Zakulisna prepirka između Njemačke i EU oko planova za postupno ukidanje tradicionalnih automobila pretvorila se u četvrtak u javni verbalni rat. Kako javlja Politico, njemački kancelar Olaf Scholz stigao je u četvrtak u Bruxelles te izjavio da je EU dala "obećanje" i da ga mora održati. Nekoliko sati kasnije, EU je uzvratila, rekavši, u suštini, da njemački kancelar - laže.
Tako je u pola dana njemačka zakulisna svađa oko plana EU-a da zabrani tradicionalne automobile postala javna - zasjenivši pritom samit čelnika EU-a. Skup je trebao biti usredotočen na mnoge stvari - gospodarstvo, trgovinu, Ukrajinu - ali ne i na automobile.
Unatoč tome, budućnost automobila s tradicionalnim motorom s unutarnjim izgaranjem dominirala je razgovorom prvog dana samita. Čelnici su bili gnjavili oko toga već na putu, a Njemačka i Europska komisija brzo su razmjenjivali kritike.
'To nikad nije bilo upitno'
Sukob je, ukrako, oko sljedećeg: Njemačka želi nastaviti s prodajom nekih tradicionalnih vozila s motorima s unutarnjim izgaranjem nakon 2035. - datuma koji je EU odredio za njihovo potpuno nestajanje iz upotrebe - sve dok ti automobili rade na sintetička goriva ili e-goriva koja su, u teoriji, ugljično neutralna. EU je, međutim, već dovršila svoje planove - koji imaju široku podršku iz cijelog bloka - i nije ih voljna mijenjati u zadnji tren.
Scholz je u četvrtak ujutro ostao čvrst. Europska komisija, rekao je, mora ispuniti "obećanje dano ranije" da će ispitati rupu u zakonu sintetičkih goriva. Izvršna vlast EU-a brzo je uzvratila udarac: izgledi da Komisija posebno prilagodi inače dogovoreno zakonodavstvo samo kako bi umirila Nijemce prije konačnog odobrenja "nikada nisu bili upitni", rekao je jedan dužnosnik koji je želio ostati anoniman. Drugim riječima, Komisija tvrdi da nikad nije bilo takvog obećanja, na koje se Scholz poziva.
Do verbalnog okršaja došlo je kada je njemačka vlada u četvrtak poslala pismo Komisiji, odgovarajući na prethodnu ponudu izvršne vlasti EU-a da se pronađe kompromis. Nova razmjena pisama između Berlina i Bruxellesa pobudila je nadu da bi se rješenje ipak moglo postići u narednim danima.
'Ne možemo poništiti odluku'
Njemačka, najveći europski proizvođač automobila i kolijevka motora s unutarnjim izgaranjem, početkom ovog mjeseca zadržala je zakon o automobilima, baš kad je trebao stupiti na snagu, kako bi progurala rupu u zakonu za e-goriva. Taj je potez, međutim, doveo u pitanje sposobnost EU-a da ispuni svoje šire klimatske ciljeve.
"Ako jedna država članica to može, što će spriječiti sljedeću?" Rekao je latvijski premijer Krišjānis Kariņš. "Ovo nije smjer u kojem trebamo ići. Cjelokupna arhitektura donošenja odluka bi se raspala kada bismo svi to učinili."
"Ne možemo poništiti dogovore jer se u konačnici radi o povjerenju između suzakonodavaca i vjerodostojnosti zakonodavnog procesa", rekla je predsjednica parlamenta Roberta Metsola na marginama samita, nekoliko dana nakon što je poslala pismo glavnim gradovima EU-a tvrdeći da bi 2035. trebala ostati cilj.
Klub za izgaranje
I dok su mnogi čelnici EU-a gunđali i kolutali očima na ponašanje Njemačke u četvrtak, drugi su pokazali da Berlin nije sam. Talijanska premijerka Giorgia Meloni upozorila je da bi zabrana prodaje automobila s motorima s unutarnjim izgaranjem do 2035. ostavila EU potpuno ovisnim o električnim vozilima - tehnologiji kojom Kina trenutačno dominira kao glavni proizvođač baterijskih ćelija diljem svijeta.
Čelnici velikih zemalja koje proizvode automobile, uključujući Češku i Slovačku, rekli su tijekom samita da planiraju povećati emisije iz automobila. To bi proširilo raspravu o automobilima izvan one o motorima s unutarnjim izgaranjem, a kako bi se uključio novi - i kontroverzni - plan EU-a za široko smanjenje svih toksičnih zagađivača u ispušnim plinovima, nazvan Euro 7.
"Postoji mnogo dezinformacija o motorima s unutarnjim izgaranjem", rekao je Eduard Heger, slovački premijer, dodajući da "definitivno" želi razgovarati sa Scholzom o automobilskim pravilima. “Problematična norma je Euro 7. Želim iskoristiti ovu priliku da razgovaram sa svojim partnerima o problemu Euro 7.”
To prijeti daljnjim poremećenjem razgovora o zabrani motora s unutarnjim izgaranjem 2035. godine - koji je dovršeni prijedlog - sa spajanjem s Euro 7, koji je još uvijek u ranoj fazi razvoja. Češki premijer Petr Fiala rekao je da je plan bio stvoriti "jaku" skupinu zemalja koje će se zalagati za promjene Euro 7, počevši od ovotjednog samita. Prag se također slaže s njemačkom vladom u želji da prilagodi planove za 2035.
Glavni branitelj sporazuma iz 2035., francuski predsjednik Emmanuel Macron, kasnio je na samit, ali njegov tim unaprijed je obećao da će se "boriti" za održavanje sporazuma o fiksnom mandatu nulte emisije, koji je donesen upravo tijekom predsjedanja francuske vlade Vijećem EU.