U ljetnom periodu zbog dolaska turista, znatno se povećava broj automobila na našim cestama, a nepažljiva vožnja te niz drugih faktora povremeno dovedu do teških prometnih nesreća. Divljanje na našim autocestama nije nepoznanica.
No, ako malo bolje promatrate promet kada putujete i obratite pažnju na registarske oznake onih koji voze debelo preko ograničenja te sumanuto voze kršeći neka od najosnovnijih pravila kao što su propisno držanje razmaka i slično, brzo ćete doći do jednostavnog zaključka – večina takvih vozača ima strane tablice.
Autocesta A1, četvrtak popodne. Gužve nema, no cesta nije prazna. Odjednom kraj nas kao strijela proleti jedan auto, pa drugi, pa treći. Registarske oznake – Slovenija. Nešto kasnije, silovito brzinom od preko 200 km/h na sat kraj nas projuri automobil njemačkih registarskih oznaka, a šlag na torti bio je auto austrijskih registarskih oznaka koji se doslovno svima "nabijao" na aute te su se ljudi mahom micali u desnu traku od straha da se taj monstrum na cesti u nekog ne zabije.
Što je njemu tada bilo u glavi, tko će ga sada znati. No, sigurni smo da u Austriji, gdje kamere vrebaju na svakom uglu, takvu sumanutu vožnju zasigurno ne bi prakticirao. Kako stati na kraj takvim vozačima i što ih tjera da se na našim autocestama tako ponašaju, ugrožavajući svojom vožnjom sebe i ostale sudionike u prometu?
Ključni problem je izvjesnost kažnjavanja
Prometni stručnjak Željko Marušić u razgovoru za Net.hr ističe da ova tema otvara jedan drugi veliki problem. "Drugi veliki problem je da u Hrvatskoj vlada lobi onih koji zagovaraju ulaganje u edukaciju. Ulaganje u edukaciju je ulaganje u bačvu bez dna“, kaže Marušić, dodajući da je to rasipanje resursa.
Svi ti ljudi su educirani, govori Marušić, ali kada shvate da nema kontrola, edukacija je 0 bodova. "Ovo pokazuje koliko je u stvari i nacionalni program sigurnosti na neki način pod utjecajem tih ljudi, lobista“, kaže nam Marušić.
"Zašto oni to rade u Hrvatskoj? Jer znaju da su hrvatske autoceste El Dorado za kršenje propisa. Nema policije nigdje, slabo se kontrolira i onda edukacija pada u vodu", rekao je, dodajući da je sve to pokazatelj i koliko je nacionalni program jalov.
"Jedna kamera vrijedi više od 100 edukacija i upozorenja. Ključni je problem što nema kažnjavanja“, kaže.
POGLEDAJTE VIDEO: Željko Marušić: 'Temeljni problem kod nas je to što nema izvjesnosti kažnjavanja i naši vozači znaju da neće biti kažnjeni za prekršaje'
"Oni su kršili propise zato što mogu kršiti“, kaže, dodajući da u nekim drugim zemljama u okruženju gdje se strogo kažnjavaju prometni prekršaji to sigurno ne bi radili.
Marušić napominje da je o tome već pisao te da je izvjesnost kažnjavanja ključ svega. "Da mi sada riješimo izvjesnost kažnjavanja, bilo bi 99% manje kršenja. Oni znaju da je Hrvatska El Dorado za kršenje propisa. Možeš voziti koliko hoćeš, ponašati se kako hoćeš ako se ništa ne dogodi“, kaže.
Ovaj problem otvara drugi problem, da mi moramo potpuno revidirati naš sustav te povećati izvjesnost kažnjavanja, zaključio je dr.sc. Željko Marušić u razgovoru za Net.hr.