Dostavljače Wolta, Glova, Pauze i ostalih aplikacija koje nude dostavu hrane i namirnica u Hrvatskoj često možete vidjeti na biciklu, mopedu, romobilu ili pak u automobilu. Osim njih, brojni vozači su uz pomoć aplikacija Uber i Bolt odlučili prevoziti putnike.
Dostavljači i taksisti na društvenim mrežama dijele svoja iskustva vezana uz rad tih platformi, ali i posredničke tvrtke koja je u poziciji njihovih poslodavaca, a nazivaju ih "agregatorima", piše Dnevnik.hr.
'Navuku vas pričom da ćete zarađivati do 4000 kuna tjedno'
Jedan od dostavljača za Dnevnik je ispričao kako je "proživio pakao". "Dobio sam ugovor na četiri sata koji nikad nije prijavljen, rekli su mi da je pro forme, samo da dobijem opremu i da mogu krenuti odmah voziti", rekao je. Također, rekao je da mu je agregator rekao da će ga u konačnici prijaviti na dva sata, no da mora voziti najmanje 30 sati biciklom odnosno 40 sati automobilom tjedno jer inače njegova tvrtka nema zarade. Dostavljač tvrdi da do prijave nije nikad došlo, a s agregatorom je komunicirao putem WhatsAppa i grupe na Facebooku. "Natezao sam se za novac, isplate su uvijek bile umanjene za više nego je bio dogovoreni postotak, sve je to bilo vrlo čudno. Kad bih rekao da isplata ne štima, počinjale su prijetnje i vrijeđanje", rekao je dostavljač za Dnevnik.
"Navuku vas pričom da ćete zarađivati do 4000 kuna tjedno. Sumnjivo je bilo u samom početku, taj je iznos nemoguće zaraditi legalno u ovoj državi. Cijela ekonomija nam je takva, posvuda vam govore u bruto iznosima", rekao je drugi dostavljač te dodao da platforme ne žele imati zaposlenike. "Prema Zakonu o radu, svaki zaposlenik ima neke benefite, poput godišnjeg, doprinosa, bolovanja, slobodnih dana... Imaju agregatore kako ne bi bilo odgovorni za dostavljače koji rade za njih, oprali su ruke i zaposlenicima se bavi netko treći, za određeni postotak", dodao je.
"Kažu vam da radite za 50 kuna na sat. No, nitko ne kaže da se nakon amortizacije goriva, poreza i prireza, bankovnih pristojbi i ostalih davanja, ta zarada smanji na ispod 20 kuna na sat", rekao je. "Lažno se prezentiraju informacije, a onda kreće presing. Jedna od platformi traži da se napravi 150 dostava tjedno za dodatni bonus od 1000 kuna. Suptilno vas tjeraju da radite 60 sati tjedno kako biste nešto zaradili, to je moderno ropstvo", istaknuo je dostavljač.
Što kažu iz dostavljačkih tvrtki?
O svemu ovome iz Glova kažu kako oni ne mogu upravljati radom partnerskih tvrtki, ali naglašavaju kako očekuju poštivanje svih zakonskih propisa.
"Kako bi mogao pružati svoje usluge u Hrvatskoj, Glovo surađuje s logističkim tvrtkama koje pružaju uslugu dostave. Spomenute tvrtke, koje su uglavnom bile aktivne i prije našeg pokretanja poslovanja u Hrvatskoj te istodobno rade s više sudionika na tržištu, upravljaju flotama dostavljača - uključujući njihovu selekciju, edukaciju, osiguranje, evaluaciju i još mnogo toga", rekao je glavni direktor Glovo Hrvatska, TeoŠirola.
Iz Wolta su pak rekli da su upoznati s poslovanjem u "sivoj zoni".
"Upoznati smo da postoji određeni broj ljudi/agregatora koji se nalaze u sivoj zoni zbog sličnih nepravilnosti. Wolt je sa svoje strane takve nepravilnosti na tržištu prijavio pismenim i usmenim putem nadležnim tijelima sa kojima surađujemo te smo krajem godine tražili potvrde da su agregatori zaista i uplatili svoje porezne obveze te surađivali sa Poreznom upravom oko provjere sumnjivih agregatora ili dostavljača. Wolt kao kompanija ne može utjecati na poslovanje samih agregatora niti odrediti dostavljačima za koju tvrtku smiju ili ne smiju raditi, jer bi to bilo u suprotnosti sa tržišnim natjecanjem i sprečavanje slobodnog kretanja na tržištu rada", poručili su iz Wolta za Dnevnik.hr
Pauza pak dostavljače spaja s krajnjim korisnicima. "Riječ je o platformi putem koje oni zaprimaju narudžbe i izvršavaju dostavu", navode u Pauzi. "Za isplatu plaća i poštivanje svih odrednica proizašlih iz radnog odnosa odgovorne su firme partneri koje su ujedno i poslodavci vozačima. Pauza ima politiku nulte tolerancije spram kršenja bilo čijih prava. Upravo zato s firmama partnerima imamo potpisane ugovore do najveće moguće razine te od njih očekujemo da se, kao i mi, u potpunosti pridržavaju propisanih i dogovorenih uvjeta i poštuju prava vozača. Naša je zadaća i obveza, od čega ne odstupamo u niti jednom trenutku, reagirati na svaku primjedbu, saznanje ili prijavu. Ako, nakon provjere, utvrdimo da je postojalo i najmanje kršenje ugovornih i zakonskih obveza prema vozačima, odmah raskidamo ugovor s tvrtkama partnerima", poručili su iz Pauze.