Istraga pravosudnih organa u SAD-u otkriva da je njemački proizvođač automobila Daimler potkupljivao dužnosnike hrvatske vlade stotinama tisuća eura od 2003. do 2008. kako bi na natječajima dobio ugovore o isporuci vatrogasnih vozila.
Kako bi se zaustavila istraga u SAD-u, započeta još 2004., Daimler je na ročištu zakazanom za 1. travnja rekao da je voljan platiti 185 milijuna dolara kazne. Navodno je korumpirao vlade Kine, Rusije, Turske, Egipta, Grčke i još nekih zemalja iz Afrike, Azije i istočne Europe.
Nakon što je objavljeno da je Daimler potkupljivao dužnosnike hrvatske vlade, USKOK je zatražio od policije da otvori slučaj i započne kriminalističko istraživanje.
"USKOK je Ravnateljstvu policije podnio zahtjev za provođenje kriminalističkog istraživanja kako bi se utvrdile sve okolnosti slučaja", potvrdio je Večernjem listu glasnogovornik USKOK-a, Vuk Đuričić. Kaže da su od SAD-a zatražene dodatne informacije vezane za Hrvatsku.
Prema raspoloživim informacijama Daimler je stotinama tisuća eura od 2003. do 2008. podmićivao hrvatske dužnosnike da bi si osigurao prolaz na natječajima o isporuci vatrogasnih vozila.
Riječ je o poslu s 210 vatrogasnih vozila vrijednih 84 milijuna eura koji su tadašnja SDP-ova Vlada RH i Daimler dogovorili 2003. Posao je zaključen 2009. kada je predano posljednjih 15 vatrogasnih vozila, a 'podmazivanje' poslova protegnulo se, navodi Večernjak, i u mandat HDZ-ove vlade.
'Honorar' proslijeđen Vladi
Večernji list je u posjedu dokumenta sa suda okruga Columbia u kojem se navodi da su Daimler, njena tvrtka kćer ETF i hrvatska tvrtka IM Metal u svibnju 2003. sklopili ugovor po kojem je IM Metal trebao pomoći Daimleru u dobivanju posla na natječaju Ministarstva unutarnjih poslova. U dokumentu se tvrdi da je ETF 'ispod žita' poslovao od 2003. do siječnja 2008. IM Metalu isplaćeno je tri milijuna eura od čega je dio proslijeđen dužnosnicima u Vladi kao honorar za pomoć pri dobivanju posla.
Dokument navodi da je ETF s vremenom isplatio još 1,7 milijuna eura tvrtkama Biotop iz Delawarea i MRC iz Wyominga, koje su novac također prosljeđivale dužnosnicima Vlade.
U dokumentu se ne navodi poimence o kojim je korumpiranim vladinim dužnosnicima riječ, ali putokaz mogu biti isplate preko IM Metala te američkih tvrtki Biotop i MRC tijekom 2002., pa sve do 2006, piše Večernjak.
Bivši ministar financija Mato Crkvenac izričito napominje da on ne zna ni kada se Hrvatska uključila u pregovore s Daimlerom. Ništa ne zna ni Ljubo Jurčić, bivši ministar gospodarstva, koji se tek pri kraju uključio u pregovore o nabavci vatrogasnih vozila.
Posao je potpisao tadašnji ministar unutarnjih poslova Šime Lučin.
Večernji doznaje i to da se, povodom napisa o aferi, u prikupljanje informacija uključio i USKOK.
Prethodni članak:
arti-201003240171006