Jeste li vi pogriješili oko branitelja-ravnatelja? pitala je novinarka Nove TV u intervjuu ministricu Blaženku Divjak. Jasno, jednostavno.
"Nikako", odlučno je uzvratila ministrica.
Deset dana maltretiranja oko tumačenja upute koju je školama uputilo Ministarstvo obrazovanja, a u potpisu je bila ministrica osobno. Ministrica ustraje u svom zaključku da su svi drugi pogrešno shvatili, a da ona nije ništa pogriješila. "Neki su to pogrešno interpretirali", ustraje ona.
Upoznali smo novo lice ministrice
Podsjetimo onda ministricu da je u naputku koji je 16. svibnja 2018. poslan svim osnovnim i srednjim školama i đačkim domovina navedeno eksplicite da će se prednost pri zapošljavanju na mjesto ravnatelja dati nezaposlenim braniteljima, djeci stradalih i nestalih branitelja, hrvatskih ratnih vojnih invalida, ratnih dragovoljaca itd.
Ovim su uskraćena naša prava, zaobilazi se Zakon o odgoju i obrazovanju, a na prvo mjesto u školama stavlja se Zakon o braniteljima., odmah je sukus problema sažela ravnateljica Upravne škole u Zagrebu, predsjednica Udruge ravntelja, Suzana Hitrec. Ministrica je potom hitno povukla uputu, ministar branitelja je rekao da je pogrešno protumačen Zakon o braniteljima, zaredali su sastanci, ali ministrica uporno tvrdi da ona nije ništa pogriješila.
No, upoznali su novo lice ministrice.
Blaženka Divjak pokazala je svu krkost svog proklamiranog stava da će staviti "obrazovanje ispred svih ideoloških rovova". Naime, njezin naputak o ravnateljima-braniteljima bio je samo jedna od epizoda njezinog puštanja branitelja u skrajanje odgoja i obrazovanja u Hrvatskoj.
Prešutila je Medvedovu izjavu
Kada su braniteljske udruge, zajedno s ministrom branitelja Tomom Medvedom i ravnateljicom VII gimnazije u Zagrebu, bivšom ministricom obrazovanja u HDZ-ovoj vladi devedesetih, Ljiljom Vokić, organizirale okrugli stol o kurikularnoj reformi – u Domu specijalne policije – i poslali poruku kako se treba učiti povijest u hrvatskim školama, ministrica Divjak je šutjela.
Đuro Glogoški dao je svoju viziju kako bi se na satu povijesti trebalo učiti o Domovinskom ratu, a ministar Medved je nedvosmisleno objavio da je nezadovoljan valorizacijom Domovinskog rata u hrvatskom obrazovnom sustavu te najavio da "žele pronaći odgovarajući model i pristup da bi Domovinski rat, kao temelj samostalne Hrvatske, bio na odgovarajući način vrednovan u obrazovnom sustavu." Drugim riječima, ministar branitelja objavio je svoju namjeru da se direktno uključi u resor kolegice Divjak, a ona je – šutjela.
Kada su je novinari pitali kako komentira izjave branitelja o dijelu kurikuluma povijesti koji se odnosi na Domovinski rat, odgovorila je da oko Domovinskog nema nikakvog spora, kao ni oko načina na koji se on obrađuje, te da "bilo tko u Hrvatskoj tko želi sudjelovati u raspravi o kurikulumu, može."
Bijeg u sigurnost STEM područja
Ona je već ranije osobno posjetila i Hrvatski generalski zbor i "pozdravila njihovu inicijativu o održavanju stručnih predavanja predmetnim nastavnicima i profesorima povijesti te je podržala suradnju s Agencijom za odgoj i obrazovanje."
Blaženka Divjak se od prvog dana zaklinje u kurikularnu reformu, ali uvijek kada se dolazi do osjetljivih tema, bježi u sigurnost STEM područja.
Ili se želi dopasti svima. Pa kaže jednostavno da o "kurukularnoj reformi mogu raspravljati svi". I generali i branitelji, i Crkva, i stranke, i slučajni prolaznici...
Posao ministra nije da se svidi svima
Ne razumije da posao ministra nije da se mora dopasti svima, da mora moći jasno reći tko je kvalificiran razgovarati o pojedinom segmentu kurikularne reforme, a tko nije. Ili da svako razgovaranje ne može biti uključeno u finalnu verziju kurikularne reforme. Jer ovako je ostavila javnost u uvjerenju da će i Tomo Medved i Đuro Glogoški trasirati učenje povijesti u hrvatskim školama.
U želji da se dopadne braniteljima, da nastaviti graditi tu neobičnu snishodljivost prema Ministarstvu branitelja, ona je potpisala i uredbu o interpretaciji Zakona o braniteljima – koji bi ravnateljske pozicije u svim hrvatskim školama i đačkim domovima – a radi se o 1300 pozicija, učinio sigurnim foteljama upravo isključivo za braniteljsku grupaciju. Doživjela je, konačno i ovacije lidera HVIDR-e i saborskog zastupnika Josipa Đakića, doduše, kratkog vijeka, jer se ubrzo ministar Medved ogradio od njezine interpretacije.
Unatoč svemu, neovisno o dokumentu koji nosi njezin potpis, neovisno o nekoliko sastanaka na kojima se pokušalo utvrditi kako će se zapošljavati ravnatelji – ministrica Divljak ponavlja da ona nije ništa pogriješila.
Odgojno je i obrazovno priznati vlastitu grešku
Možda bi ministrica obrazovanja trebala znati da je vrlo odgojno i obrazovno ako se prizna vlastita greška. I da je moguća i isprika, javnosti i ravnateljima, i učenicima. Te se treba pokušati naći jednostavno i precizno rješenje. I odlučiti se koliko je primjereno prisustvo branitelja i braniteljski udruga i u skrajanju kurikuluma i u upravljanju školama u 21. stoljeću.
S obzirom da se tijekom intervjua pohvalila da je ovih dana razgovarala s finskom ministricom, te da želi uvesti finski model "učenje za život" u hrvatske škole, možda bi mogla pitati i finsku ministricu oko ovih specifičnih hrvatskih tegoba, kolika je mjera upliva branitelja primjerena.
Doduše, možda bi i samo pitanje sablaznilo finsku ministricu.