"Laku noć. Malaysian 370", bile su zadnje riječi kapetana leta MH370 koji je nestao 8. ožujka 2014 prvo s radara, a zatim i zauvijek. Prošlo je točno deset godina, a misterij je i dalje neriješen. Obitelji i prijatelji nestalih 227 putnika i 12 članova posade još čekaju odgovore. Iako su nade odavno usahnule, neznanje ih ubija. Avion je vjerojatno pao u more, ali gdje točno, nije još otkriveno.
Bio je to samo još jedan redovni let Malaysia Airlinesa na liniji iz Kuala Lumpura za Peking. Nebo je bilo vedro. Puhao je lagani povjetarac koji je samo olakšavao sparni dan. Boeing 777, jedan od najsigurnijih komercijalnih zrakoplova, popeo se na visinu od 10.670 metara i letio je sjeveroistočno prema Vijetnamu precizno prateći plan leta.
Međutim, 38 minuta nakon polijetanja nestao je s radara. Nakon nekog vremena, locirao ga je vojni radar. MH370 skrenuo je s kursa pa opet nestao oko 400 kilometara od otoka Penang u sjeverozapadnoj Maleziji.
Podaci koje je zabilježio satelit otkrili su kako je avion nastavio letjeti još oko sedam sati prije nego je ostao bez goriva. Pretpostavljalo se da se srušio oko 1600 kilometara zapadno od australskog Pertha, ali nijedna potraga nije dala konkretne rezultate.
Službeni scenarij nestanka Boeinga 777 sugerira da je zrakoplov izveo dramatičan polukružni zaokret manje od sat vremena nakon polijetanja, a prije nego što je pao u Indijski ocean.
Najmlađi putnik imao je samo dvije godine
Vrisci i plač očajne rodbine prolomili su se hotelom Lido u Pekingu nakon što su malezijske vlasti službeno objavile da je avion pao u ocean i da se smatra da su svi na letu preminuli. Dugih 17 dana bili su tamo smješteni i svaki dan nadali se čudu.
Najmlađa žrtva imala je dvije godine, a najstarija 76. Pet putnika nije doživjelo peti rođendan. Među putnicima koji su većinom Kinezi bilo je inženjera, umjetnika, profesora, liječnika…
Moheng, koji je mjesec dana kasnije trebao napuniti dvije godine, putovao je s majkom Jiaom Weiwei (32) i ocem Wangom Ruijem (35), u Peking s odmora u Maleziji. Samo sedam dana prije nego što će izgubiti život, dječakov otac poslao je mail prijateljima u kojima opisuje kako se divno provode na odmoru.
Posjetio djevojku u Maleziji
Yue Wenchao (26) iz Mongolije otišao je u Veliku Britaniju na postdiplomski studij. Prije leta posjetio je svoju djevojku Malezijku u Kuala Lumpuru i objavio fotografije na kojima se vidi kako su zaljubljeni. Prije nestanka aviona poslao je svojoj djevojci poruku "Vidimo se u Pekingu!".
Noć prije nego što je 24-godišnji vatrogasac Chandra Siregar poletio za Peking, telefonom je tješio svoje roditelje u Indoneziji, zabrinute zbog nedavnih izvještaja o terorizmu u južnom Junanu.
Puspanahtan Subramaniam (34), IT specijalist, obećao je svojoj djeci da će se vratiti brzo. Držali su ga za noge i nisu ga puštali da ode. Obećao im je da će im donijeti čokolade.
Paul Weeks s Novog Zelanda putovao je na novi posao u Mongoliju. Prije nego je napustio obiteljsku kuću, supruzi Danici je ostavio prsten i sat.
Prve procjene naslučivale su da je pao u Južno kinesko more
Za zrakoplovom je pokrenuta potraga vrijedna 145 milijuna dolara koja je obuhvatila 120.000 četvornih kilometara. Uključeno je bilo više zemalja, među kojima Kina, Australija i Malezija, zbog početnih procjena da je možda pao u Južno kinesko more.
Danima, mjesecima i godinama nizale su se teorije o nestanku i lokaciji pada. Dijelovi aviona "isplivali" su tijekom vremena i pojavljivali su se na raznim lokacijama - u Mozambiku, Južnoj Africi, otoku Reunion i na Mauricijusu.
Potraga je kasnije preusmjerena na južni Indijski ocean nakon što su vojni radari pokazali da je avion možda odstupio od planirane rute oštro skrenuvši nad Južnim kineskim morem kako bi odletio natrag preko Malezije, a zatim skrenuo na sjeverozapad prema Andamanskom moru.
Tvrtka za istraživanje podmorja Ocean Infinity poslala je podmornice bez posade da pretražuju morsko dno, u zamjenu za naknadu od više milijuna dolara ako pronađu ostatke zrakoplova. Ali, rezultata nije bilo i malezijska vlada ih je opozvala nakon šest mjeseci.
Kapetan namjerno srušio avion?
Jednu od teorija iznio je stručnjak za avijaciju William Langewiesche. Tvrdio je da je kapetan zrakoplova Zaharie Ahmad Shah ubio ili onesposobio svog kopilota i skrenuo s kursa nakon što je prešao u zračni prostor Vijetnama. Zatim je dekompresirao kabinu kako bi uspavao i na kraju ubio svoje putnike.
Putnici nisu mogli primijetiti da se nešto događa jer bi u tom slučaju samo ispale maske s kisikom, a ljudi bi bili onesposobljeni u trenu. Nježno bi umrli u nekoliko minuta.
Nakon toga, po njegovoj teoriji, kapetan je dekompresirao kokpit i namjerno nosom uletio u ocean. Prijatelj pilota rekao je da bi ta teorija djelomično mogla biti istinita jer je Shah mogao prevariti kopilota i reći mu da ode nešto provjeriti.
Shah je naime, imao problema u braku jer je varao suprugu s brojnim stjuardesama. Ona je to znala.
Pilotova supruga, Faizah Khanum Mustafa Khan, rekla je istražiteljima da je prestao razgovarati s njom tjednima prije kobnog leta, kazavši da se on "povukao u sebe". Njegova kći Aisha kaže da je tijekom posljednjeg razgovora oca jedva prepoznala.
"On nije bio otac kakvog sam poznavala. Djelovao je uznemireno i izgubljeno u nekom svom svijetu", ispričala je nakon nesreće.
Ipak, i pilotova supruga i kći rekle su da ne smatraju da je on odgovoran za nestanak zrakoplova, unatoč svome neobičnom ponašanju.
Jedno FBI-jevo izvješće iz 2019. otkrilo je, pak, kako je pregledom simulatora utvrđeno da je Zaharie eksperimentirao s profilom leta vrlo sličnim onim kobnim MH370.
'Ne bi ubio sve te ljude zbog problema u braku'
Nakon ove teorije javili su se kritičari koji su objasnili da nije tako jednostavno dekompresirati kabinu te da je Shah bio strastveni pilot koji ne bi ubio 238 ljudi zbog problema u braku.
Prije pet godina, francuski istražitelji potvrdili su da je let MH370 bio "pod kontrolom" do samog pada. Oni su tada još jedini vodili istragu zbog majke i dvoje djece, francuskih državljana, koji su bili na kobnom letu.
Oni smatraju da je samoubojstvo i ubojstvo najvjerojatniji uzrok pada aviona. Naravno, ostavljaju mogućnost da je netko drugi ušao u kokpit, onesposobio pilota i kopilota te srušio avion.
Tvrdili su da je autopilot bio isključen te da je avion radio "nevjerojatne manevre" koji se jedino mogu izvesti manualnim upravljanjem.
Kopilot pokušavao spasiti putnike ili ih je odveo u smrt?
Stručnjakinja za zrakoplovstvo Christine Negroni vjeruje kako je u Boeingu, zbog kvara na elektronici, došlo do naglog pada tlaka što je dovelo do nedostatka kisika.
"Mislim da je kapetan Zaharie Ahmad Shah izašao iz kabine na pauzu, a upravljanje zrakoplovom prepustio je kopilotu Fariqu Abdulu Hamidu. Budući da je on bio sam u kokpitu, mislim da je živio znatno duže od ostalih jer su putnici imali kisika kroz maske samo 15 minuta i bili su mrtvi prije nego je avion pao u ocean", objasnio je Negroni.
Članovi posade u kokpitu obično imaju rezervu kisika dostatnu za nekoliko sati, a Christine vjeruje da je prije pada zrakoplova bez kisika ostao i Fariq koji je, prema njenom mišljenju, pokušavao spasiti putnike i svoje kolege.
"Zašto mislim da je pilot otišao u WC? Pa, smatram da bi dvoje ljudi u kokpitu vjerojatno uspjelo riješiti problem s dekompresijom pogotovo zato jer je kapetan bio iskusniji", rekla je Negroni.
Kopilot je navodno usred leta uključio mobitel i pokušavao nekoga nazvati. Pojavila se teorija da je on oteo let MH370. Prema informacijama jednog blogera jedan od pilota je između 01.30 i 02.40 sati uspostavio kontakt s aviokompanijom te postavio svoje zahtjeve, a Malaysia Airlines namjerno je sve zataškala.
Rusi ga oteli?
Amerikanac Jeff Wise tvrdio je da je Vladimir Putin naredio otmicu zrakoplova. Avion je sletio na kozmodrom Bakonur u Kazahstanu koji inače koristi Rusija.
Vjeruje da su otmičari lažirali navigacijske podatke kako bi izgledalo da ide na jug, a zapravo je išao na sjever. Nije dao konkretan razlog zašto bi Putin to napravio, ali vjeruje da je time htio samo demonstrirati snagu SAD-u koji je dan prije uveo sankcije Rusiji.
Možda je netko na letu imao tajnu koje se Putin želio domoći. Na letu su bila tri Rusa, od koja su dvojica imala ukrajinsku putovnicu pa se postavlja pitanje je li netko do njih bio tajni agent.
Što ili tko je bio tajanstveni teret od 89 kilograma?
Francuski istražitelji otkrili su prije pet godina "tajanstveni teret" od 89 kilograma koji je dodan na popis leta nakon polijetanja. Nitko nije znao objasniti o čemu se radi. Tako se pojavila teorija o slijepom putniku koji je oteo zrakoplov.
Inače, piloti su zaduženi za raspodjelu tereta i putnika kako bi se osiguralo da je težište na pravom mjestu. Zbog toga se od putnika može tražiti da se presele u različite dijelove zrakoplova ili mogu onemogućiti polijetanje ako je dosegnuta maksimalna težina u avionu.
"Vrlo je vjerojatno da je došlo do otmice, a za nju postoje četiri scenarija. Jedan je otmica zrakoplova preko člana posade, druga dolazi od putnika, a treća bi bila slijepi putnik. Četvrta opcija je električno preuzimanje zrakoplova s tla", rekao je stručnjak za zrakoplovnu sigurnost Tim Termini.
Možda se nešto zapalilo u avionu
Jedna od mogućih teorija je da se u avionu možda nešto zapalilo zbog čega je pilot krenuo okretati avion natrag kako bi što prije sletio na najbliži aerodrom. Stewart Law koji je vodio nekoliko istraga zrakoplovnih nesreća tvrdi kako je sličan Boeing 777 imao požar na letu kojeg je uzrokovao problem s maskom za kisik kod kopilota. Nakon tog požara 2011. Boeing je naredio svim kompanijama da poprave tu grešku sustava, no nije poznato je li Malaysia Airlines to doista i učinila.
Teoretičari zavjere nabrojali su 600 mogućih pista na koje je avion mogao sletjeti, a bila je i terija da je sletio u Sjevernu Koreju.
Dijelovi Boeinga 777 pronađeni su kroz godine na raznim lokacijama, u Mozambiku, Južnoj Africi, otoku Reuninon i na Mauricijusu, i to uglavnom na plaži gdje ih je more izbacilo.
No, ključne dokaze - snimač podataka u letu, odnosno crnu kutiju, još nitko nije pronašao. Bez njih se možda nikada ne sazna što se dogodilo na letu MH370.
Madagaskarski ribar našao bitan dio aviona
Vrata stajnog trapa pronađena su krajem 2022. kod jednog madagaskarskog ribara. Vjeruje se da je to prvi fizički dokaz koji upućuje na to da je zrakoplov namjerno srušen.
Stručnjaci objašnjavaju da je oštećenje takvo da upućuje na to da je jedan od pilota spustio kotače zrakoplova u zadnjim sekundama leta sa zločinačkom namjerom. Naime, piloti obično ne spuštaju stajni trap tijekom hitnog slijetanja na vodu jer se time povećavaju šanse da se mlažnjak nasilno raspadne na mnogo dijelova. Također, time se povećavaju šanse da avion brzo potone, ne ostavljajući vremena preživjelima da se izvuku.
Tu teoriju potvrdio je i bivši kontrolor francuskog ratnog zrakoplovstva Gilles Diharce. Rekao je da oštećenje flaperona mlažnjaka, što je bio prvi komad krhotine pronađen na otoku Reunion 2015., sugerira da je zrakoplov klizio, a ne spiralno letio s neba.
Gilles smatra da bi komunikacijski sustav aviona mogao pružiti još jedan trag o ovom zagonetnom nestanku. Rekao je da su putnički zrakoplovi opremljeni s nekoliko rezervnih sustava u slučaju da nešto zakaže, što znači da bi bilo nemoguće ne uspostaviti kontakt u hitnom slučaju.
Vjerovalo se i da je avion oboren, da su ga oteli teroristi kako bi napali kinesku mornaricu, a postoji čak i teorija da su ga srušili Amerikanci zbog straha od terorizma.
Kako godine prolaze, pitanja je sve više, a jedinog bitnog odgovora još nema. I dok, za druge život ide dalje, Moheng nikada nije ugasio dvije svjećice na rođendanskoj torti, a Puspanahtan svojoj djeci nikada nije donio čokoladu... Ostale su samo neispričane priče i neostvareni planovi...
POGLEDAJTE VIDEO: Istražitelji se slažu da je malezijski avion 2014. pogođen ruskom raketom: Rusi optužuju Ukrajinu