ABECEDA POJMOVA / D kao D’hondtova metoda, dopunski izbori...

Image
Foto: RTL

Postupak preračunavanja glasova u mandate, nazvan prema belgijskom matematičaru, profesoru civilnoga i poreznog prava Victoru D’Hondtu, u Hrvatskoj se primjenjuje od 1992.

18.11.2011.
12:14
RTL
VOYO logo

D’hondtova metoda - postupak preračunavanja glasova u mandate, nazvan prema belgijskom matematičaru, profesoru civilnoga i poreznog prava Victoru D’Hondtu (1841-1901). Mandati se raspodjelju tako da se ukupan broj glasova svake stranke dijeli s nizom djelitelja 1, 2, 3, 4, 5…, a mandat dobiva stranka s najvećim količnikom. D’Hondtova se metoda široko primjenjuje jer je tehnički jednostavna i omogućuje raspodjeli svih mandata u prvom postupku podjele. Pogoduje većim strankama. Prvi je put primijenjena u Belgiji 1899, a u Hrvatskoj se primjenjuje od 1992.

Dopunski izbori - izbori kojima se naknadno popunjava ili mijenja sastav predstavničkih tijela. Dijele se na naknadne, ponovljene i djelomične izbore. Naknadni izbori obuhvaćaju ponovljeno glasovanje da bi se popunila slobodna mjesta u kojima glasovanje nije provedeno, službeno nominirani kandidat je umro prije izbora ili je odustao od njih zbog nekih razloga itd. Održavaju se u zakonski propisanom roku i prema istim pravilima kao i opći izbori. Vezani su za većinske izborne sustave, jer u razmjernim sustavima upražnjena mjesta popunjavaju kandidati sa izbornih lista koji nisu dobili mandat u redovitim izborima. Ponovljeni izbori provode se ako mjerodavno administrativno tijelo utvrdi da su izbori u nekome izbornom okrugu bili potpuno ili djelomično nevažeći, te poništi rezultate. Održavaju se prema istim pravilima kao redoviti izbori i u njima mogu sudjelovati samo oni akteri koji su sudjelovali i u redovitim izborima. Djelomični izboridio su redovitih izbora, ali se razlikuju od općih izbora prema tome što se u njima bira samo dio (četvrtina, trećina, polovica itd.) predstavničkog tijela. Tipični za za izbore drugih domova parlamenata u dvodomnim parlamentarnim sustavima. Dopunski izbori općenito se doživljavaju kao izraz političkog pulsa javnosti, to jest pokazatelj promjene političkog raspoloženja javnosti prema vladi u odnosu prema prethodnim općim i redovitim izborima. Stoga se nazivaju i barometarskim izborima.

Dvokružni većinski izbori - većinski izbori s glasovanjem u dva kruga. Prema pravilima odlučivanja o izbornom pobjedniku, postoje dva glavna oblika. Prvi čine dvokružni izbori u kojima je za pobjedu i u prvome i u drugom krugu dostatna relativna većina glasova birača; prvi se krug razlikuje od drugoga po tome što je u njemu za pobjedu potrebno ispuniti i glasovni cenzus: osim većine glasova, pobjednik mora dobiti i zakonski propisani minimalan broj glasova (primjerice, 30 posto) i/ili u izborima mora sudjelovati zakonski propisan broj birača (primjerice, 50 posto). Drugi su oblik dvokružni izbori u kojima je za pobjedu u prvom krugu potrebna apsolutna, a u drugome krugu dostatna je i relativna većina glasova birača. Ako se pobjednik ne dobije u prvom krugu, pravo sudjelovanja u drugom krugu uređuje se zakonom tako da u njemu sudjeluju: (1) samo dva kandidata koja su u prvom krugu dobila najviše glasova; u tom se slučaju drugi krug naziva i užim izborima; (2) svi kandidati koji su prešli zakonski propisani izborni prag, te osvojili najmanje 5, 7, 10 posto ili više postotaka glasova; (3) svi kandidati koji su sudjelovali i u prvom krugu; (4) kandidati koji nisu sudjelovali u prvom krugu, a ulaze u drugi krug kao zamjena za kandidate koji su odstupili; (5) tri kandidata koja su u prvom krugu osvojila najviše glasova; (6) neograničen broj kandidata koji nisu morali sudjelovati u prvom krugu. U suvremenim državama uglavnom se primjenjuju dva prva oblika. Suvremeni dvokružni većinski izbori provode se u jednomandatnim okruzima, natječu se pojedinačni kandidati, a svaki birač ima jedna glas koji daje jednom kandidatu. Obilježuje ih stvaranje izbornih koalicija uoči drugog kruga izbora, dvoblokovska kompeticija, bipolarizacija stranačkog sustava, te dualizam većine i manjine u parlamentu. U Europi su tipični za Francusku.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Fnc 16
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo