Kako preživjeti kada je litra benzina košta kao dvije litre mlijeka? E pa mnoge zemlje misle tako da se čovjek ne vozi automobilom nego javnim prijevozom. Nijemci zato cijelo ljeto idu kuda ih je volja - autobusom, vlakom i metroom - za 9 eura mjesečno.
Jeftini javni prijevoz koji subvencionira vlada a koji neki zovu velikim eksperimentom, postao je hit. Španjolci su pak odlučili da će od 1. rujna prigradski i regionalni vlakovi biti besplatni. A Hrvatska? I naša Vlada o tome razmišlja, rekao je to prvi put jasno i glasno u Direktu ministar prometa Oleg Butković.
Još nisu odlučili hoće li uvesti jeftinu mjesečnu kartu ili će subvencionirati prijevoznike, ali jedan od prijedloga je da se ljudi neograničeno voze za 70 kuna na mjesec. Darinka Trgo ima priču.
Umjesto 300 ili 400 kuna za mjesečni pokaz, zamislite da se za 70 kuna vozite neograničeno. Tramvajem, autobusom ili vlakom. Da, i to je moguće.
Oleg Butković, ministar mora, prometa i infrastrukture: "Nismo u situaciji da možemo sto posto, ali postoje elementi da možemo stimulirati javni prijevoz. To bi bio prigradski i gradski, unutar županija."
Najavio je ministar Butković jeftiniji javni prijevoz kojeg bi sufinancirala država. To znači da bi se mogli voziti na njemački način.
Ivica Tunjić iz Njemačke: "U Njemačkoj živim. Karta je 9 eura, ljudi su odustali od automobila. Puni su vlakovi." On se riješio auta u Njemačkoj? "Da. Da. Pa ne ide nitko autom više, svi ih ostavljaju doma. Zašto bi išli, a mislim da je to dobro rješenje i za Hrvatsku."
Nijemci se voze skoro za džabe. To vrijedi cijelo ljeto, ali ne za brze vlakove. Razlog - skupo gorivo. I Hrvate tank goriva danas košta oko 600 kuna.
Julijana Pilaš iz Zagreb: "Imam vozačku i sve, ali benzin je poskupio, pa onda ne vozim tako često auto." Parkiran je kod kuće sada? "Da. Sad je doma, zagrijava se na ovom suncu."
Pavao iz Zagreba: "Definitivno bih se češće vozio javnim prijevozom, uopće ne bih u tom slučaju razmišljao o autu." Koliko sada mjesečno troši na javni prijevoz? "Pa sada 360 kuna."
Umirovljenici i studenti u Zagrebu tramvaj plaćaju 100 kuna. Dok se svi drugi voze za 360 kuna. I u Splitu je slično. Cijena ide do 460 kuna.
Hrvoje Meštrović, predsjednik Udruge hrvatskih javnolinijskih prijevoznika: "Mi se vrlo malo vozimo. Naš nekakav udio korištenja javnog prijevoza je puno niži nego od Europe. Jedan od razloga je što je previsoka cijena karte za naš standard i što je usluga preslaba. Nema dovoljno polazaka u cijeloj Hrvatskoj. To traži jedno sustavno ulaganje, u dužem periodu, ali to će na kraju povećati korištenje i autobusa i željeznica. i to će doprinijeti onome najvažnijem. Da čuvamo naš planet i da ne idemo autom gdje nam ne treba."
A oni ga već koriste manje. Nijemci javljaju kako im je prodaja porasla i do 25 posto. U HUP zato vjeruju da moramo početi razmišljati na njemački način. Pogotovo sada, kada je gorivo postalo luksuz.
"Kad je cijena karte vrlo popularna, dakle, 70 kuna mjesečne karte, onda će se netko odlučiti kupit takvu kartu i shvatit da mu ne treba auto. To je jedinstvena karta na razini države. To bi značilo da netko tko kupi mjesečnu kartu u Zagrebu, dođe u Split ostavi kod hotela auto i onda koristi javni prijevoz."
To bi pomoglo zaustaviti iseljavanje iz ruralnih sredina, misle poslodavci. Ali to znači da nam treba više linija u malim mjestima gdje se događa i da autobus ide dva puta dnevno.
Pilaš: "To bi bilo super za mene jer ja svaki dan idem s tramvajem i vlakom. Inače, pokaz plaćam 200 kuna za ZET i HŽ. To mi nije realno mjesečno davati."
Tahira Pašić iz Zagreba: "To treba biti za sve jednako. za stare i mlade. I onda bi i švercera bilo manje, sad ih je puno. 70 kuna je čisto u redu. Svak si može priuštiti 10 eura mjesečno, bez brige bi se svi vozili."
Bez brige će se ove jeseni voziti Španjolci. Za 0 eura. Slovenija je uvela jeftinije karte na regionalnim linije. Pa i hrvatska Vlada razmišlja koji model odabrati - sve je bolje nego da nam stanice zjape prazne.