Brod Galeb u ponedjeljak se vratio u riječku luku, točnija ne vez uz Molo longo.
Galeb je od 2019. bio na obnovi u brodogradilištu "Dalmont" u Kraljevici, koje je izvelo niz radova na brodu. Posao oko remonta i rekonstrukcije dovršili su u listopadu prošle godine. Osim toga, na Galebu je uređen i interijer - od restauracije zidnih i stropnih obloga do ugradbenog namještaja i vrata.
"Obnova i preuređenje broda u brod-muzej financirana je europskim sredstvima u okviru projekta 'Turistička valorizacija reprezentativnih spomenika riječke industrijske baštine' u sklopu kojeg je obnovljena i Palača šećera sa stalnim postavom o riječkoj povijesti", piše Grad Rijeka na svojim stranicama.
Titov brod
Dodaju da je Galeb ranije privukao pažnju stranih medija, koja ga prvenstveno promatraju kroz prizmu "materijalnog svjedoka važnog povijesnog razdoblja nakon Drugog svjetskog rata kada se formirao i razvijao Pokret nesvrstanih. Međutim, Galeb je brod povijesti duge čak 87 godina, a u tu povijest stale su različite namjene koje je imao, kao i nevjerojatne priče o njegovu višekratnom stradavanju i spašavanju, potapanju, vađenju, obnovama".
Brod je javnost najpoznatiji kao "Brod mira", kojim je Josip Broz Tito putovao u zemlje Pokreta nesvrstanih. "Izgrađen je u Italiji kao transportni brod, potom je postao ratni brod i polagač mina. Dva puta je ozbiljno nastradao, ali se uvijek kao feniks vraćao u život. Bio je školski brod Jugoslavenske ratne mornarice i Titov brod, a nakon raspada Jugoslavije i prodaje grčkom brodovlasniku koji je bankrotirao, brod je svoje utočište pronašao u Rijeci gdje postaje prvi hrvatski brod-muzej", piše na stranicama Grada Rijeke.
Brod je 2006. proglašen kulturnim dobrom, u to vrijeme bio je u brodogradilištu "Viktor Lenac", pa je Grad Rijeka postao vlasnikom broda s namjerom da spriječi njegovo daljnje propadanje - nužni radovi su obavljeni u "Viktoru Lencu" da bi potom brod nekoliko godina proveo u riječkoj luci.
Muzejski postav i ugostiteljski dio
Gradska uprava je odlučila "Galeba" u cijelosti obnoviti - u jednom dijelu da bude muzejski postav, a u drugom ugostiteljski dio sa smještajem. Brod se obnavlja i preuređuje u sklopu projekta turističke valorizacije reprezentativnih spomenika riječke industrijske baštine, zajedno s Palačom šećera, financiranim većim dijelom bespovratnim iznosom iz europskih fondova.
Idejni projekt za novi stalni postav izradila je nagrađivana dizajnerica Nikolina Jelavić Mitrović. Multimedijalni i interaktivan stalni postav broda-muzeja sastojat će se od četiri osnovne tematske cjeline: povijest broda RAMB III/Kiebitz/Galeb od 1938. do 1990. uz poveznice s poviješću Rijeke u istom razdoblju, uloga Josipa Broza Tita i njegovih putovanja "Galebom" u razvoju Pokreta nesvrstanih, život na vojnom školskom brodu i prezentacija broda kao tehnološkog dostignuća.
Grad Rijeka je 2023. objavio natječaj za zakup 1000 četvornih metara komercijalnog dijela broda, uz dodatnih 300 četvornih metara terase namijenjenih restoranu i hostelu, ali nije stigla nijedna ponuda. Gradska uprava ističe da je otvorena i za druge mogućnosti uređenja i korištenja komercijalnih dijelova broda, poput polivalentnih dvorana za održavanje različitih društvenih, zabavnih, kulturnih i sličnih događaja.
Obnova i opremanje, odnosno prenamjena u brod-muzej, stajala je 12,4 milijuna eura, od čega su 4,2 milijuna eura pokriveni bespovratnim iznosom iz europskih fondova. Grad Rijeka je uložio dodatnih 1,6 milijuna eura za različite namjene, od kupnje broda do projektiranja.
POGLEDAJTE VIDEO: Obnova Titovog 'Galeba' zapela, a sjaj mu vratila prva klapa filma: 'Priča o dvoje djece iz 1949. godine'