Krenulo je od električnih instalacija perilice posuđa i požar se ubrzo proširio na kuhinjski element i radnu površinu. Vatra je u obiteljskoj kući 60-godišnjaka u Pakracu buknula u nedjelju oko 20 sati. Vatrogasci su brzo stigli, ali u dim je otišla imovina u vrijednosti oko 15.000 kuna.
A zbog ekplozije baterije laptopa i požara, bez svog doma prije dvije godine ostala je i obitelj s troje djece u Puli. Sve se dogodilo u gotovo filmskom scenariju. To je jutro osmogodišnjak jeo sladoled na balkonu, majka je prala kosu. U trenutku kad je majka krenula prema balkonu s namjerom da mobitelom slika sina, iz druge prostorije čulo se pucketanje. Vatra se od laptopa već rasplamsala. Majka i sin pobjegli su iz stana, vatrogasci su brzo stigli, ali sve je otišlo u dim. Sat na zidu njihova doma stao je u trenutku kad su vatrogasci ugasili plamen.
"Prema policijskom izvješću, eksplodirala je baterija laptopa na dječjem radnom stolu i sve je buknulo u sekundi", rekao je tada otac obitelji za 24sata. Obitelj je svega nekoliko mjeseci prije otplatila kredit kojim je renovirala stan.
Ovo su samo neki od dramatičnih slučajeva požara koje su izazvali električni uređaji ili eksplozije baterija na mobitelima, romobilima, biciklima... U posljednjih nekoliko mjeseci zaredalo se više takvih dramatičnih slučajeva.
Tako su zagrebački vatrogasci objavili fotografije električnog romobila čija je eksplozija baterije izbila prozor na ulicu, a samo njihovom brzom intervencijom spriječilo se širenje vatre po čitavom stanu. Dramatičan slučaj dogodio se 26. travanja u stanu na zagrebačkom Laništu. Prema prvim informacijama, činilo se da se litij-ionska baterija na romobilu (samo)zapalila, nagorjela je površina oko romobila, pod i nešto namještaja.
No ima toga još, tako je prije desetak dana u garaži obiteljske kuće u Vinkovcima eksplodirala baterija na električnom biciklu tijekom punjenja. Opet je buknuo požar, a vatru je ugasio 70-godišnjak pomoću aparata za gašenje požara. Policija je navela da su u eksploziji oštećeni vrata i zidovi garaže, šteta se popela na nekoliko desetaka tisuća kuna.
Viralan je postao i video električnog bicikla koji se nedavno samozapalio u Novo Zagrebu. "Evo, da sam ga stavio u auto, kaj bi se dogodilo", upitao se vlasnik, dok je Marko Adamčić, voditelj vatrogasnog odijeljena JVP Grada Zagreba, za RTL komentirao: "A sad zamislite električne automobile koji imaju i do desetak puta veću bateriju koliko to treba. Ovdje je bilo sreće što je romobil bio vani na otvorenom. Da je romobil bio u stanu, u šupi ili u autu, sigurno bi se zapalile i okolne stvari."
Zbog ovakvih nesreća, štete mogu biti ogromne, a najbolje to pokazuje slučaj s početka veljače kada je na području Opatije gorjelo u garaži 50-godišnjaka. Policija je utvrdila da je došlo do tehničkog kvara baterija na električnom biciklu, a najgore je što se požar proširio i zahvatio tri skupocjena vozila u vili u uvali Preluk pokraj Voloskog.
S obzirom na to da se posljednjih mjeseci nanizalo nekoliko požara zbog eksplozije baterija na različitim uređajima, pitali smo vatrogasce zašto se to događa i što napraviti. Zapovjednik Javne vatrogasne postrojbe Osijek Zoran Pakšec kaže da zbog pojedinih baterija postoje požari koji se čak ne mogu gasiti.
Čekić neće ugasiti mobitel
No krenuo je od najmanjih baterija – one za mobitele. "Jednom je netko zvao i rekao da gori mobitel pa pitao hoće li pomoći ako ga lupi čekićem", na prvu nas je nasmijao Pakšec, a onda nastavio: "Zapravo, najbolje je da ga baci vani da se požar ne proširi jer je mobitel ionako uništen. To je najsigurniji način da sačuvate svoju imovinu i da se požar ne proširi."
Naš sugovornik kaže da se baterije na mobitelima obično zapale ili eksplodiraju zbog pregrijavanja. Pakšec podsjeća da se mobitel zagrije i dok pričamo, a kad je na punjenju, grije se još i više. "Zato nikad ne bih spavao blizu mobitela koji se puni. Zapravo, ne bih ga ostavio da se puni blizu niti jedne gorive stvari", kaže Pakšec.
Svjestan je da zvuči vrlo komplicirano da jedna obitelj, koja možda ima i više mobitela, svaki dan baš svaki put pazi gdje će "uštekati" mobitel, ali kaže, preventiva je bitna.
"Mobitel bi trebao biti pod nadzorom kad se puni, a ako ne možemo to raditi, uvijek bih ga stavio u neku posudu. Opet, ne drvenu ili od kartona, nego nešto što ne gori, od lima, pa ako se nešto i dogodi, neka ostane izolirano da ne nastane veća šteta", kaže nam.
Tri luksuzna vozila izgorjela su u požaru u garaži vile na Preluku. Očevidom su utvrdili da je kriv tehnički kvar baterije električnog bicikla
Slično vrijedi i za laptope, koji imaju relativno manje baterije. No to što su baterije manje, ne znači da zbog njih ne može nastati golema šteta (sjetite se izgorenog stana u Puli s početka teksta). Zato Pakšec kaže da bi bilo dobro u domu uvijek imati detektore dima koji će pravovremeno javiti ako se nešto događa.
Električni bicikli i romobili spadaju već u srednju kategoriju opasnosti jer imaju jače baterije. "Često po gradu i u stambenim zgrada vidimo da ih ostavljaju unutar evakuacijskog puta. To je opasno za sve. Ali nalazili smo romobile koji se pune u stanovima ili u kući. Te baterije su jače i teško ih je gasiti, a posebna kategorija su baterije električnih automobila koje je nemoguće ugasiti“, kaže Pakšec.
Kaže, kad vatrogasci stignu do električnog automobila koji gori, oni ga mogu samo hladiti, jer klasični načini gašenja vodom, prahom ili pjenom tu ne pale. "Njemačke kolege imaju puno više iskustva u tome od nas, imali su na cestama prve Tesle, razvijali električne automobile... Oni imaju čak bazenima u koje uranjaju električne automobile koji gore zato što ih je nemoguće ugasiti. Njihovo iskustvo govori da se električni automobil može opet zapaliti i nakon što je osam sati bio uronjen u bazen. Bili smo šokirani kad smo to čuli. Zapravo, baterije na električnim automobilima skoro ne trebaju kisik da bi gorjele. Velik je to problem za nas vatrogasce jer su električni automobili izašli iz klasične definicije gorenja. Užasavam se pomisli da bi se električni auto zapalio na parkiralištu trgovačkog centra", kaže naš sugovornik.
Zapovjednik JVP Osijek Zoran Pakšec kaže da je možda najsigurnije baciti mobitel van ako se baterija zapali
Dodaje i to da naši vatrogasci rade na mogućim rješenjima za gašenje električnih automobila i to u suradnji sa stručnjacima na fakultetima za kemiju i elektrotehniku.
Inače, upravo je u srijedu objavljeno da EU planira ukinuti prodaju dizelaša i benzinaca do 2025. godine i da bi EU do 2035. u potpunosti prešla na električne automobile.
Provjerili smo i koliko Državni inspektorat provjerava tržište i ima li nesigurnih električnih i elektronskih proizvoda već na policama. Kažu, lani su odradili 218 inspekcija i u 31 slučaju našli su nepravilnosti administrativne prirode, no neke su proizvode testirali i otkrili da su vrlo opasni.
Otkrili opasni mikser, peglu za kosu...
"Od 31 slučaja u kojima smo utvrdili nepravilnosti administrativne prirode, radilo se, ili o tome da na proizvodima nedostaju propisane oznake, ili proizvodi nisu imali upute i informacije na hrvatskom jeziku, ili dokumentacija o sukladnosti nije bila pravilno sastavljena", odgovorili su iz Državnog inspektorata. A neke su proizvode s tržišta i testirali te su pronašli osam opasnih. U akreditiranim institucijama testiranjem su otkrili da su opasna dva ručna miksera, dva USB punjača, potom jedna mini pećnica, produžna utičnica, LED reflektor, uređaj za ravnanje kose.
"Utvrdilo se da predstavljaju ozbiljan rizik za sigurnost i zdravlje potrošača, najčešće zbog konstrukcijskih nedostataka koji predstavljaju rizik od strujnog udara ili mogućnosti zapaljenja", odgovorili su. Zabranili su prodaju tih proizvoda i naredili povlačenje s tržišta, a preko sustava Safety Gate (RAPEX) obaviještena je i Europska komisija te druge članice EU.
Spomenuti RAPEX je sustav za žurno uzbunjivanje o opasnim proizvodima nađenim na tržištu EU. Kada neka članica nađe opasni proizvod, šalje obavijest kroz RAPEX kako bi sve ostale mogle provjeriti imaju li i one taj proizvod na tržištu i kako bi mogle reagirati. Tako je i naš Državni inspektorat reagirao na obavijesti iz RAPEX-a i na našem tržištu pronašao tri takva opasna proizvoda. Riječ je bila o štapnom mikseru, strujnoj sklopki, električnoj traci za vježbanje. Povučeni su s tržišta.
Centri za kontrolu upotrebe baterija
Često i sami proizvođači upozoravaju na svoje proizvode, pa je tako prošlog ožujka i Mate Rimac poslao upozorenje za svoj električni bicikl. "Prilikom testiranja detektirali smo moguću grešku s neispravnim očitavanjem razine napona u nekim baterijskim jedinicama, a koje se koriste na modelima G6, G5 i T5. Eventualno pogrešno očitanje napona može u rijetkim slučajevima uzrokovati prekomjerno punjenje koje nakon duljeg vremena može uzrokovati i toplinski izboj, što može uzrokovati samozapaljenje baterije", naveli su iz tvrtke Greyp Bikes u vlasništvu Porschea i Mate Rimca. Ponudili su svojim kupcima besplatnu zamjenu baterija kao mjeru opreza.
A što o baterijama kaže EU, pitali smo našu europarlamentarku Biljanu Borzan koja se isprofilirala u potrošačkim temama i temama sigurnosti proizvoda.
"Sigurnost proizvoda jedan je od prioriteta EU. Uređena je kroz nekoliko zakona, a zadnji koji se tiče baterija je usvojen nedavno i još nije stupio na snagu. Tim zakonom će se krajnjem korisniku omogućiti bolja informacija o bateriji, prije svega njenom zdravlju, sigurnosti, očekivanom trajanju i utjecaju na okoliš. Isto tako, novi zakon predviđa osnivanje nacionalnih centara za kontrolu upotrebe baterija, prvenstveno u smislu provjere usklađenosti s EU standardima i otkrivanja prekršaja", najavila je Biljana Borzan. Kaže i da zakon propisuje da se kazne za prekršaje moraju urediti tako da budu efikasne i odvraćajuće, te da uključuju nadoknadu štete potrošačima. "