Saborski zastupnik Hrvoje Zekanović izjavio je u srijedu kako bi se Hrvatska, s obzirom na to kako se ponaša u nekim segmentima, mogla preimenovati u Karitativnu Republiku Hrvatsku.
Zekanović je to izjavio navodeći kako se, primjerice, razvrstano smeće iz Regionalnog centra za zbrinjavanje otpada Bikarac, jednog od najmodernijih u Hrvatskoj, odvozi u Austriju - Austrijancima platimo što ga uzimaju, a oni nakon svega od njega "naprave energiju". "Mi njima platimo i damo im energent na koji se griju ili proizvode električnu energiju, oni rade ono što bismo mi mogli“, rekao je Zekanović u raspravi o izmjenama Zakona o biogorivima za prijevoz kojima se želi povećati korištenje obnovljivih izvora u prijevozu do 2030.
Zastupnici podržavaju ambiciju
Zastupnici podržavaju tu ambiciju, no, ističu da se zadani ciljevi do sada u Hrvatskoj sporo dostižu. Udio obnovljive energije na našem se tržištu kreće između pet i šest posto, a europska direktiva od svake države članice EU traži da taj udio u potrošnji u sektoru prometa 2030. bude minimalno 14 posto, kaže Pero Ćosić (HDZ).
Da bi Hrvatska to postigla, kod oblikovanja mjera javnih politika, zakonskim izmjenama za županije, gradove i općine uvodi se obveza da uključe mjere izgradnje javne infrastrukture za alternativna goriva te da se naprave projekcije korištenja obnovljivih izvora energije u javnim službama.
Ćosić naglašava kako su pozitivni efekti korištenja biogoriva ekonomski i gospodarski, zauzima se za povećanje količine biogoriva kako u sektoru proizvodnje, tako i potrošnje. Očekujemo da će se gospodarstvo razvijati u ovom smjeru, treba ulagati više u inovacije i razvoj, poručio je.
Ružica Vukovac (DP) dodaje kako proizvodnja biogriva iz biootpada ima dvostruku korist – smanjuje se otpad i emisija CO2.
Sto milijuna kuna za nabavku električnih automobila; Biorafinerija u Sisku?
Zakon koji mijenjamo još je jedan u nizu kojeg se nismo pridržavali u cijelosti, kaže Željko Pavić (SDP) koji tvrdi da predložena izmjena ne donosi – ništa. I ovaj se put moramo okrenuti uvozu, jer smo ugasili tvornice biogoriva, a više od 400 tisuća poljoprivrednih hektara nam je neiskorišteno, kazao je.
Miro Bulj (Most) također upućuje na taj problem. Malo ili ništa poljoprivrednih površina koristimo za proizvodnju biogoriva, neobrađeno zemljište bi se djelomično moglo za to koristiti, kazao je, te opetovano prozvao resornog ministra Tomislava Ćorića što se komunalni otpad iz Vrgorca starim kamionima koji zagađuju okoliš, vozi u 120 kilometara udaljeni Sinj.
Navodeći kako bi ukidanjem PDV-a na nabavu električnih vozila "dobili nagli korak", Antu Bačića (HDZ) zanimalo je ide li resorno ministarstvo u tom smjeru. Što se tiče električnih automobila, ovu godinu u njihovu nabavku planiramo uložiti sto milijuna kuna što je znatno više u odnosu na prethodne godine, a planira se ulagati i u punionice, odgovorio mu je državni tajnik u Ministarstvu gospodarstva Ivo Milatić. Naglasio je i kako se u Sisku planira izgradnja nove biorafinerije koju se misli potaknuti iz Nacionalnog plana oporavka.
U Sisku bi se proizvodilo gorivo druge generacije, to bi mogao postati strateški investicijski projekt, vrijedan je oko 250 milijuna eura, a bilo bi dobro da čim prije zaživi, kazao je Pero Ćosić (HDZ).