Pozitivan koncert, zasigurno najveća i najznačajnija „masovka“
regionalnih bendova, dogurala je do svog jedanaestog izdanja, što
je bio sasvim dovoljan razlog da nekoliko redaka posvetimo
ne samo njemu, već i festivalima koje po mnogočemu možemo
smatrati njegovim prethodnicima.
Riječ je o jednoj od rijetkih, kako i samo ime govori, pozitivnih
pojava u novijoj povijesti urbane glazbe ovih prostora koja je
rasla iz godine u godinu te čak i manjim (gledano iz pozicije
srednje struje) bendovima omogućavala nastupe u velikim, do
posljednjeg mjesta ispunjenim dvoranama. Također, svi koji svoj
ukus vole smatrati „urbanijim“ barem na te dvije večeri steći će
dojam da žive u glazbeno civiliziranoj zemlji, a medijsko
praćenje „Pozitivca“ osigurat će barem mali predah od neprestanog
bombardiranja tračevima, selfiejima i informacijama o
svakodnevnim aktivnostima i „dramatičnim“ ljubavnim brodolomima
hrvatskih estradnih zvjezdica.
To
nas dovodi do paralele s dvadesetak godina starim Fiju Briju
festivalom koji smo, u trenutku kada se pojavio, stvarno dočekali
kao nekakvo kratkotrajno buđenje iz noćne more. U to vrijeme,
ratni užasi gotovo su uništili hrvatsku rock scenu čiji su
protagonisti mogli nastupati samo u nekoliko gradova po Lijepoj
našoj i Sloveniji, a organizirati nešto nalik suvisloj koncertnoj
turneji predstavljalo je pravu nemoguću misiju. Fiju briju tada
smo doživjavali kao tračak nade da ćemo uskoro opet moći živjeti
normalno, oaze u kojima nije bilo dance poskočica i
srcedrapateljnih domoljubnih pjesama, a presjek najboljeg od
tadašnje rock scene dao je naslutiti da će i naša generacija
dobiti heroje usporedive sa slavnim novovalcima. Upravo na tim
svirkama Zagrebu su se, po prvi puta nakon raspada Jugoslavije,
vratili odbjegli Darko Rundek, „umirovljeni“ Davorin Bogović i
Buldožeri, reunion nastupe odrađivali su svi od Parafa i Pankrta
do Laufera, a upravo je Urban ušao u legendu otpjevavši „Oči boje
meda“ Ekatarine Velike, benda koji je, kao i sve druge srpske im
suvremenike, tadašnji režim pokušao izbrisati iz kolektivnog
sjećanja. Majke, Pipsi, Hladno Pivo, Kojoti i gomila drugih
konačno su dobili priliku za izlazak iz malih klubova na najveće
pozornice i zagrebački Dom sportova pretvarali u jednu od
prvih postaja na putu prema mainstreamu. Značaj potvrđuje i
činjenica da se spomenute iz današnje perspektive smatra „Fiju
Briju scenom“ premda glazbeno, ponekad i generacijski, nisu imali
pretjerane veze jedni s drugima.
Svojevrsni
nasljednik ovog festivala bio je „Zagreb Gori“ na Šalati, no on
se unatoč uspješnom startu i nekolicini zaista mitskih koncerata
(nastupi Haustora i originalne postave Filma te prvo poslijeratno
ukazanje Partibrejkersa), vrlo brzo preselio u legendu. Istu
sudbinu doživio je i Rokaj Fest na Jarunu iako je u svom
oproštajnom izdanju regionalnim rock prvoligašima pridodao i
britanske indie velikane poput Primal Screama i The Charlatansa,
odnosno londonske punk prvoborce Wire.
(Grgur
Zucko/PIXSELL)
U tom kontekstu djeluje pomalo čudno što se „Pozitivac“ održava
već 11 godina i što, dapače, svakim novim izdanjem postaje sve
uspješniji. Jedan od razloga svakako je besprijekorno osmišljen
line-up, sastavljen od onih koje su stariji među nama gledali na
svim festivalima spomenutim u ovom tekstu i njihovih
najpopularnijih „nasljednika“ kao što su Dubioza Kolektiv,
S.A.R.S. i Brkovi. Strategiju „za svakoga ponešto“ zaokružuju
„oni koji dolaze“ poput Punčki i repera High5, a pridodamo li
tome i zaista nisku cijenu ulaznica te impresivno novinarsko
nabrijavanje, mogli bismo naslutiti zašto se i kako davnašnji
humanitarac protiv AIDS-a pretvorio u jedan od najvećih hrvatskih
koncertnih fenomena.