Velika preuzimanja na tržištu bezalkoholnih pića

Tvrtka Quaker Oats, koja pored popularnih zobenih pahuljica proizvodi i najpoznatiji okrepljujući napitak za sportaše, predmet je tržišnog rata velikih multinacionalnih kompanija

22.11.2000.
0:01
VOYO logo

Najpoznatije energetsko piće na svijetu za obnovu snage sportaša jest Gatorade, koji se godišnje u svijetu proda u količinama većim od milijardu i pol litara. Vlasnik robne marke Gatorade je tvrtka Quaker Oats, koja proizvodi i poznate zobene pahuljice. Kad je nedavno rukovodstvo Quaker Oatsa objavilo da je tvrtka na prodaju, nastala je prava tržišna bitka. Prije dva tjedna, ponuda koncerna PepsiCo od 14 milijardi i 800 tisuća dolara odbijena je kao "nedovoljna". U utorak 21. studenoga upravni odbor rivalskog koncerna, Coca-Cole, počinje raspravljati o svojoj ponudi za Quaker Oats.

U situaciji kad prodaja gaziranih osvježavajućih napitaka počinje opadati zbog toga što ljudi sve više brinu za svoje zdravlje, raste prodaja negaziranih napitaka. Na tom tržištu u SAD-u udio Gatoradea je 75 %, dok Coca-Colin Powerade (15 %) i Pepsijev All-Sport (6 %) zauzimaju mnogo manji dio tržišta.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Prošli mjesec je PepsiCo prestigao Coca-Colu u kupnji većinskog udjela u South Beach Beverage Co (koja pravi voćne napitke, energetske napitke i čajeve marke SoBe), "teškoj 370 milijuna dolara, a kad je tvrtka Triarc prošli mjesec za 910 milijuna dolara prodavala tvrtku Snapple Beverage Group, i Coca-Cola i PepsiCo pretrpjeli su udarac Snapplea (i njegovog pristupa velikom dijelu američkog tžišta) dokopao se njihov najjači konkurent s kanadske strane granice, Cadbury Schweppes, koji u SAD-u već prodaje poznata bezalkoholna pića Dr Pepper i 7-Up.

Još tri manje tvrtke (Arizona Beverage Co., Nantucket Nectars i Ocean Spray Cranberries) u utrci su za Quaker Oats, ali pored dva "velika igrača" njihove šanse da dođu do privlačne akvizicije su minimalne.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Urednik strukovnog časopisa za tržište bezalkoholnih pića, Beverage Digesta, John Sicher, prokomentirao je situaciju: "Mislim da trenutno imamo situaciju u kojoj su Coca-Cola i Pepsi shvatili da ukus američkih potrošača postaje 'promiskuitetniji'. Kako su oni velike tvrtke, moraju se ponašati agresivno u okviru svake od tržišnih kategorija koje sad postoje i koje bi u budućnosti mogle nastati. Moje je predviđanje da je i Cadbury-Schweppes u potrazi za novima akvizicijama."

Sicher ističe da među stručnjacima prevladava mišljenje da će Coca-Coli, kao mnogo jačoj tvrtki, vjerojatno biti lakše domoći se Gatoradea, ali postoji opasnost da će pri tom morati platiti više od stvarne vrijednosti tvrtke, što opet ide na ruku Pepsiju. U slučaju preuzimanja Gatoradea, zbog antitrustnih propisa Coca-Cola će morati prodati svoju robnu marku Powerade.

Quaker Oats je svakako privlačna meta za preuzimanje - jedanaest tromjesečja zaredom njihov profit rastao je dvoznamenkastim postocima, što je najbolji pokazatelj uspješnosti njihovih osvježavajućih pića.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Superstar
NOVA SEZONA
VOYO logo