Sprdajući se s trgovinskim sporazumom o izvozu mlijeka na kinesko trište Beljak je rekao da je to besmislica jer "tko bi, a da je prošao četiri razreda osnovne škole, povjerovao da Hrvatska može išta proizvesti da bi zadovoljila kinesko tržište".
Barem su tako njegove riječi prenijeli tradicionalno površni i nepouzdani hrvatski portali.
Na te je riječi reagirao ministar gospodarstva Darko Horvat koji je slavodobitno Beljaka upozorio da baš njemu pod nosom u Samoboru postoji tvrtka Geolux koja proizvodi neke specijalne radare i koja u Kini drži čak 30 posto tržišta.
Potom su HDZ-u bliski mediji to strastveno prenijeli ističući
kako je Horvat sjajno spustio Beljaku.
Međutim, i Horvat i mediji su slučajno ili namjerno prečuli da je
Beljak u svom istupu dometnuo "bilo što kad govorimo o
poljoprivrednim proizvodima". Kako proizvodnja specijalnih radara
sigurno ne spada u poljoprivredne proizvode time je i ta
Horvatova fora pala u vodu, a i na popisu top izvoznih proizvoda
u Kinu stvarno ima svega, ali ne i poljoprivrede.
Ipak to nije bio razlog da ne obiđemo tvrtku koju je spomenuo
ministar Horvat jer stvarno nas je zanimalo kakva su to radarska
čuda kojima drže čak 30 posto kineskog i 10 posto svjetskog
tržišta.
Od samoborske garaže do Kine
Nije Jang Ce, nije ni Hoang Ho, već naša Sava. Ali baš njeno
kretanje i vodostaj s Hendrixova mosta mjeri uređaj kakav je u
Kini jako tražen jer prati promjene na vodi i upozorava ako se
događa nešto potencijalno opasno. A na njemu piše - made in
Croatia.
''Ovo je naš najprodavaniji uređaj trenutno. Radi se o mjeraču protoka koji koristi radarski princip. On emitira radio valove prema vodi. Ti valovi se odbijaju natrag od vode i elektronika u ovom uređaju može precizno izmjeriti koliko brzo teče ova voda. Mjeri površinsku brzinu vode, a na temelju toga se može vidjeti ukupan protok vode u nekoj rijeci ili kanalu'', objasnio je Nikša Orlić, suosnivač tvrtke Geolux, dodavši da su najviše komada prodali u Kinu.
Svi znamo za radare koji vide avione u zraku ili mjere brzinu automobila. No, nova, modernija generacija, kakva se proizvodi u malom pogonu na zagrebačkom Rudešu, ima mnogo više primjena.
''Detektiraju ljude koji se šeću po nekom prostoru i reagiraju ako se uljez šeće po prostoru i alarmiraju zaštitarsku službu ako je riječ o prostoru koji je štićen. Osim toga danas autonomna vozila koriste vrlo sličan radar našem kako bi mogli prepoznavati pješake i kočiti u slučaju opasnosti na cesti'', objasnio je Orlić.
Osam zaposlenih u tvrtki koja je prije 15 godina nastala u
samoborskoj garaži, proizvodi od 1000 do 1500 radara godišnje, a
prodaju ih po cijeni od 1200 eura po komadu. Zato im ostaje
dovoljno da ulažu u razvoj novih proizvoda, pa do kraja godine na
tržište izbacuju još dva. Uređaj koji upravo testiraju mjeri
debljinu leda. A za tvrtku koja je uspješna u trgovini s Kinezima
vjerojatno mnogi ne bi ni znali da je ministar Horvat nije
spomenuo u odgovoru Beljaku.
Piju Kinezi i hrvatska vina i klize po hrvatskim
parketima
I premijer Andrej Plenković lijepo je šefu HSS-a
pojasnio kako je dolazak kineske delegacije bio jako važan. Samo
što nije najavio hrvatsku invaziju: ''Da li vi znate kolika je
trgovinska razmjena između Kine i Hrvatske? Ja mislim da ne
znate. Ona iznosi milijardu eura. Hrvatska u tome ima deficit''.
Deficit samo malo ublažuju tvrtke koje svoje proizvode plasiraju na police kineskih trgovina pa tako Kinezi piju vina iz vinarija Kalazić i Plenković. Proizvode od drveta izvoze tvrtke Pan parket i Cedar. Uspješno s Kinezima posluje i Končar te Altpro koji proizvodi signalizaciju za željezničku infrastrukturu.
Prošlog je tjedna sporazume o suradnji s Kinom potpisalo više hrvatskih tvrtki. Geolux je u Hrvatskoj prodao tek četiri svoja uređaja, a u Kini na tisuće. Orlić je baš prošloga tjedna bio na sajmu u Šangaju i vidio je kako Kinezima imponira kad vide da je stigao netko iz Europske unije bez obzira na to što smo u njoj jedna od najnerazvijenijih zemalja.
''Firma koja je imala štand preko puta našeg, s kojom nemamo ama baš nikakve veze, pitala nas je mogu li se slikati s nama jer smo mi zapadnjaci, bijelci i oni se žele prikazati kao da surađuju s europskim partnerima. Mi smo se s njima slikali, naravno nama to ništa ne znači, ali to pokazuje koliko su oni otvoreni suradnji s Europom'', kaže Orlić.
Moramo ipak znati jednu stvar - svog jeftilena Kinezi imaju i više nego dovoljno pa u suprotnom smjeru prolazi samo stvarno dobra roba.