26-godišnji Zadranin LukaBilonović je pilot u programu komercijalnog školovanja. Jučer je letio za Frankfurt, a sutra će za London. No on nije zaposlenik Croatia Airlinesa, nego im je platio 30 tisuća eura kako bi skupio 500 sati leta.
"Koje meni daje neku mogućnost da postanem konkurentan na tržištu jer prije toga gdje sam slao nisam bio u mogućnosti dobiti nikakvu priliku da me pozovu na natječaj", rekao je.
Ovakvo komercijalno školovanje, takozvani sustav Pay to Fly, prevedeno - plati da letiš - kontroverzan je u svijetu jer se gubi sustav vrednovanja pri zapošljavanju, tvrdi pilotski sindikat.
Kažu kako omogućuje samo najbogatijima ili onima koji su spremni dignuti kredit poput Luke da postanu piloti. A to ugrožava sigurnost.
"Posljedice što se tiče sigurnosti putnika isto tako mogu biti nezanemarive", izjavio je predsjednik sindikata prometnih pilota ZoranBilić.
No, oni koji su pokrenuli ovaj program u Hravtskoj, poručuju - ma kakvi!
"U pogledu sigurnosti letenja svi kriteriji su ispunjeni i apsolutno nema govora o smanjenju sigurnosti letenja", rekao je ZlatkoŠirac, član Uprave Croatia Airlinesa.
"Mislim da tu nema neke utemeljenosti, ja sam morao zadovoljiti sve kriterije i standarde Croatia Airlinesa da bi uopće mogao ući u avion", objasnio je Luka.
No, diljem svijeta piloti su se pobunili i pokrenuli peticiju za ukidanje komercijalnog školovanja.
"Pokrenuli su je francuski piloti, a potpisali su je većina pilota koji rade u Europi", rekao je Bilić.
Od aviokomopanija koje najčešće lete iznad hrvatskog neba, Pay to Fly program provode, uz Croatia Airlines, i RyanAir i EasyJet, dok ga primjerice Lufthansa ili British Airways nisu uvele.
A putnici priznaju kako im ne bi bilo svejedno voziti se s mladim pilotom koji je platio svoje mjesto u kokpitu.
Od kad je prošle godine pokrenut ovaj program u Croatia Airlinesu dosad ga je platilo 16 polaznika.