ABECEDA POJMOVA /

P kao parlament, participacija u izborima..

Image
Foto: RTL

Pluralno biračko pravo je nejednako biračko pravo koje se povijesno pojavljivalo u dva oblika: u obliku nejednake vrijednosti glasova birača i u obliku nejednakog broja glasova što su ih imali birači.

18.11.2011.
12:01
RTL
VOYO logo

Parlamentarni izbori - temeljni politički proces kojim se konstituira parlament kao najviše političko predstavničko tijelo u državi. Izborima   narod kao suveren prenosi svoju suverenost na parlament i ovlašćuje ga da u ustavno utvrđenome legislaturnom razdoblju vodi javne poslove državne zajednice. Parlamentarnim izborima biraju se članovi parlamenta koji su legitimirani da artikuliraju različite interese i mišljenja biračkog tijela koje ih je izabralo, te da ih agreriraju u zajedničku politiku. Parlamentarni izbori imaju ekspresivnu funkciju na mikrorazini, na kojoj birači izražavaju svoje političke preferencije prema strankama i kandidatima koji se natječu za vlast, te instrumentalnu funkciju na makrorazini, na kojoj se konstutira politička vlast. I dok je ekspresivna funkcija tipična za izbore na svim razinama državne organizacije i za sve izborne političke institucije i položaje, instrumentalna funkcija izbora najtipičnija je za parlamentarne izbore u parlamentarnim sustavima vlasti. U njima se, naime, ne bira neposredno samo parlament kao najviše zakonodavno tijelo, nego se posredno bira i vlada kao najviše tijelo izvršne vlasti. Politička stranka koja dobije najviše glasova birača stječe pravo da samostalno sastavi vladu ako ima natpolovičnu većinu mjesta u parlamentu ili dobiva mandat da nominira premijera i predloži koalicijsku vladu ako ima relativnu većinu mjesta u parlamentu. Parlamentarni izbori stoga se označuju i kao posredni premijerski izbori.

Participacija u izborima - najvažniji i najmasovniji oblik konvencionalnog sudjelovanja građana u političkom životu. Izražava se postotkom državljana s biračkim pravom koji su sudjelovali u izborima. Mišljenja o izbornoj participaciji bitno ovise o shvaćanjima funkcija izbora u demokratskim državama. Prema input orijentiranim teorijama demokracije, izborima se ostvaruju bitni politički i društveni ciljevi i funkcije te je poželjno što brojnije sudjelovanje građana u njima. Visoka izborna participacija jamči precizniju artikulaciju i reprezentaciju političke volje građana, te njihovu jaču integraciju u društvenu zajednicu, jača legitimnost vlasti i suzuje prostor izvaninstitucionalnom nasilju. Prema output orijentiranim teorijama demokracije, glavni cilj izbora jest uspostava legitimne i djelotvorne vlasti, a za to nije nužna visoka izborna participacija. U demokratskim državama određeni stupanj apstinencije dvostruko je funkcionalan: prvo, bez izbornih apstinenata ili nebirača bi bilo “političkog tržišta”, a time ni biračkih rezervi koje se mobiliziraju u kriznim stanjima; drugo, sa stajališta demokratskog poretka nije funkcionalno ni korisno sudjelovanje u izborima svih društvenih skupina i pojedinaca; drukčije rečeno, demokratski je korisno izborno apstiniranje društvenih skupina radikalnih političkih programa i svjetonazora, te rubnih skupina sklonih emocionalnim i iracionalnim postupcima. Izborna participacija ovisi o nizu pojedinačnih, institucionalno-političkih i socijalnih odrednica. Na pojedinačnoj razini viša je participacija pozitivno povezana s određenim socijalno-demografskim obilježjima (muškim spolom, srednjom životnom dobi, višom naobrazbom, izraženijim vjerskim uvjerenjima i dr.), te s društvenim položajem pojedinaca (većim prihodima, višim društvenim statusom, jačom društvenom integriranošću u obitelj, crkvu, profesionalna udruženja, sindikate i druge organizacije, većom političkom aktivnošću i zainteresiranošću). Na državno-političkoj razini veća je participacija, po pravilu, povezana s određenim pravno-političkim institucijama: obvezatnim glasovanjem, jednostavnim registracijskim pravilima, razmjernim izbornim sustavom, parlamentarnim sustavom vlasti, višom hijerahijom izbora itd. Na socijalnoj razini participacija je veća u manjim, gospodarski razvijenijim zemljama, gušće naseljenim krajevima, društvima s razvijenom demokratskom političkom kulturom itd.

Pluralno biračko pravo - nejednako biračko pravo koje se povijesno pojavljivalo u dva oblika: u obliku nejednake vrijednosti glasova birača i u obliku nejednakog broja glasova što su ih imali birači. Prvi oblik podrazumijevao je podjelu biračkog tijela na kurije, staleže, profesije, porezne klase, obrazovne skupine i dr., koje su se brojčano znatno razlikovale, ali su ipak birale jednak broj predstavnika u predstavničko tijelo ili jednak broj izbornika ako su posrijedi bili posredni izbori. Drugi oblik značio je podjelu biračkog tijela prema broju glasova tako da su određene skupine birača imale dodatna prava glasa. Pluralno pravo tako odstupa od jednoga od temeljnih načela demokratskoga biračkog prava prema kojemu svi građani moraju imati jednako pravo glasa (jedan čovjek, jedan glas) i svaki glas mora imati jednaku vrijednost (jedan glas, jedna vrijednost).

Pojedinačno glasovanje - oblik glasovanja u kojemu svaki birač ima samo jedan glas i može ga dati samo jednom kandidatu ili jednoj izbornoj listi. D. W. Rae naziva ga kategorijalnim, a G. C. Cox ekskluzivnim glasovanjem. Dijeli se na stranačko i osobno glasovanje. U stranačkom glasovanju birač daje svoj glas zatvorenoj stranačkoj listi u cjelini.  U osobnom glasovanju birač daje glas jednom kandidatu koji se natječe u većinskim izborima ili određenom kandidatu na nekoj zatvorenoj neblokiranoj listi u razmjernim izborima. Osobni ili personalni glas izraz je potpore birača pojedincima, zasnovanoj na njihovim osobnim kvalitetama, kvalifikacijama, aktivnostima i ugledu, te taj “dio glasa” u načelu nije vezan uz stranačku pripadnost kandidata. Dvije su mogućnosti “obračuna” osobnih glasova: (1) osobni glas računa se i kao glas dan određenom kandidatu i kao glas dan stranačkoj listi na kojoj se kandidat nalazi; u predstavničko tijelo ulaze kandidati koji su dobili najviše osobnih glasova; (2) osobni glas računa se samo kao glas dan određenom kandidatu, ali ne i stranačkoj listi, ako pravila glasovanja propisuju da birač može dati glas ili kandidatu ili stranačkoj listi.

Predizbori - proces selekcije kandidata koji se natječu u općim izborima za predstavnička tijela i druge javne položaje u SAD-u i u pojedinim američkim saveznim državama. Razlikuju se četiri tipa prediz bora: (1). zatvoreni predizbori podrazumijevaju da u izboru kandidata sudjeluju samo registrirani članovi i pristaše određene stranke i provode se u većini američkih saveznih država; (2) otvoreni predizbori omogućuju svim biračima, a ne samo registriranim članovima stranaka, da sudjeluju u izborima stranačkih kandidata. Da bi sudjelovao u otvorenim predizborima, birač se samo mora upisati u birački popis. Svaki birač samostalno odlučuje želi li sudjelovati u izboru kandidata Demokratske, Republikanske ili neke druge stranke. Po zastupljenosti zauzimaju drugo mjesto; (3) opći predizbori poseban su oblik otvorenih predizbora jer se birači ne moraju registrirati u političkim strankama da bi sudjelovali u njima, ali se razlikuju od standardnog oblika otvorenih predizbora time što birači mogu sudjelovati u predizborima više stranaka. To konkretno znači da jedan birač može sudjelovati u predizborima za člana Predstavničkog doma Kongresa u Republikanskoj stranci i u predizborima za člana Senata u Demokratskoj stranci; (4) nestranački predizbori podrazumijevaju pravo birača da na glasačkom listiću samostalno navedu imena svih kandidata koji se natječu za neki javni položaj, neovisno o njihovoj stranačkoj pripadnosti. Ako nijedan kandidat ne dobije natpolovičnu većinu glasova, nakon dva tjedna održavaju se uži izbori između dvojice kandidata koji su prethodno dobili najviše glasova, a pobjednik je kandidat koji dobije više glasova. Pripisuju im se i pozitivni i negativni učinci. Među pozitivnim učincima ističu se proširenje i otvaranje kandidacijskog postupka, smanjivanje utjecaja političkih stranaka kao posrednika između birača i izabranih, jačanje povezanosti između birača i kandidata, poticanje političke mobilizacije birača uoči općih izbora itd. Negativnim posljedicama smatraju se slabljenje američkih političkih stranaka općenito i njihovo praktično pretvaranje u izborne stranke, nastanak nediscipliniranih stranačkih frakcija i pojedinačnih predstavnika u Kongresu, unutarstranački sukobi i osobna suparništva i dr.

Predsjednički izbori - u širem smislu svi postupci izbora predsjednika države, a u užem smislu samo opći i izravni izbori predsjednika države. Izravni predsjednički izbori u suvremenim državama provode se u skladu s nekoliko prevladavajućih pravila. Prvo, u većini država vremenski se razlikuju mandati predsjednika države i parlamenta kao najvišega predstavničkog tijela. Mandati predsjednika država najčešće su dulji od mandata zakonodavnog tijela i traju 4-7 godina. Drugo, u većini zemalja maksimalni je broj uzastopnih mandata jednog predsjednika države, kao i mandata općenito, ustavno ograničen na dva. Uočljiva su i dva tipična regionalna odstupanja od tog pravila. U većini južnoameričkih zemalja ustavi ne dopuštaju ponovni izbor predsjednika države, što je neposredna posljedica negativnoga povijesnog iskustva s personalističkim vojnim i civilnim diktaturama u toj regiji u 19. i 20. stoljeću Reizbor predsjednika države ustavno je zabranjen samo još u Čadu, na Filipnima i u Južnoj Koreji, također državama s negativnim povijesnim iskustvima s personalističkim diktaturama. Istodobno, u nekim afričkim, azijskima, ali i europskim državama ustavi ne ograničuju mogućnosti ponovnog izbora jedne osobe na mjesto predsjednika države, i to ni konsekutivno niti nekonsekutivno. Treće, predsjednici država najčešće se biraju apsolutnom većinom glasova birača u prvom krugu i, ako ne bude pobjednika, na užim izborima u drugom krugu glasovanja u kojemu se natječu samo dvojica kandidata koja su u prvom krugu osvojila najviše glasova. Time se osigurava izbor predsjednika države natpolovičnom većinom glasova birača, što jača legitimnost te institucije . Na drugom se mjestu nalaze izbori relativnom većinom. Poseban su podobrazac izbori relativnom većinom s ustavno propisanim kvorumima ili cenzusima u prvom krugu i, u slučaju neizbora, jednostavnom većinom u drugom krugu glasovanja između, po pravilu, dva prvoplasirana kandidata.

Predstavništvo manjina - pojam koji obuhvaća normativna načela i institucionalna izborna pravila kojima se osigurava posebno političko predstavljanje etničkih, vjerskih, rasnih i drugih manjina u predstavničkim tijelima na različitim razinama državne vlasti. Politički su najvažniji modeli izbora predstavnika manjina u nacionalni parlament. Oblikovalo se nekoliko institucionalnih obrazaca za izbor predstavnika manjinskih zajednica u nacionalni parlament: (1) stvaranje nezemljopisnih izbornih okruga, to jest okruga koji nisu određeni teritorijalno ili isključivo teritorijalno nego uzimaju u obzir posebna mjerila. To znači da jedan etnički okrug mogu činiti područja u različitim dijelovima zemlje na kojima žive pripadnici neke etničke zajednice, a koja nisu teritorijalno povezana; (2) stvaranje opcijskih etničkih okruga koji nastaju tako da se pripadnici manjine odlučuju za birački popis u koji će se upisati te na temelju toga glasovati za određenog kandidata; (3) sastavljanje posebnih lista za koje glasuju pripadnici respektivnih manjina u zemljopisnim okruzima s etnički, rasno, vjerski i sl. homogenim stanovništvom i u kojima su kandidati isključivo članovi dominantne manjinske skupine; (4) osiguranje manjinskog predstavništva unutar općih izbornih modela. Obrasci izbora i političkog predstavljanja manjina po pravilu su povezani s načelom pozitivne diskriminacije koje se može očitovati u više oblika. Tako manjinski izborni okruzi ili izborni okruzi u kojima je neka manjina brojčano premoćna mogu imati znatno manje birača od prosječnog broja birača u izbornim okruzima u cijeloj zemlji. To manjinski mandat čini glasovno “jeftinijim” od prosječnog mandata, čime se svjesno i svrhovito narušava načelo jednakosti biračkog prava i povlašćuje neka manjina. Nadalje, u razmjernim izborima s listovnim natjecanjem manjinske se liste mogu osloboditi primjene zakonskoga izbornog praga ili se on može sniziti, čime se tim listama i predstavnicima omogućuje da uđu u parlament s manjim postotokom glasova od praga potrebnoga izbornim listama političke većine. Napokon, može se ozakoniti pluralno biračko pravo za pripadnike manjina, što znači da oni imaju dva glasa kako bi mogli glasovati i za predstavnika svoje manjinske zajednice i za općega političkog predstavnika. Manjinske kvote institucionaliziraju se kako bi se politički artikulirala i zaštitila kolektivna manjinska prava i identiteti.  

Prigovori o postupku kandidiranja, na izbornu promidžbu, te na utvrđene izborne rezultate - Prigovor zbog nepravilnosti u postupku kandidiranja odnosno prigovor zbog nepravilnosti u postupku izbora temeljem članka 84. Zakona o izboru zastupnika i članka 44. . Zakona o izboru predsjednika Republike Hrvatske može podnijeti svaka politička stranka koja je predložila listu u izbornioj jedinici ili županijsku listu (kod izbora za Županijski dom, op.), nositelj neovisne liste, kao i kandidati za zastupnika autohtonih nacionalnih manjina. Ukoliko je listu izborne jedinice ili kandidata za zastupnika autohtone nacionalne manjine predložilo više političkih stranaka prigovor će se smatrati pravovoaljanim i kad ga je podnijela samo jedna politička stranka.
Prigovor zbog nepravilnosti u postupku kandidiranja i u postupku izbora za zastupnike sukladno članku 85. st. 1. Zakona o izboru zastupnika i članka 45. Zakona o izboru predsjednika Republike Hrvatske podnosi se Državnom izbornom povjerenstvu u roku od 48 sati računajući od isteka dana kad je izvršena radnja na koju je stavljen prigovor, dakle od 00:00 sati idućeg dana Državno izborno povjerenstvo dužno je temeljem članka 85. st. 2. Izbornog zakona donijeti rješenje o prigovoru u roku od 48 sati od dana kada je dostavljen prigovor, odnosno od dana kada su dostavljeni izborni materijali na koje se prigovor odnosi, dakle do 00:00 sati idućeg dana. Utvrdi li Državno izborno povjerenstvo rješavajući o prigovoru, sukladno članku 86. Zakona o izboru zastupnika i članku 46. Zakona o izboru predsjednika Republike Hrvatske, da je bilo nepravilnosti koje su bitno utjecale ili su mogle utjecati na rezultate izbora, poništit će radnje i odrediti da se u određenom roku koji mora omogućiti da se izbori održe na dan kada su raspisani, te radnje ponove. Ako ne postoji mogućnosti ponavljanja poništenih radnji ili ako se nepravilnosti odnose na postupak glasovanja, a bitno su utjecale, odnosno mogle utjecati na rezultat izbora, Državno izborno povjerenstvo će poništiti izbor i odrediti rok u kojem će se izbor ponoviti. Državno izborno povjerenstvo nadležno je temeljem članka 48. toč. 8. Zakona o izboru zastupnika te članka 22. Zakona o izboru predsjednika Republike Hrvatske nadzirati pravilnost izborne promidžbe. Osim što je u skladu s tom odredbom ovlašteno izdavati određena priopćenja, te upozoravati sudionike u izbornoj promidžbi na eventualne nepravilnosti koje bi tijekom izborne kampanje činili, Državno izborno povjerenstvo nadležno je odlučivati i o prigovorima zbog nepravilnosti u izbornoj promidžbi koje su ovlašteni podnosti isti oni ovlaštenici koji su ovlašteni podnosti prigovore zbog nepravilnosti u postupku kandidiranja odnosno u postupku izbora. I ovi se prigovori analogno podnose u istim, kratkim rokovima od 48 sati od isteka dana kada je izvršena radnja, dakle kršenje pravila o izbornoj promidžbi, na koju je podnesen prigovor. Međutim, Državno izborno povjerenstvo nema ovlasti sankcionirati sudionike u izbornoj promidžbi koji prekrše pravila o njezinom izvođenju, odnosno neke druge propise koji su s njom povezani, već može jedino svojim rješenjem o podnesenom prigovoru konstatirati je li postupanje sudionika izborne promidžbe, a na što se odnose navodi prigovora, bilo u skladu s pravilima o izbornoj promidžbi ili ne. Time pravorijek Državnog izbornog povjerenstva u ovakovim slučajevima ne predstavlja stvarnu sankciju, osim njegove moralne dimenzije u očima birača, odnosno javnosti. U tom smislu, uloge Državnog izbornog povjerenstva i Etičkog povjerenstva iz članaka 90. do 93. Izbornog zakona, koje vrši izvanupravni nadzor izborne promidžbe, se nadopunjuju.

Prognoza izbora - predviđanje rezultata izbora na temelju ispitivanja javnog mnijenja ili nekih drugih oblika istraživanja političkih stavova građana uoči izbora. Prognoziraju se sudjelovanje u izborima, postotak glasova i broj mandata što će ih dobiti pojedini izborni akteri te, na temelju toga, sastav i politika buduće vlade. Prognoze izbora mogu biti dugoročne, srednjoročne, kratkoročne, te prognoze napravljene u noći izbora. Prve tri vrste prognoza temelje se na ispitivanju povezanosti društvenih pokazatelja - stope gospodarskog rasta, stope nezaposlenosti i visine inflacije, velikih političkih događaja u zemlji i u inozemstvu, eventualnih korupcijskih, političkih i drugih skandala u koje je vlast upletena ili se povezuje s njima i dr. - s javnom popularnošću vlasti. Temelje se i na rezultatima “barometarskih izbora” - lokalnih, regionalnih ili dopunskih izbora koji se održavaju unutar mandata nacionalnog parlamenta i vlade. Dugoročne i srednjoročne prognoze razmjerno su nepouzdane zbog vremenskog razmaka što dijeli vrijeme ispitivanja stavova od održavanja nacionalnih izbora. Prognoze u izbornoj noći zasnivaju se na ispitivanju stavova birača nakon što su glasovali i prije nego što napuste biračko mjesto i pokazale su se vrlo pouzdanima. Prognoziranje izbornih rezultata povezano je s nizom prijepora. Dok ga zagovornici smatraju legitimnim postupkom ako je zasnovano na korektnoj istraživačkoj metodologiji i lišeno političke manipulacije ugrađene u istraživački postupak, kritičari tvrde da je nerazdvojno povezano s posebnim političkim funkcijama koje se očituju u mobiliziranju i pridobivanju birača u korist jednih a na štetu drugih izbornih aktera, čime se neposredno utječe na rezultate izbora.

Promatrači izbora - domaće i međunarodne institucije, organizacije, skupine i pojedinci koji su zaduženi za nadgledanje zakonitosti i demokratičnosti izbora. Promatrači su prvotno bili stranački izaslanici ili višestranačka tijela, a uglavnom su bili usredočeni na nadzor glasovanja i prebrojavanja glasova. Kasnije su ih zamijenile - ili su promatrali izbore usporedno s njima - neovisne, nestranačke osobe i tijela, te promatrači domaćih nevladinih organizacija, građanskih inicijativa i udruženja i dr. Međunarodni nadzor nacionalnih izbora razvija se tek nakon II. svjetskog rata, a sustavno se primjenjuje u afričkim i azijskim zemljama u doba masovne dekolonizacije, te u južnoameričkim i istočnoeuropskim državama u razdoblju prijelaza iz autokratskih u demokratske političke sustave. Nadgledanje izbora postalo je i sastavnim dijelom tzv. konfliktnog menadžmenta u postkonfliktnim izborima diljem svijeta.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
FNC 20 PROPUŠTENE
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo