VOZAČKA UVIJEK MORA BITI U DŽEPU / Stručnjaci bi rado ukinuli taj propis, a evo kako policija pravda kazne od 300 kuna

Image

U MUP-u na neobične načine pravdaju obvezu nošenja vozačke dozvole, no stručnjaci se slažu da treba izmijeniti propise

14.6.2021.
19:52
VOYO logo

Ministarstvo unutarnjih poslova odlučilo je od ovoga tjedna ukinuti plaćanje biljega pri izdavanju novih putovnica i vozačkih dozvola. Iako je to jedan namet manje za građane, još uvijek postoje besmisleni propisi koji zadaju glavobolje pučanstvu.

Tako su, primjerice, vozači tijekom upravljanja vozilom dužni pri ruci imati vozačku dozvolu, inače će morati platiti 300 kuna kazne. Paradoks je u tome što policija uvidom u informacijski sustav pomoću podataka iz osobne iskaznice može provjeriti ima li netko valjanu vozačku dozvolu. Priznali su to novinarima Jutarnjeg u MUP-u te otkrili zašto još uvijek postoji takav propis.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

“Policijski službenik može utvrditi posjeduje li hrvatski državljanin vozačku dozvolu u informacijskom sustavu MUP-a nakon što provjeri identitet te osobe uvidom u njenu javnu ispravu s fotografijom, međutim takva provjera putem IS MUP-a nije moguća za strane državljane. U slučaju kada bismo osobe koje posjeduju hrvatske vozačke dozvole oslobodili obveze da je kod sebe imaju dok upravljaju vozilom, opisano bi postupanje bilo diskriminatorno prema osobama koje posjeduju strane vozačke dozvole”, pojasnili su iz MUP-a.

Hrpa čudnih opravdanja

Nije to jedini argument za nužnost posjedovanja vozačke dozvole tijekom vožnje. Tako u MUP-u, između ostalog, navode i kako je to propisano Zakonom o sigurnosti prometa na cestama, koji je napisan u vrijeme dok interneta na ovim prostorima još nije bilo. Nadalje, tvrde da čitanjem fizičkog dokumenta prometni policajci mogu otkriti ima li vozač kakvih ograničenja, ali i da je provjera vozača "ekonomičnija i jednostavnija".

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Ipak, čini se da je sve u novcu, jer je, prema podacima MUP-a, 2020. utvrđeno 12.150 prekršaja nenošenja vozačke dozvole, što pomnoženo s 300 kuna kazne daje 2,2 milijuna kuna u državni proračun. No, stručnjaci tvrde kako bi ovakav propis, unatoč olakotnim okolnostima za policiju, trebao biti ukinut.

“Točno je da je odredba zakona bila pisana u vrijeme prije digitalizacije, ali i dalje se na licu mjesta može dogoditi niz problema u radu službenika koji im mogu otežati utvrđivanje činjenica relevantnih za kažnjavanje, kao što je nemogućnost pristupa umreženoj bazi podataka ili činjenici da baza nije ažurirana. No, u svakom slučaju, iako postoji niz zapreka za uvođenje potpune digitalizacije, u 21. stoljeću svakako bi trebalo raditi na tome da se ukinu vozačke dozvole u obliku u kojem sada postoje”, rekao je odvjetnik Tomislav Strniščak te upozorio da se odredba o obvezi nošenja vozačke dozvole nije mijenjala, unatoč tome što je spomenuti Zakon od 2008. izmijenjen čak devet puta!

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Mogu i opomenuti vozače

Izvanredni profesor na Katedri za upravno pravo Pravnog fakulteta u Zagrebu i autor udžbenika “Policijsko upravno pravo” Frane Staničić upozorava da policija građanima za nepokazivanje vozačke dozvole dati samo opomenu ili manju kaznu od 100 kuna. Ipak, i on želi modernizaciju cijelog procesa.

“S obzirom na to da je danas uistinu moguće, pod uvjetom da se može nepobitno utvrditi identitet vozača, praktički odmah utvrditi posjeduje li vozač važeću vozačku dozvolu, smatram da bi se moglo razmisliti o brisanju ovog prekršaja, ali ne i u slučaju kada vozač ima vozačku dozvolu, ali je odbija dati na uvid. Svaka promjena koja umanjuje gomilanje dokumenata koje građani moraju uvijek imati sa sobom predstavlja dobrodošlu promjenu. Danas je tehnički vrlo jednostavno integrirati vozačku dozvolu u neki drugi dokument, uz dužnu pažnju glede zaštite osobnih podataka, a u nekim državama se vozačka dozvola koristi i kao osobna iskaznica”, rekao je Staničić.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Tvrdi da bi Sud Europske unije mogao o tome donijeti odluku o tome bi li izuzeće od obveze nošenja vozačke dozvole za domaće vozače bila diskriminacija prema strancima. Istaknuo je i da postoje druge situacije kada se nekome može ograničiti kretanje, ali samo ako se cilj ne može postići blažim sredstvom. Uz to, daje još jedan protuargument hrvatskoj policiji.

“Osim toga, Zakonom o sigurnosti prometa na cestama propisuje se da se vozačka dozvola izdana u državi članici Europskog gospodarskog prostora može zamijeniti za jednakovrijednu hrvatsku vozačku dozvolu bez polaganja vozačkog ispita. Stoga bi i strane osobe koje su zamijenile vozačku dozvolu za našu bile u evidenciji, pa ne bi morale nositi sa sobom ovaj dokument ako bi se propisalo izuzeće za vlasnike hrvatskih vozačkih dozvola”, zaključuje Staničić. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Hell's kitchen
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo