Dva tjedna nakon što je Hrvatsku šokirala autobusna nesreća na autocesti A3 kod Slavonskog Broda u kojoj je poginulo 10, a ozlijeđeno 45 državljana Kosova, mogla se dogoditi slična nesreća na istoj autocesti. Srećom, policija je spriječila taj scenarij zaustavivši dva autobusa pored Ivanić Grada te naplativši ukupno 171.000 kuna kazne. Jednim autobusom je upravljao vlasnik prijevozničke tvrtke, 67-godišnji Austrijanac, a drugim 43-godišnjak iz BiH.
"Radi se o prekršajima tipa nepravilno korištenje digitalnih kartica, nedovoljan dnevni odmor, nedovoljan tjedni odmor istih vozača. Utvrđeno je da se u vozilima odnosno u autobusima nalaze kartice vozača koji uopće nisu u autobusu", objasnio je za RTL Mario Madunić iz Uprave kopnenog prometa i inspekcije.
Jedan vozač nije bio osposobljen za prijevoz putnika, niti je imao potrebnu dozvolu za prijevoz u međunarodnom prometu. Dobio je zabranu obavljanja javnog prijevoza putnika do stjecanja potrebne osposobljenosti.
Karticu ne možeš prevariti
Vesna Lukić, Predsjednica Udruge autobusera Ragusa Bus tvrdi da su rijetki slučajevi vozača koji voze dulje od dozvoljenog. "Tu moramo pohvaliti hrvatske prijevoznike koji maksimalno poštuju mjere. Naš posao je znatno drugačiji od poslova kojim se bave firme kojima su se nažalost ti događaji dogodili. Nemoguće je prevariti sustav, prevariti tzv. kartice koje kontroliraju koliko sati se vozači voze, a koliko odmaraju. Prema Zakonu o cestovnom prometu RH, svaki vozač je dužan nakon 4,5 sata vožnje napraviti pauzu od 45 minuta. Jednom u dva tjedna imaju pravo voziti 10 sati, nakon čega moraju odmarati 12 sati. Znači 12 sati ne smije ništa voziti i sudjelovati u prometu", objašnjava Vesna Lukić za RTL i dodaje:
"Kada je kartica stavljena u autobus, do trenutka dok se ne izvadi ona se očitava. prevare nisu moguće. Kartica sve pamti mjesec dana. Svakih mjesec dana se prazni, ali zapisi ostaju. Bili smo dužni 10-ak godina čuvati tahografe. Podaci su pohranjeni i sve je kontrolirano", rekla je i naglasila da je poželjno da u autobusu budu dva vozača i voze s pauzama.
Kriva je koronakriza
Potpredsjednik Udruženja prijevoznika, Renato Habulin smatra da su ovakve situacije, kao i svi drugi problemi u sektoru, uzrokovani koronakrizom.
"S tim su ih snašli veliki troškovi za otplatu leasinga i kredita vozila, i na taj način vjerojatno ti poslodavci šparaju, štede na sve moguće načine i štede na posadama vozača", govori Habulin.
Zbog drugih obveza koje im se nameću, vozači nemaju vremena za odmor, a sigurnost putnika im je istovremeno imperativ. "Taj vozač autobusa nije samo pilot, on je briga oko putnika, oko karata, oko prtljage, oko dokumenata na granici. Koliko dugo vozač smije voziti u komadu i krši li se to često? Krši se nažalost često jer nekad nisi u mogućnosti stati, može se voziti maksimalno 4,5 odnosno pet sati onda treba sat vremena odmora odnosno treba zamijeniti vozača", kaže Habulin.
Lukić, pak, upozorava da u Hrvatskoj kronično fali vozača autobusa. Dodaje da tu situaciju nije popravila ni sve snažnija turistička sezona.
"Mislim da će, nakon pandemije 2020. i svih problema u kojima se našao povremeni prijevoz, ih još više nedostajati. Nažalost, mnogi vozači su bili primorani napustiti RH i otići voziti negdje vani. Vidimo i u slučaju koji se dogodio jučer gdje su dobili ogromnu kaznu da je jedan vozač bio stranac, a drugi na privremenom radu. Do toga nažalost dolazi. Cijela ova situacija s povremenim prijevozom i nezaposlenosti primora ljude da pristaju na ugovore s kojima se ne slažu", tvrdi Lukić.
Strože kontrole
Iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture najavili su strože kontrole autobusa. "Moramo naglasiti da se kontrole provode kontinuirano zajedno s MUP-om jako dobro surađujemo. Statistički gledano u posljednje četiri godine kazne koje su izrekli djelatnici ministarstva mora prometa i infrastrukture su jako povećane, pa ću vam reći prvi put podatak da su one s 20 milijuna kuna iz 2016. danas došle na blizu 40 milijuna kuna", kaže Madunić.