Sve je skuplje sezonsko voće i povrće, neovisno o tome kupuje li se u trgovinama ili na tržnicama, a što Hrvati kupuju i u kakvim količinama, provjerio je RTL Danas.
Od šparoga do jagoda, za kupce sve je preskupo.
"Šta ćemo reći, kupujemo po potrebi, kupujemo po potrebi, ne razbacujemo se", kazala je Milka iz Splita.
"Znate šta je, to je ponuda i potražnja to je zakon i gotovo. Ako je veća ponuda nego potražnja bit će jeftinije", govori Luka Čulić iz Splita.
I dok kelj na tržnici košta euro, u trgovinama je skuplji za 19 centi. Paprika babura je pak povoljnija na štandovima, dok je cijena rajčice jednaka 3,5 eura. Limun je u trgovini jeftiniji za 30 centi.
"Mi smo evo zadnja stepenica, mi imamo svoj postotak, nismo ga dizali ni mijenjali on je uvijek isti. Međutim kada imamo proizvod koji je u startu skuplji jednostavno cijena raste i krajnjem korisniku", kazao je trgovac Nikola Marunić.
Domaći proizvođači dižu cijene zbog ulaznih troškova
Cijene iz uvoza određuju se na europskom tržištu, a domaći proizvođači podižu cijene zbog povećanih ulaznih troškova.
U prosjeku cijene u trgovinama su od lani skočile i to paprika babura za 103 posto, limun za 100, luk crveni 95, rajčica 83, a kelj 72 posto. Više je razloga za poskupljenje.
"Znači rad je poskupio, poskupila je energija i na trećem mjestu poskupjelo je sve ostalo što čini ingridiente, od logistike, prijevoza, pa do placarine, a da tu trgovina nije nevina vidjeli ste objavljeni podatak da je oko 60 posto porasla cijena odnosi se na marže, ekstra profite i tako dalje. Jednostavno to je vlak koji ide i nastoje se u njega svi ukrcati", kazao je ekonomski stručnjak Mladen Vedriš.
No, stručnjaci upozoravaju da poskupljenja dovode do smanjenje potrošnje koja je u konačnici višestruko loša za ukupnu ekonomiju.