ABECEDA POJMOVA /

M kao mandati, metode, masovni mediji...

Image
Foto: RTL

Metode izbornog broja su postupci pretvaranja glasova u mandate u razmjernim izborima kojima se broj mandata svakoga izbornog aktera utvrđuje na temelju udjela izbornog broja ili izborne kvote u ukupnom broju glasova što ih je dobio.

18.11.2011.
12:04
RTL
VOYO logo

Mandat - označava u svezi demokratskog političkog poredka funkciju ili ovlasti koju glasovanjem biračko tijelo dodjeljuje članu zakonodavnog tijela. Mandat dodjeljuje mandataru autoritet izborne jedinice za njegovo djelovanje u funkciji predstavnika izborne jedinice. Razdoblje između izbora često se naziva mandat i kada vlada traži ponovni izbor ponekad to naziva da želi "novi mandat". Postoje razne vrste mandata, kao što je primjerice imperativan mandat, slobodan mandat i dr.

Masovni mediji kao akteri izbora - prenose poruke kandidata i političkih stranaka biračkom tijelu, ali i samostalno utječe na oblikovanje javnog mnijenja i političke volje tijekom izbornih kampanja te time suodređuje rezultate glasovanja. Neke države dopuštaju političko reklamiranje izbornih natjecatelja samo u privatnim, a neke i u privatnim i u javnim medijima. Vrijeme koje im je na raspolaganju u javnim medijima utvrđuje se na načelima jednakosti ili razmjernosti. Masovni mediji su mediji široke potrošnje i širokog opsega, među njima i: internet, dnevne novine, radio i televiziju.

Metode izbornog broja - postupci pretvaranja glasova u mandate u razmjernim izborima kojima se broj mandata svakoga izbornog aktera utvrđuje na temelju udjela izbornog broja ili izborne kvote u ukupnom broju glasova što ih je dobio. Najprije se utvrdi opća izbornakvota ili izborni broj, a potom se broj glasova svake stranke dijeli tom kvotom. Količnik koji se dobije tom matematičkom operacijom jest broj mandata što ih je osvojila neka stranka. Metode izbornog broja međusobno se razlikuju prema obrascu kojim se utvrđuje izborna kvota i, sukladno tome, prema veličini kvote. Djeljenik u svim metodama (ukupan broj danih glasova u izbornom okrugu) uvijek je stalan, a mijenja se djelitelj (stvarni ili uvećani broj mandata koji se dijele u izbornom okrugu). Kvote se, prema tome, izračunavaju tako da se ukupni broj danih valjanih glasova (G) podijeli stvarnim ili modificiranim ukupnim brojem mandata (M) što se raspodjeljuju u izbornom okrugu. Prvi se postupak naziva prirodnom kvotom ili jednostavnim izbornim brojem, a ostali postupci modificiranim kvotama ili modificiranim izbornim brojevima. Kako se metodama izbornog broja najčešće ne mogu raspodijeliti svi raspoloživi mandati, preostali mandati dijele se u drugom postupku raspodjele u kojemu se primjenjuju i druge metode preračunavanja. Ako je posrijedi raspodjela mandata u temeljnome izbornom okrugu, obično se uvode metode najmanjeg ostatka, najvećeg ostatka ili najvećeg prosjeka. Raspodjeljuju li se preostali mandati na višoj, regionalnoj ili nacionalnoj, razini, primjenjuje se neka od metoda najvećeg broja kojom se mogu podijeliti svi mandati.

Metode najvećeg broja - postupci pretvaranja glasova u mandate u razmjernim izborima pomoću kojih se broj mandata svakoga izbornog aktera utvrđuje tako što se ukupni broj njegovih glasova podijeli određenim nizom djelitelja. Međusobno se razlikuju upravo prema nizovima djelitelja. Zajedničko im je svojstvo, a ujedno i velika zajednička prednost, što omogućuju podjelu svih mandata u prvom postupku raspodjele. To svojstvo i tehnička jednostavnost omogućili su njihovo širenje i uvođenje u većinu razmjernih izbornih sustava bilo kao jedinih postupaka raspodjele mandata, bilo kao postupaka što se primjenjuju uz metode izbornog broja (koje ne jamče raspodjelu svih mandata) na višim razinama ili u drugom postupku raspodjele. Ovisno o nizu djelitelja, neke metode više pogoduju velikim, druge srednjim, a treće malim strankama.

Metode pretvaranja glasova u mandate - postupci pretvaranja glasova birača u razmjernim izborima u mandate. Glasovi se pretvaraju u mandate na jednoj ili više razina izbornog natjecanja, to jest u lokalnome, regionalnome i nacionalnome izbornom okrugu, te u jednome ili više postupaka. Podjela mandata na više razina može biti motivirana trima razlozima: (1) na razini višoj od temeljnoga ili primarnoga izbornog okruga raspodjeljuju se mandati što su ostali neraspodijeljeni zbog primjene neke od metoda izbornog broja oje ne jamče raspodjelu svih mandata u prvom postupku. Pritom broj mandata koji se raspodjeljuju na višoj regionalnoj ili nacionalnoj razini nije zakonski predodređen nego ovisi o strukturi i ishodu izbornog natjecanja u svakome izbornom okrugu; (2) na višoj se razini raspodjeljuje zakonski utvrđen broj mandata kako bi se ublažio stupanj nerazmjernosti u odnosu između glasova i mandata što je nastao na razini temeljnoga izbornog okruga; (3) na višoj razini raspodjeljuje se zakonski propisan broj mandata nacionalnim listama prema posebnim, zakonski propisanim kriterijima. Više postupaka raspodjele mandata potrebno je, dakle, ako je izbornim zakonom propisano da se mandati raspodjeljuju na više razina ili ako se na jednoj razini ne mogu podijeliti svi mandati u prvom postupku. Podjelom mandata na više razina nastoje se pojačati ili ublažiti učinci podjele na nižoj razini: pojačati (npr. pomoću kompenzacijskih mandata) ili smanjiti stupanj razmjernosti izbora (npr. ograničenjem prava sudjelovanja političkih stranaka i izbornih koalicija u postupcima raspodjele na višim razinama pomoću zakonskih pragova u obliku postotka glasova ili broja izravnih mandata koje je potrebno osvojiti u postupku raspodjele na nižim razinama). Metode preračunavanja glasova u mandate dijele se na metode izbornog broja i metode najvećeg broja. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
pikado
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo