U Beogradu je ovoga tjedna održan Drugi zrakoplovni summit Jugoistočne Europe na kojemu je Srbija predstavila svoj prvi pseudo-satelit visokog plafona leta (HAPS) pod nazivom Pupin. Riječ je o bespilotnoj letjelici superlake konstrukcije, teške 120 kilograma i s rasponom krila od 25 metara, piše B92.
Letjelica može pomoću solarnih ćelija krstariti na visini od 20.000 metara uz predviđeno trajanje leta od oko 36 mjeseci.
Niz prednosti pseudo-satelita
"Namjena letjelice je let dugog trajanja u srednjoj razini stratosfere gdje funkcionira kao komunikacijska stanica, pokrivajući odabrano područje u radijusu od 60 kilometara. Letjelica ima primjenu u promatranju i ranom upozoravanju, primjene u meteorologiji, agrokulturi, prijenosu signala 5G, Wi-Fi internet signala, HDTV i ostalog", navodi se u promotivnom letku letjelice "Pupin", koju je konstruirala tvrtka Composite Technology Team (CTT) iz Srbije.
Ove letjelice nazivaju se pseudo-satelitima jer lete na mnogo manjim visinama nego pravi sateliti, no baš zato imaju mogućnost učinkovitijeg pokrivanja nekog manjeg područja. Usto je za lansiranje HAPS bespilotnih letjelica potrebno mnogo manje financijskih sredstava, a mogu se znatno brže lansirati nego sateliti u Zemljinoj orbiti. Osim toga, HAPS letjelice moguće je prizemljiti radi održavanja, što sa satelitima u orbiti nije moguće.
Srpski CTT među samo 5 kompanija koje razvijaju HAPS
"Mi smo jedna od samo pet kompanija u svijetu koje trenutno rade na razvoju HAPS-a i nadamo se da ćemo uskoro početi s testiranjem našeg sustava kako bismo dokazali koncept i nastavili s razvojem modela koji će naslijediti Pupina", kazao je glavni izvršni direktor CTT-a i inženjer aeronautike Petar Matunović za britanski vojni časopis IHS Janes.
Dodao je da CTT traži pouzdane partnere iz avioindustrije kako bi osnažio rad na Pupinu te druga dva projekta - bespilotnim letjelicama NT155 i NT161 (NT su inicijali kojima CTT odaje počast Nikoli Tesli).
"NT155 je bespilotna letjelica srednjeg plafona leta i duge održivosti u zraku (MALE), a konstruirana je od kompozitnih materijala, što joj omogućava kompleksan aerodinamički oblik i malu težinu, uz veliku strukturalnu jačinu potrebnu za instaliranje podvjesnih točaka za oružje ili vanjskih rezervoara za gorivo", piše IHS Janes.