''Hrvatska pregovara o najmu transportnog vojnog zrakoplova Boeing C-17'', izjavio je za portal fightglobal.com Gunnar Borch, generalni menadžer agencije za zračni promet NATO-a (NAMA).
Riječ je o partnerstvu 'Strategic Airlift Capability' u kojemu bi, uz Hrvatsku, bilo još 12 zemalja: deset članica NATO-a te Finska i Švedska. Hrvatska bi trebala zamijeniti Italiju koja je istupila iz partnerstva. Izlazak Italije ostalim je zemljama prouzročio dodatne teškoće jer su tri aviona imala premali broj sati leta, piše Jutarnji list.
Te zemlje dijele tri aviona C-17, a svaka zemlja ima pravo na određeni broj sati letenja. Borch tvrdi da su dužnosnici MORH-a dogovorili da hrvatski piloti godišnje lete između 45 i 60 sati na tom avionu.
Avioni su smješteni u mađarskoj vojnoj bazi Papa. Kada je projekt zapao u financijske teškoće, SAD je od partnera zatražio sufinanciranje obuke pilota i posade. Sat leta aviona stoji 10.000 eura. To znači da bi Hrvatska godišnje samo sate letenja svojih pilota u tom projektu platila između 450 i 600 tisuća eura. To je ujedno najveći avion koji je Hrvatska vojska do sada imala na raspolaganju.
Iako tvrdnje čelnika NAMA-e govore da su pregovori s Hrvatskom daleko odmakli, MORH o projektu zasad šuti. Ulazak Hrvatske u taj NATO-ov projekt veliko je iznenađenje jer su proteklih godina u MORH-u tvrdili da je to preskup projekt koji ne mogu financirati. Stoga je moderniziran transportni avion Antonov An-24 kako bi se u slučaju potrebe iz Afganistana mogli izvući hrvatski vojnici.
MORH u proračunu jedva ima novca za pokrivanje redovnih aktivnosti, a Vlada je na jedvite jade nedavno dala jamstva za nastavak projekta oklopnog vozila.
Cijela situacija je posebno zanimljiva jer se u Dugoročnom planu razvoja spominje modernizacija Antonova, a nema govora o novom transportnom avionu. Stoga pojedini analitičari smatraju da je Hrvatska u taj projekt ušla na pritisak Sjedinjenih Država, koje su našim dužnosnicima pojasnile da kao članica NATO-a mora prihvatiti i određene obveze, piše Jutarnji list.
Prethodni članak:
arti-201007130238006