O POSKUPLJENJIMA /

Gosti RTL Direkta: 'Ako će ljudi uskoro na zagrebačkoj špici kupovati kavu 20 kn, a sada je 15, neka plate kunu više za domaće mlijeko'

Konzultant Kuskunović kaže kako 'moramo biti svjesni da je meso prije 10 godina koštalo daleko više i da je vrijeme jeftine hrane iza nas'

1.2.2022.
23:33
VOYO logo

U jeku vijesti o poskupljenju što energenata, što prehrane, gosti RTL direkta večeras su bili Kristijan Pandek, stočar iz okolice Zagreba s oko 150 krava za proizvodnju mlijeka, te konzultant za agrobiznis Miro Kuskunović. 

Cijena umjetnog gnojiva je prilično skočilo koliko to utječe na troškove proizvodnje?
Pandek: Točno je, cijene mineralnog gnojiva otišle su drastično gore, radi se o zastrašujućim iznosima od 300-tinjak posto i tako skupo gnojivo direktno utječe na sve nas proizvođače i naravno da posebno utječe na nas mljekare, odnosno stočare. Da bismo hranili naše životinje, moramo proizvesti voluminoznu krmu, a nju ne možemo proizvesti bez umjetnog gnojiva. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Koji su drugi najveći ulazni troškovi?
Pandek: To su energenti, prvenstveno plavi dizel, zatim cijene ostalih repromaterijala. Najava je da će doći i do poskupljenja struje što je također veliki udar na nas. Sve što je moglo je poskupjelo. 

Ministrica je rekla da počeli isplaćivati neke poticaje, potpore. Je li nešto od toga stiglo do vas i koliko to pokriva poskupljenja?
Pandek: U prosincu smo dobili pomoć od ministarstva vezano za sva ova poskupljenja i ta pomoć će jako dobro došla. No to smo vrlo brzo potrošili i to se istopilo. Ako naš proizvod, mlijeko, ne počne pratiti cijenu svih ovih troškova, mi ne znamo kako ćemo dalje poslovati i više se baviti proizvodnjom. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Image
DIVLJANJE CIJENA /

Istražili smo kako Vlada može obuzdati cijene plina i kako su ustanove kojima je osnivač Zagreb pošteđene poskupljenja

Image
DIVLJANJE CIJENA /

Istražili smo kako Vlada može obuzdati cijene plina i kako su ustanove kojima je osnivač Zagreb pošteđene poskupljenja

Ali mlijeko je već poskupjelo za dvije do tri kune?
Pandek: Ovo što govorite je mlijeko koje je poskupjelo na polici za krajnjeg potrošača. Ono što mi imamo od mljekarske industrije je 10 lipa za ovaj mjesec, što nam na ionako našu slabu otkupnu cijenu mlijeka, čini nekakvih 15 posto. 

To sad ne razumijem. Miro, pomozite mi. Vama su najviše porasli troškovi, a dobivate najmanje od cijene mlijeka koju mi plaćamo na polici? Kako to? Zar nije logično da najveći dio ide ljudima proizvođačima?
Kuskunović: Svatko se ukalkulira u tu cijenu kako mu ide. Bitno je reći da je ovo povećanje za mljekarski sektor 10 lipa, a realno bi bilo 40 lipa. Tako barem procjenjuju mljekari da bi se oni mogli uopće pokriti sa svim tim troškovima. 

Koliko bi onda na polici litra mlijeka trebala biti?
Kuskunović: Ona će rasti. 

Hoće li trgovci uzeti maržu?
Kuskunović: Apsolutno. To će povećati trošak otkupljivačima, da će to onda ići i u trgovinu i rasti će cijene. Nažalost, mi smo u situaciji kao i 2008. kad je bila svjetska ekonomska kriza i kada su i tad bile cijene hrane na svjetskom tržištu jako visoke. One su se nakon nekog vremena ispuhale i sve se ponovno vratilo u normalnu jer u poljoprivredi i tržištu hrane postoje ciklusi rasta i pada. Ovo je sad specifična situacija i treba ju nekako prebroditi. U Hrvatskoj postoji bojazan da naši mljekari zbog situacije ne prestanu proizvoditi. Mi svake godine padamo, imamo sve manju proizvodnju mlijeka, nekad smo imali 40 tisuća proizvođača mlijeka, to je palo na ispod 5000. Tu treba zaštititi proizvođače koji su jezgra naše proizvodnje. To se odnosi i na mesni sektor. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Image
Foto: RTL

(Konzultant u poljoprivredi Kuskunović; RTL)

Prije emisije smo vidjeli reklamu kilogram carskom mesa 15,99 kuna. Rekli ste da će kava biti 20 kuna. Na tržištu se na povijesno niskoj razini, naravno da potrošači reagiraju na cijenu kad se ona mijenja za kunu, dvije ili pet. Potrošači su kraljevi trgovine, moramo biti svjesni da je meso prije 10 godina koštalo daleko više i da je vrijeme jeftine hrane iza nas, to je i zbog zajedničke poljoprivredne EU koja uvodi nove ekološke standarde za poljoprivrednike koji neće biti nimalo laki. Zapravo, EU ide prema očuvanju okoliša ulaganjima u ekološke standarde i hrana više neće biti jeftina.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Dobro sam shvatio – sljedeće što ide je povećanje cijene mesa? A reklama za meso...?

Kuskunović: Očigledno su to neke zalihe

Hoće li meso biti 30 kuna, a ne sadašnjih 14-15 kuna?

Kuskunović: Ovisi kako će biti. U Hrvatskoj je u najgoroj situaciji mljekarski sektor, u proizvodnji svinjskog i goveđeg mesa. Ta su tri sektora pod najvećim udarom kako su poskupjele žitarice prošlo ljeto, odnosno jeseni. Većina poljoprivrednika ima problem što nema dovoljno zemljišta da bi proizvodili svoju hranu, moraju je kupovati. Tako da te sektore treba zaštititi i naći način kako da se ova situacija prebrodi.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Kako onda održavate profitabilnost, imate trklili je ili živite od starih zaliha?

Pandek: Starih zaliha nema jer je situacija u mljekarstvu dugo loša, a sad je postala izrazito loša. Mi se snalazimo na različite načine, moje gospodarstvo pruža različite komunalne usluge i nastojimo ako doći do dodatnih prihoda mimo poljoprivrede.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Radili ste u Ministarstvu poljoprivrede i poznajete obje strane u tom procesu. Ministrica je najavila pomoć, pa i smanjenje PDV-a na umjetno gnojivo, barem  između redaka. Koliko država može u ovim situacijama uopće pomoć?

Kuskunović: Zacrtani smo okvirima zajedničkim poljoprivrednim politikama i onime što nam Bruxelles kaže…

Ali dobivamo milijardu eura iz Bruxellesa?

Kuskunović: Dobivamo, ali problem te milijarde je što se troši nekontrolirano. Puno novca odlazi u proizvodnje koje nisu prave, nema efekta na proizvodnji, da se vidi da ona raste. Ako nam pada većina proizvodnje, osim u ratarstvu, znači da nešto u sistemu ne funkcionira, da kontrole nisu dobre. Ministarstvo može pomoći, ali ja ne vjerujem da to mogu biti iznosi da se mogu pokriti. Ako sad ratari procjenjuju da će biti 3000 do 6000 kuna, teško da toliko ministarstvo može izdvojiti, to je previše novaca.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Neke zemlje su zabranile izvoz umjetnih gnojiva. Može li Vlada zabraniti Petrokemiji da izvozi umjetno gnojivo?

Kuskunović: Mi smo dio zajedničkog tržišta i ne možemo zabranjivati. Možemo imati skrivene metode kako se to radi. Analitičari kažu da će se zbog cijene mlijeka povećati uvoz mlijeka koje nije mlijeko, nego se zapravo radi od mlijeka u prahu i to smo već imali. Kristijan zna da na policama već imamo mlijeko za 3,99. država može pojačati kontrole i vidjeti kakvo je to mlijeko koje se uvozi. I da naši proizvođači dobiju mjesto na polici i da se zna da je to mlijeko s hrvatskih farmi, da ima nekakva oznaka. Problem naše poljoprivrede je što nema naših proizvoda na polici jer su trgovački lanci uglavnom strani i sa sobom dovode svoje proizvođače i robu. Naši proizvođači moraju se boriti na paralelnom tržištu gdje je borba daleko surovija

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Što bi vam u toj borbi pomoglo?

Pandek: Da se potrošači cijene naše proizvode, da cijene naše proizvode jer mi naš proizvod nemamo kome prodati, osim našem potrošaču.

Ali možemo li očekivati od potrošača da će kupovati litru skupljeg, a ne litru jeftinijeg mlijeka?

Kuskunović: Ako će kupovati kavu u Zagrebu na špici za 20 kuna, a sada je 15, mislim da onda nije problem da plati kunu ili dvije više mlijeka i da tako podržava i zapošljavanje i ostanak mladi.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Image

(Pandek je jedan od proizvođača mlijeka koji je na udaru poskupljenja proizvodnje)

Koji je model u Austriji, koje imaju razvijeno stočarstvo?

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Pandek: Tamo ne možete na polici naći ovakvo mlijeko o kojem smo govorili, pa ni onakvo meso koje smo spomenuli.

Mislite da tamo potrošač uopće ne može birati jer domaća proizvodnja ima prednost?

Tako je. Imaju vrlo maštovite poruke- "Iz ljubavi prema Hrvatskoj", "Okusi zavičaja", a tu su možda okusi nekakvih drugih zavičaja koji nemaju veze s Hrvatskom. Nažalost, to jako dobro prolazi kod naših potrošača koji slabo čitaju deklaracije i zaslijepljeni maštovitim reklamama nasjedaju na njihovu propagandu.

Sjene prošlosti
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo