Abu Dhabi. Emirat na obali Perzijskog zaljeva jedno je od najvrućih mjesta na Zemlji. Imaju mnogo nafte i još više pijeska. Baš ovdje u vreloj pustinji napravit ću test da vidim jesu li električni auti samo za laganu gradsku vožnju ili doista mogu izdržati i najteže uvjete.
Za tu svrhu provozat ću Audijev E-tron. Auto koji bi zbog voznih sposobnosti trebao razbiti predrasude i kod najskeptičnijih vozača. Odmah krećem žestoko, bez da ga štedim.Napravio sam prve metre s E-tronom u pustinji. Nisam još stekao potpuno povjerenje u njega i nadam se da ga neću zakopati u pijesak jer trebat će dugo dok dođe služba i dok me otrpa.
Offroad opcija, pogon na sva četiri kotača i dva električna motora uspjeli su me iščupati iz prve, pustinjske dionice. No, put dalje je dug. Vodi me do stotinjak kilometara udaljenog Al-Aina. Tamo sam mogao vidjeti i kako izgleda pogon koji bi trebao postati pogonom budućnosti.
'Toplinske pumpe daju mu prednost'
Električni auti su teški, mnogo teži od konvencionalnih, a glavni razlog dobro se vidi ovdje. Baterija E-trona teška je 700 kilograma, auto teži dvije i pol tone, ali to se nimalo ne osjeti na performansama jer cijela snaga dostupna je već u prvoj sekundi, čim pritisnete papučicu gasa.
To je velika prednost pred autima s unutarnjim izgaranjem. No, zanimalo me koliko je baterija otporna na ekstremne uvjete. U Emiratima se temeratura ljeti penje i do +50. U Norveškoj pak, koja je svjetski prvak u elektrifikaciji, zimi se sve smrzava i do -40.
"E-tron ima toplinske pumpe, što mu daje veliku prednost u dometu kad se usporedi a autima koji nemaju takvu pumpu. Zbog toga je domet 10 posto veći", objašnjava Klaus Strasser iz Audi AG.
Neuspješno cijeđenje baterije ni u dugoj vožnji po Emiratima
Kod velikih vrućina se, pak, baterije hlade. Kako bih istestirao domet, penjem se dalje, na brdo Jebel Hafeet, najviši vrh Abu Dhabija. Autonomija. To je i dalje najvažnija riječ kad govorimo o električnim automobilima jer što će vam auto ako ne možete s njime do mora bez problema.
Zanimljivi su načini na koje se ta autonimija povećava. Rade se veće i izdržljivije baterije, a po prvi put na autu vidimo i virtualne retrovizore. Oni nisu napravljeni od ogledala, već je riječ o kamericama koje smanjuju otpor zraka, a time i potrošnju.
Zbog autonomije od 400 kilometara, E-tronovu bateriju nisam uspio iscijediti ni u dugoj vožnji Emiratima, koji djeluju kao ogromno gradilište. Teško mi je i zamisliti kako će izgledati kad ih idući put posjetim, ali ono što sigurno znam je da će se auti promijeniti. Jer čak i zemlja koja ima ogromne naftne rezerve, potiče elektrifikaciju. Kakva suprotnost od Lijepe naše, gdje je prodaja električnih automobila ove godine činila samo 0,2 posto ukupne prodaje.
E-tron pokazao budućnost električnih automobila
Poticaji se izdvajaju na kapaljku, a infrastruktura kaska. Zbog toga u Audiju ni ne očekuju ludu prodaju svog prvog električnog automobila, ali proizvođači su svjesni što nosi najbliža budućnost.
"Planiramo do 2025. imati barem 12 električnih modela u Audi gami, a nama je najzanimljivija je 2021. jer tu nam dolazi jedan manji SUV u A segmentu i mislim da tu možemo očekivati veću prodaju", kazao je Vladimir Lipovac, direktor marke Audi.
Još donedavno, nitko nije ni slutio kako će se sve brzo odigrati. Prvi električni auto kod nas, XD Concept, vozio sam prije 8 godina. Djelovao mi je zanimljivo, ali poput nekog auta u lunaparku. No, od tada se sve počelo munjevito razvijati. 4 godine poslije, E-golf je već djelovao mnogo ozbiljnije, a ove godine provozao sam i ultramodernu Teslu Model 3. No, E-tron je nešto daleko najozbiljnije što sam dosad imao prilike voziti i razbio je predrasude u mojoj glavi jer to je električni auto koji može izdržati- sve.
Ja sam dosad vozio jako puno električnih automobila i svi su se doimali poput nekih igračaka s kojima se ne bih usudio mrdnuti dalje od grada. Međutim, ovaj E-tron mi je pokazao kako električni auti i tu imaju budućnost. Nadam se da će i drugi raditi ovako ozbiljne aute s kojima se možeš voziti doista svugdje.