U 74. GODINI /

Umro performance umjetnik Tom Gotovac

Image

Dugogodišnjim dosljednim radom u području eksperimentalnog filma i performansa, Tomislav Gotovac postao je jedan od najznačajnijih hrvatskih suvremenih umjetnika.

26.6.2010.
6:28
VOYO logo

ZAGREB - Najveći hrvatski performer, multimedijalni i konceptualni umjetnik, glumac te filmski rdatelj Tomislav Gotovac umro je u petak navečer u zagrebačkoj bolnici Rebro u 74. godini.

Izlagao je na brojnim samostalnim i grupnim izložbama kod nas i u svijetu, a 2007. dobio je nagradu HDLU-a za životno djelo.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Dugogodišnjim dosljednim radom u području eksperimentalnog filma i performansa, Tomislav Gotovac postao je jedan od najznačajnijih hrvatskih suvremenih umjetnika. Njegova ljubav prema filmu traje još od djetinjstva koje je proveo gledajući filmove filmske klasike u zagrebačkim kinima.

Tomislav Gotovac rođen je 1937. u Somboru u Vojvodini, a 1941. seli s roditeljima u Zagreb. Nakon završene srednje škole i godine provedene na Arhitektonskom fakultetu u Zagrebu neko vrijeme radi činovničke poslove, no 1967. upisuje režiju na Akademiji za pozorište, film, radio i televiziju u Beogradu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Počinje izvoditi performanse, poput "Šišanja i brijanja" (1970., 1971.) te "Gledanja televizije" (1980.), kojima svakodnevne akcije prenosi u sferu umjetničkog postupka.

Godine 1972. sudjeluje na snimanju filma Lazara Stojanovića "Plastični Isus" zbog čijeg mu je subverzivnog sadržaja zabranjeno diplomirati sve do 1976. godine.

Godine 1971. protrčava gol beogradskom Sremskom ulicom, što će ponoviti deset godina kasnije u zagrebačkoj Ilici performansom "Zagrebe, ja te volim" kada je gol trčao po centru grada i ljubio asfalt.

Filmske postupke Tomislava Gotovca obilježava strukturalistički pristup mediju. Sam Gotovac filmove gleda nebrojeno puno puta, dok radnja i likovi ne padnu u drugi plan, a filmski jezik počne progovarati samim filmskim postupcima.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Eksperimentalnim filmovima, primjerice, "Prijepodneva jednog fauna" (1963.) i "Kruga" (1964.), Gotovac naglašenim ponavljanjem postiže ujednačen ritam kojim prikazuje uglavnom osobnu povijest.

Principe montaže koristio je Gotovac i u likovnom izrazu 60-tih godine. U tom razdoblju nastaju kolaži, kojima umjetnik bilježi svoju svakodnevicu. Oni su, kako tvrdi Ješa Denegri, poput intimnih dnevnika, na njima se nalaze kino ulaznice, zgužvani papiri, kutije šibica, karte gradskog prijevoza, ostaci cigareta, bliski i osobni predmeti koji su bili dio umjetnikovog života.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Kao statist "s posebnim zadatkom" nastupio je u nizu filmova autora Lordana Zafranovića, Zorana Tadića, Francija Slaka, Dušana Makavejeva i Bate Čengića.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
gospodin savršeni aus
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo