Uspornici na cestama, poznatiji pod nazivom "ležeći policajci", nesumnjivo pridonose disciplini vozača i većoj sigurnosti svih sudionika u prometu, ali vrlo često i živciraju vozače.
Prema Pravilniku o prometnim znakovima, signalizaciji i opremi na cesti postoje dvije vrste uspornika: traktorasti i uzdignute plohe.
No, na hrvatskim cestama ima i umjetnih izbočina za koje njihov britanski proizvođač deklarira smirivanje prometa na 8 do 16 km/h. Radi se o uspornicima od izrazito tvrdog PVC-a koje sam proizvođač naziva bee bump (pčelin žalac). Zašto? Znaju oni koji su na njega barem jednom naletjeli.
Večernjak piše kako na cestama nema niti jednog uspornika uzdignute plohe koji ima prilaznu rampu dugu jedan metar. Sve su kraće, najčešće 60 cm.
Budući da se uspornici mogu postavljati samo na cestama u naselju, gotovo uvijek o njihovu postavljanju odluke donosi lokalna samouprava.
"Trakaste gumene izbočine s metalnom armaturom postavljaju se na mjestima gdje širina kolničkih traka ne dopušta postavljanje tzv. jastuka", kažu u zagrebačkom Gradskom uredu za promet.
Sporni su i uspornici koji nisu predviđeni pravilnikom, a postavljeni su poslije njegova donošenja.
Kako jedan uspornik uzdignuta ploha stoji između 10 i 15 tisuća kuna, a dužni metar trakastog uspornika 500 kuna, siromašnije lokalne samouprave mahom odlučuju za trakaste.
S obzirom da propisanih uspornika nema na tržištu, rade se od asfalta, a tada je teško pogoditi dimenzije. Potvrđuje to vlasnik tvrtke Cestodom Zlatko Tkalčić, koja je lani u Zagrebu postavila 80 posto uspornika.
Ona je zadužena i za postavljanje tzv. fleksibilnih stupića, koji ovisno o veličini stoje od 400 do 800 kuna. U pravilniku o njima nema ni riječi. Zbog toga je Odjel inspekcije cesta Ministarstva prometa još 1. travnja zagrebačkom Gradskom uredu za promet uputio zahtjev za dostavu prometnog projekta na temelju kojeg su ti stupići postavljeni. No, do sada im nije odgovoreno.
"U načelu smatramo da su ti stupići korisni jer pridonose smirivanju prometa. Ali, istina je da nisu predviđeni propisima. Treba uzeti u obzir i da je pravilnik iz 2005. Primjerice, u njemu nema ni novog znaka za zabranjen smjer na autocesti, a nesumnjivo je dobro što je postavljen. Najveći problem s tim stupićima mogao bi biti kada padne snijeg jer će smetati zimskoj službi i to se nekako mora brzo riješiti", izjavio je za Večernjak načelnik Odjela inspekcije cesta Antun Vonić.