Luta tanker pun iranske nafte koja se trebala iskrcati u Omišlju. Njegove dolaske i odlaske više od mjesec prate Primorci, a sada im je usidren pod balkonima, između Rijeke i Krka.
Nafta je u tanker ukrcana 2. travnja. Plovidba od Malezije do Omišlja trajala je nešto više od mjesec dana. No, kako piše Večernji list, kada je pokušao uploviti u Omišalj, američka organizacija, čiji je naziv Ujedinjeni protiv nuklearnog Irana, poslala je prosvjedna pisma Luci Rijeka, JANAF-U i agenciji Capris, a tanker odmah odlazi. Zaustavlja se u Jonskom moru, ali 7. svibnja ponovo kreće za Krk, gdje stiže za tri dana. No ne na terminal, već na tankersko sidrište, na kojem je i sada.
Juraj Karinčić, predsjednik Udruge pomorskih kapetana, je plovio 30 godina, 25 je bio kapetan. I Donatan plovi oko 30 godina. Ono što njih u ovoj priči brine je posada. Zalihe hrane i vode mogu imati za možda tri mjeseca, a na tankeru je, pretpostavljaju, dvadesetak ljudi čija je sudbina neizvjesna.
"Ako ovako lutaju, neće nitko da ih primi, onda je to, ne mogu pretpostavit, ali opasnost za posadu. Ako se ne mogu snabdijevat. Ne može im dostavit hranu ako nemaju slobodan saobraćaj s obalom. A nemaju slobodan saobraćaj s obalom", rekao je Karninčić.
"Ako mu netko to sprečava, da nema slobodan saobraćaj s kopnom, onda je posada ugrožena, životno ugrožena i ona treba da ima sigurnost od lučkih vlasnika. Što mogu.. da se smiluju Bogu i da im se dozvoli iskrcaj tereta. Odnosno da primalac može normalno primiti teret, koji je brodar uzeo na njegov račun, a lučke vlasti da udovolje brodaru i brodu da ih prime u luci", dodao je Karninčić.
Donatan Balog je već 16 godina zapovjednik LNG tankera. To je sličan brod ovome zarobljenom u riječkom zaljevu. Zapovjednik tog broda sada ne može, kaže, puno učiniti. Mora pratiti upute kompanije, ali na njemu je da se pobrine za psihičku stabilnost posade.
"Jako je bitno zadržat nekakav moral posade na brodu. Da to bude ipak... To je poprilično zahtjevno za upravljački kadar na brodu, da zadrže jedan novo dobre atmosfere i smirujuće atmosfere, ako je to moguće", kaže Karninčić.
Posada vjerojatno ima Internet i dobre uvjete, standard broda je reguliran različitim konvencijama.
"To su nekakve kvadrature nastambi, znači kabine i tako dalje, koje zadovoljavaju sve moguće kriterije. Internet i tako dalje. Nisu oni u nekakvoj izolaciji. To su nekakva moderna vremena i nekakav standard života na brodu je, bar iz mojih saznanja, iz mojeg iskustva neupitan", rekao je Balog.
"Kad se dođe na sidrište neke luke, da se sidri, a ne znate koliko će ostat, velika neizvjesnost vlada kod posade. U današnje je vrijeme to malo drugačije, jer ipak imaju Internet, vezu s familijom i tako dalje", kaže Karninčić.
"Pomorci na brodu su uvijek kolateralne žrtve nekakvih događanja i komercijalnih i političkih i geopolitičkih", zaključio je Balog.
Kupci nafte koju tanker prevozi mogle bi biti Srbija ili Mađarska. Neželjeni brod plovi pod panamskom zastavom, a njime upravlja slovenska agencija, koja ne želi komentirati slučaj. Dug je 240, širok 40 metara. To je sada kuća brojnih članova posade. U toj će kući uskoro nestati hrane i vode.