Tijekom prošlogodišnjih blagdana potrošili smo više od 15 milijardi kuna. Ovog bi prosinca brojke mogle biti daleko manje, kako je pokazalo i istraživanje koje smo objavili.
Potrošnja hrane i pića pada i do 20 posto, a gužve se iz šoping centara sele na Internet. Za razliku od lani kada su se peglale kartice i trošila gotovina, ovih blagdana, kod većine ljudi se događa neka druga priča.
Nikolina Ivančik iz Zagreba kaže kako planira potrošiti nekih 500 kuna za poklone, dok njen sugrađanin Igor Vukušić dijeli isto mišljenje te kaže kako će pokloni biti malo skromniji ove godine.
Prema istraživanju Valicona koje je RTL prvi objavio, najviše građana za poklone će izdvojiti do 300 kuna. Gotovo će nas 30 posto potrošiti do 500, a gotovo jednako toliko i do 1000 kuna.
Ipak neki ne žele štedjeti na poklonima, među njima je i Leonarda iz Zagreba koja kaže da će blagdanski pokloni biti isti kao i uvijek. Marko Samojver iz Zagreba ne broji koliko je potrošio: "Ne znam, nikad ne određujem neke budžete, koliko se potroši - potroši se, kao i svih prijašnjih godina."
Trošit će se drugačije
Prema procjenama, lanjsku potrošnju od preko 15 milijardi kuna nećemo nadmašiti. Ekonomski analitičar Damir Novotny tvrdi da će se ove godine drugačije trošiti: „Ali će ti dohoci ostati i kućanstva će rasporediti te dohotke u narednim mjesecima. Drugačije će se trošiti, bitno drugačija će biti struktura potrošnje nego u radnijim godinama“, kada su se najviše kupovale dječje igračke, kozmetika, elektronika, odjeća i obuća, ali i hrana čija bi potrošnja ove godine mogla pasti i do 20 posto.
Predsjednik Nezavisnih sindikata Krešimir Sever kako će građani ići prema jeftinijim varijantama: "Kod vrlo malog broja ljudi naći će se na sam Badnjak skuplja i kvalitetnija riba, ići će se prema nekoj jefinijoj. Na sam Božić isto tako, neka skromnija prehrana, ali isto koliko god je moguće da bude u duhu tradicije."
U trgovačkim centrima 10 dana prije Božića nema gužvi, one su se dobrim dijelom preselile online. Odvjetnica iz Društva za zaštitu potrošača Dijana Kladar pozvala je na oprez: „To je sigurna kupnja, samo morate biti razumni i morate provjerit kupujete li sa službenih stranica nekakvih brendova, da ne bi kupili neki fejk proizvod. Isto tako ako se bojite online plaćanja, možete koristiti sustav PayPala.“
Neke će i ove godine spasiti božićnica. U novcu ili bonovima, jednako je dobrodošla.