ŠTO VLAST (NE) RADI? / Otvoreni podaci su nafta 21. stoljeća: 'Tražili smo od zastupnika kontakte za građane, odgovorilo ih je 28'

Image
Foto: RTL

Otvoreni podaci ne samo da predstavljaju gorivo za demokraciju, nego pomažu i gospodarskom razvoju

25.2.2019.
17:30
RTL
VOYO logo

Koliko su vrijedni otvoreni podaci, valja podsjetiti, odlično pokazuje istraživanje provedeno za potrebe Europske komisije o ekonomskoj vrijednosti otvorenog pristupa podacima - studija Vickery (Vickery, 2011), koja je pokazala da bi korist od otvaranja podataka koje imaju vlasti mogla biti i više od 40 milijardi eura godišnje u članicama Europske unije, a uz dodatne učinke ukupno 140 milijardi eura što je ogroman ekonomski potencijal koji nikako ne treba zanemariti.

Hrvatska na tom polju nije daleko odmakla. Štoviše, tek se iščekuje Akcijski plan za provedbu Politike otvorenih podataka, a i dalje je nejasno zašto je tako teško dobiti ih i zbog čega ih hrvatska tijela javne vlasti najčešće pokušavaju posebno naplatiti ili, poput HBOR-a, čak proglasiti tajnom. Pitanje je i hoće li Politika otvorenih podataka to promijeniti ili Uredba o troškovima ponovne uporabe informacija najavljuje da ćemo morati plaćati otvoreni pristup javnim podacima?

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Image
Foto: Patrik Macek/PIXSELL

Premijer Andrej Plenković (Patrik Macek/PIXSELL)

Odgovore na barem neka od tih pitanja građani bi mogli dobiti od nadležnih na konferenciji 'Dani otvorenih podataka' u zagrebačkom HUB385 u petak uoči svjetskog Dana otvorenih podataka. S obzirom na to da u novoj digitalnoj eri nikada nije bilo lakše i jeftinije kroz različite online platforme i aplikacije ostvariti punu transparentnost vlasti, ali i šire, kao i efikasnu javnu upravu te da su istraživanja pokazala da postoji veza između otvorenosti podataka i fiskalne održivosti u smislu smanjenja duga i deficita, doista je nevjerojatno koliko Hrvatska digitalno zaostaje.

Još uvijek nema aplikaciju poput ERAR-a na kojem je obavljena većina tijeka javnog novca u Sloveniji ili da još uvijek nema svima dostupan registar stvarnih vlasnika tvrtki kao Velika Britanija, a što doprinosi sužavanju manevarskog prostora za izbjegavanje plaćanja poreza. 

Trebali bismo imati i registar svih koncesija u Hrvatskoj ili primjerice evidenciju ulazaka u neku javnu zgradu poput zgrade Vlade - sve to trebali bi biti javno dostupni podaci objavljeni u otvorenom formatu: dakle, ne kao sken, pdf ili fotografija, nego kao excell ili csv – tako da ih se može strojno pretraživati. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Image
Foto: Screenshot / Sabor.hr

Sabor.hr - nove stranice

No, zasad ispada da bi Hrvatska trebala biti sretna što Sabor nakon 15 godina napokon ima novu internetsku stranicu. Doduše, ne i novi pristup informacijama. Naime, parlamentarne internetske stranice i dalje nemaju posve otvoren pristup svim ključnim podacima kojima raspolaže to tijelo javne vlasti, a u nekim je dijelovima čak učinjen i korak unatrag. Sabor je građanima i aplikacijama popu Parlametra zalupio vrata pred nosom, tvrde u Gongu dok s Markova trga poručuju da to nije točno. Za Vijesti.hr najavljuju da će do 2020. potpuno informatizirati rad na plenarnoj sjednici. 

Da nova internetska stranica Sabora predstavlja velik napredak u odnosu na staru, što i ne treba iznenaditi jer posljednji ozbiljan redizajn službenih saborskih stranica datira iz 2003. godine, ali i da redizajn 15 godina kasnije nije ponudio ništa revolucionarno, već smo upozoravali. No malo se toga u međuvremenu promijenilo. U visokom domu ne dijele to mišljenje,. Naime, oni smatraju da nove stranice ''udovoljavaju svim suvremenim kriterijima za parlamentarno web sjedište: multiplatformnost, tehnologija otvorenog koda, podrška za mobilne uređaje te podrška za osobe s poteškoćama vida i sluha''. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Image
Foto: Screenshot / Sabor.hr

Sabor.hr - stare stranice

Nove saborske stranice, podsjećaju, objavljene su vrlo nedavno i još su ''u fazi pojačanog internog monitoringa te priprema za objavu preostalih informacija i usluga za javnost među kojima je i podrška za preuzimanje skupova otvorenih podataka uživo u najsuvremenijem formatu, JSON-u. Pored navedenoga, u pripremi je koordinirana objava saborskih skupova otvorenih podataka i na državnom portalu otvorenih podataka'', ističu, između ostaloga, iz Sabora. 

Planirano je, napominju, uvođenje elektroničkog potpisa u zakonodavni postupak, a preduvjet su izmjene Zakona o elektroničkom potpisu i Zakona o elektroničkoj ispravi te uvođenje sustava za prijem, distribuciju i arhiviranje elektroničkih dokumenata vezanih za zakonodavnu proceduru i procese podrške, a do 2020. strateški je plan potpuno informatizirati rad na plenarnoj sjednici. 

Image
Foto: Ilustracija/Patrik Macek/PIXSELL

''Podršku za strojno preuzimanje nekih od saborskih skupova podataka (API) upravo izgrađujemo, kao što su primjerice podaci o zastupnicima, parlamentarnim strankama, klubovima, radnim tijelima, izaslanstvima, novim aktima u zakonodavnoj proceduri, dnevnim redovima plenarnih sjednica, tijeku plenarnih sjednica, najavama saborskih događanja i nizu drugih. Većina API-ja koje ćemo objaviti u prvoj fazi imat će podršku i za hrvatski i za engleski jezik. Posebno ističemo API za praćenje europskih poslova u Saboru putem kojega će zainteresirana javnost moći uživo imati uvid u cjelovit proces, sve aktere i ishode EU poslova. API-je iz prve faze izgradnje planiramo objaviti najkasnije do kraja prvoga četveromjesečja ove godine'', pobrojali su za Vijesti.hr iz saborske Službe za medije.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Međutim, jedan od ključnih problema jest da iz Sabora ''ponovo nigdje ne spominju API (application programming interface) za preuzimanje rezultata glasanja na plenarnim sjednicama'', za Vijesti.hr upozorila je Melisa Skender iz Gonga i objasnila: ''API, naime, omogućuje automatsko preuzimanje podataka u realnom vremenu, a sabor.hr trenutno ga koristi samo na arhivskim podacima - prikaz plenarne sjednice prema rednom broju saziva i prikaz zastupnika prema rednom broju saziva i prema statusu njihova mandata''.

Image
Foto: Screenshot / Saborska TV

Izbjegavaju i pitanje otvorenosti prema građanima jer, kaže Skender: ''gdje su e-mail adrese na koje se zastupnicima građani mogu izravno obratiti? Kod pokretanja Paralmetra tražili smo od svih zastupnika da nam dostave svoje e-mail adrese za izravan kontakt – odgovorilo ih je 28, a nedostaju i još neki podaci - primjerice, kao ni do sad nema nikakvih podataka o sjednicama predsjedništva Sabora. Informacije o radu radnih tijela i dalje se svode na objave zaključaka - nema rasprave, nisu navedeni pojedinačni glasovi nego samo zbirni – koliko za, koliko protiv, ne navodi se čak ni tko je prisutan na sjednici, niti se objavljuje rezultate (osim zbirnih) glasanja o amandmanima''.

''Građani, prije svega, nemaju načina izravno se obratiti svojim zastupnicima, a prema broju e-mail adresa koje smo dobili na upit može se zaključiti kako zastupnici ne osjećaju ni najmanju odgovornost prema svojim biračima, niti potrebu da komuniciraju s njima izvan predizborne kampanje. Pored toga, građanima je teško otkriti kako je glasao njihov zastupnik'', upozorava Skender.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Podatak o glasanju o aktima, objašnjava, dostupan je u PDF-u, a podatak o tome kako je koji zastupnik glasao o amandmanima ili pak djelovao u radnim tijelima potpuno je nedostupan.

Image
Foto: Parlametar

Parlametar

No, koliko god to bilo problematično za Parlametar, on ide dalje, zahvaljujući sjajnim partnerima iz slovenskog instituta "Danes je nov dan" koji su kreirali nove parsere za povlačenje podataka sa nove stranice, ističe Skender.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

''Ipak, u nedostatku API-ja puno stvari i dalje moramo raditi ručno - popravljati nazive akata koji su redom napisani velikim slovima, pokretati parsere ručno za svako glasanje, prebacivati zastupnika iz kluba u klub, a ideja je da Parlametar maksimalno automatski preuzima podatke sa saborskih stranica kako bi vrijeme mogli posvetiti novim funkcionalnostima poput podstranice Zakonodavstvo na kojoj bi imali kompletan pregled svakog akta (tekst u prvom i drugom čitanju, sažetak zakona, amandmani, izvještaji sa eSavjetovanja, procjena učinka propisa – ako postoji ...'', kaže.

Imajući sve navedeno na umu malo znači što se Hrvatska može pohvaliti da je, prema statistikama, među prvih 15 zemalja u Europskoj uniji prema otvorenosti podataka jer oni ključni za gospodarski rast, istraživačke projekte i transparentnost vlasti i dalje su  teško dostupni.

Image
Foto: Mozaik veza

Mozaik veza

S tim se problemom susreće i Mozaik veza, koji počiva upravo na otvorenim podacima tijela javne vlasti, koji bi trebali biti besplatni. Taj alat, podsjetimo, omogućava istraživanje veza politički izloženih osoba kroz pretraživanje i vizualizaciju podataka iz javnih registara i baza, za koje su nadležna razna tijela, a građanima i novinarima te istraživačima pomaže u lakšem snalaženju u velikoj količini često neprohodnih podataka do kojih nije lako doći.

I tako na kraju umjesto čiste uštede proračunskog novca te dodatne zarade na 'nafti 21. stoljeća', gubitak građanki i građana mogao bi naposljetku biti nemjerljiv, ne samo u novcu, već gubitku povjerenja u demokraciju, koja treba počivati na transparentnosti - tako da građani jasno vide tko, kako i zašto te s kojim posljedicama donosi odluke u njihovo ime o njihovoj budućnosti. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Love island uk
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo