Da je željeznički promet u Hrvatskoj zapušten nije novost, ali jest kada to otvoreno priznaje i ministar prometa. No sad se najajvljuju velika ulaganja.
I dok se u svijetu govori o suvremenim 5G tehnologijama i levitirajućim vlakovima koji idu više stotina kilometara na sat, u Hrvatskoj se željeznički prijevoz, metaforički rečeno, kreće unazad. Put od Osijeka do Zagreba traje oko četiri i pol sata, a prije trideset godina trajao je čak punih sat vremena manje.
Problema je svjestan i ministar prometa Oleg Butković pa u narednim godinama kreće ulaganje u željeznice, a puno se očekuje i od EU fondova.
"Činjenica je da su željeznički sustav i infrastruktura u takvom stanju. Postoje za to i objektivni razlozi, mi nismo mogli kao država u isto vrijeme graditi autoceste i željezničku infrastrukturu", kazao je Butković.
No ipak se krenulo se u izgradnju prve dionice pruge Virovitica-Koprivnica vrijedne 170 milijuna kuna. Vlak će na toj pruzi umjesto sadašnjih 80, ići 100 kilometara na sat. No i HŽ Infrastruktura ima svoje problema - oko milijardu i pol kuna zaduženja, kaže Ivan Kršić, direktor Uprave HŽ Infrastrukture.
A HŽ infrastruktura sufinancira se od 20 lipa od litre goriva dok u HŽ Prijevoz putnika država godišnje ulaže 470 milijuna kuna. Tomu unatoč, već četiri i pol godine, hrvatski vlakovi nemaju restoran vagon iako, fanatici putovanja vlakom govore, Europska unija to zahtijeva.
"Putovanje od Osijeka do Zagreba traje četiri i pol sata, od Osijeka do Rijeke devet ili deset sati, gdje ćeš uz osnovne ugostiteljske sadržaje ponuditi jela, piće, ponuditi mogućnost wi-fija, gledanja filmova ili posudbe knjiga", kaže Ivan Stojaković, tehničar za željeznički promet
A u 21. stoljeću, smatraju, treba imati barem taj minimum kako bi se u inače romantična putovanja vlakom vratili i putnici 21. stoljeća.