Cijene goriva, nafte i plina stalno rastu. Unatoč ranijoj Vladinoj intervenciji od srijede bi mogle drastično porasti i u Hrvatskoj. Rusija je već smanjila isporuku plina Njemačkoj, Italiji, Češkoj, Slovačkoj i Austriji, a bez tog energenta iz ruskih izvora ostala je Francuska. Izvjesno je kako će se svi morati pripremiti na visoke cijene i razne scenarije. Kako bi to trebalo izgledati otkrio je za RT stručnjak za energetiku, Igor Dekanić.
"Vlada ima porez koji naplaćuje iz benzinskih, odnosno dizelskih goriva, ima trošarine, ima obavezne troškove koje idu iz trošarina. Iz poreza se alimentira čitav državni pogon. Vlada ima mehanizam koji je sad pri kraju prostora za intervenciju. Tu je prostor za intervenciju manje od pola kune po litri na obje vrste goriva. Vjerojatno će to Vlada i učiniti ako pritisak na cijene ide prema gore. Za više od toga će trebati zadrijeti u PDV", otkrio je Dekanić.
Istaknuo je da je stopa PDV-a već snižena za neke kategorije proizvoda na pet posto, a daljnje smanjenje bi moglo ugroziti proračunsku potrošnju. "Od PDV-a država dobro zarađuje na gorivu i čini financijsku stabilnost. Država u ovoj krizi čini što može. Mi smo u sličnoj situaciji kao što je bila 1973.-74. godina", rekao je.
Otplaćivanje autocesta na benzinskim postajama
Istovremeno, naši se susjedi, poglavito Slovenci i Mađari, voze jeftinije. Dekanić tvrdi da je razlog to što oni svoje autoceste i drugu prometnu infrastrukturu nisu financirali iz cijene goriva, što je u Hrvatskoj uobičajena praksa. "Sve naše otplate za izgradnju autocesta i željezničke infrastrukture idu uz cijene goriva. Zato su susjedne zemlje jeftinije. Italija ima skuplje gorivo, ali ima stare subvencije kojim subvencionira tršćansku regiju na jeftinije cijene goriva", objasnio je Dekanić.
Europa se nakon smanjenja potrošnje uzrokovanog lockdownom u vrijeme pandemije koronavirusa počela previše oslanja ti na tržište. Dekanić ističe da je to bila greška. "Tržište je povoljno za potrošače kad imate višak robe na tržištu. Zato smo 2021. godine imali najjeftinije cijene sirove nafte i prirodnog plina u zadnjih 15 godina", istaknuo je.
Poticanje strateških energetskih interesa
No, te su cijene u međuvremenu narasle do neslućenih visina. Osim rata u Ukrajini i otplata izgradnje autocesta, dio rasta može se pripisati i inflaciji američkog dolara.
"Ova kriza mogla bi biti dobra prilika da Hrvatska temeljem strateških energetskih interesa postupanja u krizi i intervencija u energetsku sigurnost, nametne suvlasniku održavanje pogona rafinerije u Rijeci. I NATO-ov interes je da ima na jadranskoj obali i hrvatsku rafineriju pored nekoliko u Italiji", zaključio je Dekanić.