Ususret zimi - 4WD

Prije nego se, uoči zime, odlučite na kupnju vozila s pogonom na sva četiri kotača - razmislite. Prema namjeni, sustavi se razlikuju, a na vama je da izaberete onaj koji vam najbolje odgovara.

23.11.2000.
1:51
VOYO logo


Vozila s pogonom na sva četiri kotača popularnija su nego ikada. Međutim, razlike između sustava koji omogućuju ovu pogodnost razlikuju se od proizvođača do proizvođača. Ako ste jedan od onih koji planiraju nabaviti takvo vozilo, dobro razmislite koji bi vam sustav pogona na sva četiri kotača - najbolje odgovarao. Možda vam u tome pomogne naš pregled najčešće korištenih tipova 4WD (Four-Wheel Drive) sustava...

Povremeni pogon na sva četiri kotača najednostavniji je, ali i najpraktičniji sustav u uporabi. Namijenjen je za izvlačenje vozila koje je zaglibilo u blatu, pijesku ili snijegu. Sustav djeluje vrlo jednostavno - uključivanjem pogona na sva četiri kotača, središnji diferencijal (koji omogućuje da se prednji kotači okreću neovisno o brzini okretanja stražnjih) - "zaključava" se. Tako se snaga prenosi i na prednje i na stražnje kotače. Prednost ovoga sustava su jeftinoća i izdržljivost. Što se tiče nedostataka, kod nekih vozila, prije uključivanja ili isključivanja 4WD pogona - neophodno je zaustavljanje. Dakle, velika odgovornost leži i na vozaču, koji vlastitom pogreškom može prouzročiti velike kvarove. Pogon služi isključivo za ekstremne situacije, dakle može se koristiti samo pri malim brzinama. U svakodnevnoj vožnji, mora se upotrebljavati isključivo stražnji pogon. Ovakavim sustavom opremljeni su Jeep Wrangler, Nissan Xterra i Kia Sportage.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Stalni pogon na sva četiri kotača djeluje slično, no kod ovakvog sustava diferencijal će djelovati ovisno o uvjetima. Prigodom "obične" vožnje, sustav razdjeljuje okretni moment na svaki od četiri kotača. S druge strane, u "off-road" ili drugim ekstremnim uvjetima, diferencijal će se pobrinuti da okretni moment ipak bude "dostavljen" - čak i ako jedna od osovina nema kontakt s podlogom. Neka SUV (Sport Utility Vehicle) vozila posljednje generacije opremljena su i sustavom koji automatski djelomično "zaključava" diferencijal za cestovnu uporabu. Takvi sustavi, poput Selec-Traca u Jeep Cherokeeju, pokazali su se vrlo izdržljivima, uz solidne "off-road" karakteristike. Iako sporije reagira na promjene u trakciji od "All-wheel drive" sustava, ovakav pogon na sva četiri kotača vozaču nudi sasvim pristojne cestovne vozne karakteristike. Zašto cestovne? Pa, većina vlasnika SUV-ova - ionako nikada ne isprobaju "off-road" mogućnosti svojega vozila.

All-wheel drive sustavi u svakom trenutku pogone sva četiri kotača. Namjenjeni su uglavnom za vožnju na asfaltu. Dakle, "off-road" uporaba vrlo im je ograničena. Međutim, oni koji ipak žele povremeno napustiti cestu, imaju mogućnost "zaključavanja" diferencijala. Ovisno o proizvođaču, vozila su opremljena s tri najčešće vrste All-wheel drive sustava.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

a) Neki proizvođači koriste viskoznu spojku ili posebno kvačilo kojim upravlja elektronika, koje uz pomoć senzora raspodjeljuje snagu na prednje ili stražnje kotače. Neki sustavi, uporabom hidraulike, imaju mogućnost "doziranja" snage i na lijeve ili desne kotače. Primjer automobila, opremljenog sustavom s elektro-hidrauličkom "strukturom", su Audijevi "Quattro" modeli. S druge strane, Subaruov All-wheel drive sustav djeluje upravo uz pomoć elektronički upravljanog kvačila.

b) Drugi all-wheel sustavi djeluju zahvaljujući hidrauličkim crpkama, koje "preusmjeravaju" okretni moment ovisno o uvjetima - na kotače koji proklizavaju usmjerit će manje, a na one s punim kontaktom više okretnog momenta. Prednost ovakvih sustava je trajnost. Uz to, pokazuju izvrsne rezultate na cesti, kao i prigodom "off-road" vožnje. Mana im je sporost u odnosu na potpuno elektronički kontrolirane sustave, barem kada je riječ o brzini reakcije na promjene u trakciji. Takvi su, primjerice, Quadra-Trac u Jeepu Grand Cherokeeju ili Versatrak u novom Pontiacu Azteku.

c) Za kraj smo ostavili sustav, potpuno različit od nabrojanih, kakvim je opremljena Mercedesova ML-klasa. Unutar ovoga sustava djeluje i ABS uređaj, koji automatski koči svaki kotač koji izgubi kontakt s podlogom. Količina okretnog momenta, koja bi se inače utrošila na taj kotač, uz pomoć sustava za kontrolu trakcije preusmjerava se na ostale kotače. Prednosti ovoga sustava su kompaktnost i mala masa. Međutim, okorjeli ljubitelji "off-road" vožnje tvrde kako ovaj sustav onemogućava uporabu pune snage motora u nekim zahtjevnim situacijama...

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Superstar
NOVA SEZONA
VOYO logo