SUDJELUJTE U ANKETI /

Je li ostvarivanje akademskog uspjeha važnije od stvaranja dobrih odnosa nastavnika i djece?

Image
Foto: RTL

Sve je podređeno ostvarivanju akademskog uspjeha što potiskuje u drugi plan stvaranje dobrih odnosa nastavnika i djece

20.11.2018.
17:52
RTL
VOYO logo

Međunarodni je dan prava djeteta, ali i 15. obljetnica Pravobranitelja za djecu u Hrvatskoj, a tom prigodom javnosti su predstavljeni rezultati najnovijeg istraživanja 'Participacija djece u sustavu odgoja i obrazovanja', koje je Ured pravobraniteljice za djecu proveo u suradnji sa stručnjacima s Edukacijsko-rehabilitacijskog i Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu.

Škola je važno okruženje za rast i razvoj svakog djeteta, u kojem ono provodi znatan dio vremena te kroz učenje, igru i druženje izgrađuje svoju socijalnu mrežu i sebe kao pojedinca, a ujedno je i ključno mjesto na kojem se uči, promovira i ostvaruje dječja prava. Istraživanje 'Participacija djece u sustavu odgoja i obrazovanja' potvrdilo je važnost aktivnog uključivanja djece u teme i rasprave koje se tiču njihovih života, međutim, sadašnji način rada i života u školama ne potiče suštinsku participaciju djece u odlučivanju o relevantnim temama.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Image
Foto: Thinkstockphotos


Sve je podređeno ostvarivanju akademskog uspjeha što potiskuje u drugi plan stvaranje dobrih odnosa nastavnika i djece, koji su ključni čimbenik u poticanju participacije djece, čime su u konačnici nezadovoljni i odrasli i djeca, važan je nalaz istraživanja, provedenog od rujna 2017. do lipnja 2018. pod vodstvom dr. sc. Ivane Jeđud Borić.

Podsjetimo, pravo djeteta na sudjelovanje/participaciju je pravo iz Konvencije o pravima djeteta (čl. 12., pravo na izražavanje mišljenja o pitanjima koja se tiču djeteta), a ujedno i načelo koje prožima sva područja djetetovih prava.

Iako su i djeca i odrasli u pravilu zadovoljni svojim školama, doduše odrasli čak i više od djece, i jedne i druge nezadovoljnima čini preopterećenost nastavnim sadržajima i obvezama - učenicima to stvara stres, a nastavnicima osjećaj da su svedeni na administratore, pokazuje istraživanje.

Djeca moć za odlučivanje i dalje jasno vide kao domenu odraslih: odrasli biraju one koji se dobro ponašaju - odlučuju tko će participirati i odobravaju ideje i prijedloge djece - odlučuju o sadržaju sudjelovanja). Drugim riječima, participacija većine (djece) u školi pod velikim je utjecajem manjine (odraslih) koji je gotovo potpuno uvjetuju i formiraju (kroz odnose i resurse), pokazuje istraživanje.Nastavnici i stručni suradnici upozoravaju i na nepovoljniji položaj škola u ruralnim sredinama te položaj strukovnih škola. Djeca često navode da u školi nemaju zadovoljene neke osnovne uvjete, poput toplog obroka, ali i tople vode i toaletnog papira te upozoravaju i na neka zabrinjavajuća kršenja prava djece kroz grubo ponašanje nekih nastavnika.

Tekst se nastavlja ispod oglasa


Također, i odrasli i djeca smatraju da je pravo djece na sudjelovanje u školi iznimno važno, ali djeca nemaju dojam da njihovo mišljenje može dovesti do promjena u školi ili utjecati na ishod nekih odluka. Naime, rijetko ih se uključuje u raspravu o relevantnim temama jer odrasli često misle da za to nisu kompetentna. Istovremeno, odrasli smatraju da nedostaje jasna vizija na razini obrazovnog sustava o tome što se očekuje od participacije učenika.

Iako u školama postoje vijeća učenika, čini se da njihova uloga i svrha nisu posve jasne ni djeci, ni odraslima, niti im pripisuju mogućnost utjecaja na odluke koje se donose u školi te ga doživljavaju više formalnim tijelom.

Jedinstveno je mišljenje svih sudionika u istraživanju da djeca i odrasli u školi nisu i ne mogu biti ravnopravni. Djeca odraslima pripisuju više znanja, više iskustva, više moći, veće percipirane vrijednosti mišljenja pa i više prava, a ono što jako žele jest više uvažavanja, ravnopravnosti i pravednosti u odnosu s odraslima. Upravo to bi ih potaknulo na veće sudjelovanje u školi gdje im je važno da se osjećaju sigurno i da ih ne bude strah iznijeti svoje mišljenje, a pritom im je podrška odraslih važnija od podrške vršnjaka.

Image
Foto: Thinkstock

Prema odgovorima učenika participacija u školama mogla bi se povećati: povećanjem izbornosti u školi (posebno u srednjim školama), kreiranjem atmosfere prihvaćenosti i slobode izražavanja svih, primjenom načina rada koji potiče suradničko učenje i rad u manjim grupama te kreiranjem djeci pristupačnih i prilagođenih prostora za druženje i susrete u prostoru škole.

U ovom istraživanju korištena je kombinacija kvalitativnog i kvantitativnog pristupa te je fokusnim grupama i anketiranjem obuhvaćeno pedesetak škola iz cijele Hrvatske pri čemu je u anketiranju sudjelovalo 2720 učenika i 461 nastavnik ili stručni suradnik iz 41 škole - 21 osnovna i 20 srednjih škola. Važni konzultanti u prvoj fazi istraživanja i pripremi upitnika bila su djeca iz Mreže mladih savjetnika pravobraniteljice za djecu, a sudjelovat će i u formuliranju preporuka i daljnjem predstavljanju rezultata i zaključaka. Za školu u kojoj će i djeca i odrasli zajedničkim snagama raditi na boljoj budućnosti cijeloga društva. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Sjene prošlosti
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo