U Hrvatskoj je ove godine prodano oko 20% novih automobila više nego lani. No, trendu zbog kojeg su se auto-kuće preporodile uskoro bi mogao biti kraj. Strože norme zbog emisije štetnih plinova prijete značajnim poskupljenjem. Time bi mjere Vlade za mlađi, a time i sigurniji vozni park - mogle postati neosjetne.
Cijene automobila mogle bi poletjeti u nebo. Od prvog siječnja na snagu stupa novi, stroži, način mjerenja emisije štetnih plinova, što u Hrvatskoj znači veće oporezivanje pri uvozu automobila.
"Ovisi od modela do modela. Ne ide linearno. Znači, za razna vozila nema uopće utjecaja, znači nula. Za neke značajno veći iznos", pojasnio je Hrvoje Paver, Udruženje trgovine motornim vozilima i dijelovima.
Prema novim mjerenjima, testiranja će biti rigoroznija. Prosječna brzina prilikom testiranja je 46,5 km/h umjesto dosadašnjih 34 km/h, maksimalna brzina testiranja iznosi 11 km/h više.
„Mjerenja su puno realnija. Nisu više ona strogo labaratorijska nego su sada mjerenja vrlo slična realnim uvjetima vožnje", kazao je Goran Husinec, prometni stručnjak.
I realnijem zagađenju okoliša. Ove godine u Hrvatskoj bilježimo porast prodaje novih automobila. Od siječnja do kolovoza je prodano oko 9.000 više u odnosu na 2017. Razlog je pojačana prodaja početkom godine zbog odluke Vlade o oslobađanju dijela predporeza na automobile vrijednosti do 150.000 kuna.
Stručnjaci se boje da će poskupljenje poništiti pozitivne efekte. Na to su upozorili i Ministarstvo financija i predložili im prijelazni model obračuna do 2020.
"Srednji model koji ipak pruža nekakvu stabilnost, ali svejedno, prema izračunima, vrijednost automobila će morat porasti 8 do 10 posto", rekao je Hrvoje Paver, Udruženje trgovine motornim vozilima i dijelovima.
A s Markova trga prve su reakcije pozitivne.
"Mi skupljamo podatke od različitih autokuća i od provajdera i sigurno da ćemo do kraja godine izaći s nekim rješenjem koje će u najmanju ruku neutralizirati efekte tog novog načina obračuna", izjavio je ministar financija Zdravko Marić.
Hrvatski vozni park u prosjeku je star oko 14 godina. Zadržavanje nižih cijena bi tu dob snizilo, a noviji automobili znače veću sigurnost u prometu i manju štetu za okoliš.
Ono što sve zanima je donose li te nove europske norme i promjene kod godišnjih tehničkih pregleda. Čeka li nas dodatni udar po kućnom budžetu? Odgovor je kratko i jasno - ne, točnije, ne bi trebao poskupjeti tehnički pregled automobila. Taj test koji se radi u stanici za tehnički pregled je potpuno drugačiji od onog rigoroznog koji se provodi prilikom proizvodnje automobila prije nego što se ti isti automobili puste u prodaju.