Iako to u Hrvatskoj zakonom nije dopušteno, krivotvorene sunčane naočale se prodaju i kupuju punom parom. Najpopularnije su naočale Ray-Ban. Zapravo je riječ o običnim naočalama, na koje je nalijepljen znak ove poznate marke.
Krivotvorine su roba neovlašteno označena tuđim zaštićenim žigom koja najčešće imitira originalni proizvod označen žigom. Tako na prvi pogled stvara dojam da se radi o originalnom proizvodu. Stavljanjem u promet krivotvorina krše se odredbe Zakona o žigu. U policiji kažu da unatoč mjerama koje se poduzimaju, krivotvorina ima. Najlakše ih je prepoznati po tomu što imaju znatno povoljniju cijenu nego bi trebale imati. Na temelju kaznenog djela povrede prava industrijskog vlasništva i neovlaštene uporabe tuđe tvrtke, propisana je kazna i do pet godina zatvora. No unatoč tomu, krivotvorine se kupuju i prodaju.
Kupuju domaći i strani gosti
Jedna prodavačica na štandu koja je željela ostati anonimna, ispričala je za Deutsche Welle da posao s takvim naočalama ide dobro. Prodaju se odlično a kupuju svi – tinejdžeri, ali i njihovi roditelji. Jer kupiti naočale i platiti ih primjerice 1.000 kuna ne pada im na pamet, a djeca se vesele "potpisu".
Krivotvorine kupuju i domaći i turisti. I dok za originalne Ray-Ban naočale treba izdvojiti od 600 ili 700 kuna pa naviše, za krivotvorene je dovoljno platiti 100 kuna. Takve naočale izložene su na štandovima, a razlike gotovo da i nema. Naočale se proizvode u Kini. Vlasnici štandova potvrđuju da je u posljednje vrijeme u Zadru bilo kontrola inspekcije i policije, pa je toga nešto manje, no statistika govori suprotno. Trgovci koji su nabavili takve naočale, negdje ih moraju i plasirati, pa se rizična igra nastavlja.
Tko se boji policije još?
Što se tiče nabavljanja krivotvorenih naočala, iskusna vlasnica štanda u Zadru kaže da se posao bez problema odvija preko veleprodaje. Zanimljivo je da u zadarskoj policiji nemaju zabilježene zaplijene u veleprodaji. Vlasnica štanda smatra da bi zapljena u veleprodaji bila učinkovitija od zapljena na štandovima.
Ovako, onima koji prodaju naočale bez potpisa, prodavači popularnih krivotvorenih naočala rade konkurenciju i ugrožavaju poslovanje. Jer kupci će između krivotvorenih naočala za 100 i naočala bez potpisa za 70-ak kuna u pravilu radije odabrati popularnu marku. Na taj se način onima koji ne prodaju krivotvorene naočale stvara nelojalna konkurencija. Tako u očima poštenih vlasnika štandova ispada da krivotvoritelji bolje prolaze. Oni inače u nabavi krivotvorene naočale plaćaju pedesetak kuna.