AMERIKANCI MIJENJAJU DVA SVOJA ZA NAŠ JEDAN: / Raste izvoz hrvatske vojne industrije, a to može imati neočekivane posljedice

Image
Foto: PIXSELL

Prema procjenama Hrvatske gospodarske komore, vojni izvoz u 2016.

3.9.2017.
22:42
PIXSELL
VOYO logo

Vojna industrija postaje sve važniji izvozni sektor u Republici Hrvatskoj, osobito zato što postoje tvrtke koje gotovo svu svoju proizvodnju izvoze, a može se očekivati samo napredak. Među ostalim i zato što Hrvatska uskoro kupuje nove borbene avione, a zbog specifičnosti ovakvih kupoprodaja, takvi poslovi najčešće završe i povećanim izvozom oružja iz države -kupca.

Procjene Hrvatske gospodarske komore, temeljene na brojkama samih poduzeća, ali i Alana, tvrtke specijalizirane za prodaju vojne opreme u vlasništvu države, vojni izvoz u 2016. godini nadmašio je milijardu i pol kuna prihoda. U globalnom hrvatskom izvozu to možda i ne izgleda pretjerano impresivno, jer čini oko dva posto od ukupnog izvoza koji se u 2016. godini zaustavio na oko 92 milijarde kuna. No vojna industrija je tu značajna iz nekoliko razloga, ističe Novi list.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Image
JEDNA OD RIJETKIH HRVATSKIH INDUSTRIJA KOJA BILJEŽI RAST: /

Za proizvodima ovih tvrtki potražnja u svijetu ne jenjava

Image
JEDNA OD RIJETKIH HRVATSKIH INDUSTRIJA KOJA BILJEŽI RAST: /

Za proizvodima ovih tvrtki potražnja u svijetu ne jenjava

Prije svega, struktura izvoza Hrvatske je takva da pojedine industrije samo jednim proizvodom mogu biti veliki uzroci povećanja izvoza. Još je važnije to što vojna industrija, zbog načina poslovanja, direktno pomaže i drugim granama poboljšanjem izvoza.

'Podigli' Podravku, Galeb...

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Najbolji primjer za to je Podravka, glavni proizvođač dnevnih vojnih obroka za Oružane snage Republike Hrvatske. Taj obrok je toliko dobar (a radi se o uobičajenim Podravkinim proizvodima) da su u pojedinim stranim misijama američki vojnici spremno mijenjali dva svoja za jedan hrvatski. Reklamu im je napravio i jedan videobloger i najpoznatiji kušač vojnih obroka na planetu.

Tako se kroz vojnu suradnju Podravka uspješno reklamira i na stranom tržištu, a njen izvoz, iako je dijelom vojno motiviran, vodi se pod prehrambenu, a ne vojnu industriju. Koprivnička prehrambena firma je neupitno najbolji primjer ovakve suradnje hrvatske vojne strukture s industrijom, ali nije i jedini, primjerice slične stvari radi i tekstilna industrija. Tu se kao najbolji primjer ističe omiški Galeb, koji je uspio pobijediti na natječaju za nabavku gaća i čarapa u samom NATO-u, što je posao koji se procjenjuje na pet milijuna eura. I golema pozitivna injekcija za omiško poduzeće koje je prije nekoliko godina bilo na rubu propasti.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Jednu stvar treba napomenuti kod direktnog vojnog izvoza – posljednjih godina sve veće iznose zarađuje sama država, odnosno Ministarstvo obrane koje prodaje stare zalihe streljiva i oružja trećim državama. Jasno, tu je već godinama moralnost ovakvih poslova upitna, ali treba biti objektivan kad je vojna industrija u pitanju, moralnost uvijek jest upitna.

HS Produkt vodi, a Đuro Đaković čeka vrijedan posao

Image
Foto: Foto: Boris Scitar/Vecernji list/PIXSELL

Željko Pavlin, direktor HS Produkta

Što se tiče klasične prodaje, zasigurno najveće perjanice u Hrvatskoj su HS Produkt, koji oko 98 posto svoje proizvodnje plasira na vanjska tržišta, te Šestan Busch, međimurska tvrtka koja je nakon ulaska i stranog kapitala u vlasničku strukturu postala poznata kao proizvođač možda i najboljih kaciga na svijetu. Neizostavno se mora spomenuti i »Đuru Đakovića«, koji možda nema greenfield proizvode kao prethodne dvije tvrtke, ali je suradnjom s finskom Patrijom došao na razinu da postane bitan element na svjetskom tržištu. Kod slavonskobrodskog giganta postoji i zapravo najveća mogućnost rasta. Nije neka velika tajna da se na nekoliko bliskoistočnih tržišta pokušava prodati oklopnjak Patria kao novi izbor tih vojski koje su uvijek voljele imati moderno oružje, pa koliko košta da košta. Samo jedan taj uspješan posao dignuo bi znatno izvoz cijele vojne industrije.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Jedna važna stvar nedostaje

Treba kazati kako je bum hrvatske vojne industrije krenuo smisleno, iznutra, a ne odmah suludim jurcanjem prema izvozu. Prije nekih pet-šest godina su u MORH-u odlučili forsirati domaće proizvode u nabavci za vojne sustave. To se na kraju pokazalo krajnje isplativim, kako za MORH, tako i za proizvođače koji su se pokazali uspješnim, a dobivali su i izuzetno važnu referencu.

Još jedna važna priča je još uvijek u razvoju. Hrvatski vojni sustav pati od nedostatka tvornice streljiva. Kako u bivšoj Jugoslaviji zapravo niti jedna velika nije bila u Hrvatskoj, takvo je stanje ostalo i nakon Domovinskog rata. Danas već dolazi do problema s nabavkom streljiva, jer se stare zalihe troše, a trebaju i novi kalibri zbog prelaska na NATO standarde. Stoga se sad već nekoliko godina pokušava dogovoriti realizacija izgradnje tvornice streljiva, koja bi se možda čak gradila u javno-privatnom partnerstvu MORH-a i HS Produkta, s obzirom na to da i ozaljski proizvođač oružja ima velike potrebe za streljivom. U takvim kombinacijama bi ostala i količina za izvoz sasvim pristojna.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
TOMA
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo