Komfor na četiri kotača /

Turizam se bori s koronom, a jedan segment je pokazao otpornost: 'Možete biti izolirani, distancirani'

Image
Foto: Dino Stanin/PIXSELL

Kampovi u koronakrizi, koja je najviše pogodila turizam, postižu kakve-takve rezultate, odlične u odnosu na druge grane

14.7.2020.
9:15
Dino Stanin/PIXSELL
VOYO logo

Protekloga je tjedna jedan od suosnivača planetarno popularnog Airbnba, Brian Joseph Chesky zavapio: "Sve što smo gradili 12 godina, propalo je za šest tjedana". 

Pandemija Covida-19 nedvojbeno je promijenila naše turističke navike, ali Chesky ide dalje pa kaže "turizam nakon korone više nikada neće biti isti". Jesu li ove slutnje doista tako crne i hoćemo li se još godinama nakon pandemije sa sjetom prisjećati staroga načina života prije nje? Vrlo lako moguće, jer i vodeće svjetske aviokompanije najavljuju kako će trebati proći godine prije nego se brojke putnika vrate na razinu iz 2019.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

No iako je turizam najpogođenija djelatnost, a pandemija i dalje nemilosrdno divlja u mnogim dijelovima svijeta pa i Hrvatskoj, jedan se segment turizma pokazao prihvatljivijom i sigurnijom opcijom, barem za Europljane. Kamping turizam bilježi odlične rezultate s obzirom na okolnosti, a to potvrđuju i brojke iz hrvatskih kampova posebice u sjevernom dijelu Jadrana. Cijela je industrija buknula ovog proljeća pa tako vodeći proizvođači kampera i kamp prikolica poput španjolskog Benimara, slovenskog Adria Mobila ili pak njemačkog Hobbyja bilježe značajan porast narudžbi i rezervacija. 

Image
A TEK JE POČETAK SEZONE /

Drugi bilježe minuse, a oni imaju razloga za optimizam: Na Šolti je svakim danom sve više gostiju

Image
A TEK JE POČETAK SEZONE /

Drugi bilježe minuse, a oni imaju razloga za optimizam: Na Šolti je svakim danom sve više gostiju

Da se kamperski turizam ove izazovne godine dobro drži, pokazuju i podaci Hrvatske turističke zajednice. U prvih osam dana srpnja, u Hrvatskoj je ostvareno 3,4 milijuna noćenja, što je 52 posto rezultata ostvarenog tijekom istog razdoblja lani. Najviše noćenja ostvareno je u objektima u domaćinstvu, 1,4 milijuna, a kampovi su na drugom mjestu s 684 tisuće noćenja. To je čak 60 posto rezultata ostvarenog u istom razdoblju, što je više nego odličan rezultat s obzirom na situaciju u kojoj se nalazi turizam. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Prema podacima koje nam je dao HTZ, u Hrvatskoj je prošli vikend boravilo više od 500 tisuća turista, a gotovo četvrtina ih je bila u kampovima.

Hrvatska, iako je jedna od top kamping destinacija u Europi još uvijek nažalost nema razvijenu domaću kamping scenu, ali stvari se i tu, čini se, mijenjaju. 

Linda Lokar iz zagrebačkog Bauer Caravan centra koji ima rent-a car franšizu Touring Carsa za najam kampera, otkriva da se i u Hrvatskoj polako prate europski trendovi. 

"Bilo bi neumjesno i neprimjereno reći da je korona donijela nešto dobro u ovom poslu jer nema ništa dobroga u pandemiji, ali da je kamping pokazao bolju otpornost nego većina drugih turističkih sektora, to je točno. Rekla bih da smo već u prvim tjednima nakon lockdowna primijetili pojačan interes ljudi koji nikada prije nisu putovali kamperom. Naročito mladih obitelji s djecom koje su odlazile na produžene vikende ovog proljeća, a neki su to ponovili i više puta", kaže Lokar.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Kampovi na Jadranu prvi otvorili vrata nakon lockdowna

Logika je jasna, u kamperu ste samo vi i vaša obitelj, ne želite se miješati s nepoznatim ljudima na aerodromima i hotelima. Možete komforno putovati danima i pri tome prevaliti velike udaljenosti. To vide i oni koji su proteklih dana putovali prema moru, kampera i prikolica stranih tablica ima na svim cestama prema jugu. 

"Velika većina onih koji su se prvi put odlučili za kamper dosad su uglavnom boravili u hotelima, ali su brzo shvatili da mogu imati vrhunski smještaj, pet zvjezdica, na četiri kotača", rekla je Lokar.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Kampovi na Jadranu prvi su nakon pandemije otvorili svoja vrata domaćim i stranim gostima, a u nekima je popunjenost tek neznatno slabija nego lani. 
Primjerice, od četiri i pol tisuće gostiju koliko ih je proteklog tjedna boravilo na Pagu, više od 3700, uglavnom stranih, otpada na autokampove. 

Lokar nam je otkrila još zanimljivih detalja: "Još smo prijašnjih godina istraživali hrvatsko tržište i došli do zanimljivih spoznaja. Veliki broj Hrvata ne zna da se kamperom upravlja vozačkom B kategorije i da je lako dostupan. Također, većina inicijativa unutar obitelji polazi od muškaraca. Žene su skeptične i često nepovjerljive, ali tko proba putovati ili ljetovati u kamperu taj se u pravilu kampovima uvijek vraća". 

Tvrtka Croatia Camper Gorana Šerića iz Splita također iznajmljuje kampere, no njima je flota praktički stajala do prvog srpnja jer im je većina gostiju iz dalekih zemalja pa ovise o avioprijevozu. Ipak, "buditi" su se počeli i domaći gosti.

"Mi smo orijentirani na strane goste sa sjevera, Amerike, Australije pa je to problem bio avioprijevoz koji je stajao tako da je sezona praktički krenula prvog srpnja. Na prvom letu sa Charles de Gaullea bili su i naši klijenti. Problem je još uvijek sa zemljama poput Amerike i Australijer jer ti ljudi po povratku moraju u samoizolaciju. Bilo je kroz ovo vrijeme i znatno više upita domaćih gostiju, ali realizacija je još uvijek niska, njima je to i dalje preskupo, unatoč sniženim cijenama i last minute aranžmanima. Bližim gostima, recimo onima iz Italije nismo toliko zanimljivi jer, ako već dolaze autom, mogu uzeti kamper već u Italiji", rekao nam je Šarić koji je u ovaj biznis s bratom krenuo 2012.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"To je zapravo lifestyle. Ovakav vid odmora ima niz prednosti u odnosu na konvencionalni turizam. Vi dođete, imate svoju parcelu, distancirani ste, izolirani. Ljudi se ponašaju kao da su oko njih zidovi, nitko vam ne smeta. A to je posebno zahvalno u ovo doba pandemije. Također, dođete na jedno mjesto i ako vam se ne svidi, jednostavno odete na drugo", kaže Šarić.

Nema strategije

Problem je, kaže, što država nema strategiju za ovakav vid turizma, a najgore je u Dalmaciji.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"To što postoji je zapravo nasljeđe iz bivšeg sustava. Radi se nešto i danas, otvaraju se kampovi, ali to je sve na horuk, nema strategije. Split nema niti jednu parcelu, nijedno kampersko odmaralište. A tu je puno potencijala jer smo gostima zanimljivi i kao tranzitna destinacija, onima koji dalje idu prema Crnom moru ili Grčkoj. Ilustracije radi, u Istri, koja je naša najrazvijenija regija po tom pitanju, na kampove otpada 40 posto. U Splitu, Dalmaciji je to šest, sedam, osam posto. I to sam puno rekao", istaknuo je Šerić dodavši da i u ovom poslu, kao i u svakom drugom, ima uspona i padova.

Upravo zbog moćunosti izolacije i distanciranja, za mnoge Europljane ovoga ljeta kamper je najsigurnija opcija. Suživot s koronom nagnao je ljude na bijeg u prirodu, a kampiranje je neraskidivo vezano uz prirodu pa možda i to promijeni trendove.

Sjene prošlosti
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo