DIREKT ISTRAŽUJE /

Kako algoritmi kreiraju našu stvarnost? Svađaju nas, polariziraju, utječu na izbore, mogu biti pristrani, seksistički. Musk će ih promijeniti?

Revolucija stiže. Manipulacija oglasima, algoritmima, botovima, utjecanje na mišljenja - odlaze u povijest

27.4.2022.
8:20
VOYO logo

Jedni se tek sad planiraju učlaniti, drugi bježe glavom bez obzira i objavljuju zadnje tweetove. Tako se nekako može opisati reakcija svijeta na to da Elon Musk postaje gazda Twittera. Puno toga planira promijeniti, želi da se tamo slobodno govori, i slobodno kritizira. Ali želi da komuniciraju ljudi a ne botovi. I želi da algoritmi postanu transparentni. Algoritmi itekako kreiraju vašu stvarnost, utječu na vaše odluke i izbore, a dokazano je da algoritmi potiču podjele, svađe, negativnost, golotinju, usput utječu na izbore. 

Šestota je godina prije Krista. U Grčkoj se rađa demokracija. Nema Sabora, parlamenata, skupština - samo agora. Mjesto susreta za Grke. Na agori su rođeni izbori, ovdje je svatko, osim žena, mogao reći što misli. Čak je i slavni filozof Sokrat dolazio na agoru, a bio je i žestoki zagovornik slobode govora. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Godina je 2022. Elon Musk je Sokrat, a agora je Twitter. Sloboda govora svima i za sve - tako će od sada biti na Twitteru nakon što ga je kupio Musk za 44 milijarde dolara. 

Image
PRISTALI NA PONUDU /

Elon Musk kupio Twitter za vrtoglavi iznos od 44 milijarde dolara

Image
PRISTALI NA PONUDU /

Elon Musk kupio Twitter za vrtoglavi iznos od 44 milijarde dolara

"Društvene mreže zapravo su se pokazale problematične za demokraciju. Imali smo situaciju s tzv. muhama i pčelama iz Saudijske Arabije gdje je režim imao svoje muhe odnosno botove koji su širi informacije za koje su htjeli da dođu na vrh feedova. Imali smo i slučaj s ruskim botovima koji su se miješali u američke izbore", rekao je Nikola Baketa iz Instituta za društvena istraživanja u Zagrebu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Bot - internet robot, odnosno aplikacija koja za vas odrađuje posao. On za vas tweeta, shera sadržaj, komentira, a često to radi zlonamjerno. Ali, u eri Elona Muska - neće ih više biti. Kako kaže umrijet će pokušavajući ih poraziti. Porazit će i algoritme.

"Ti algoritmi rade na korist vlasnika društvenih mreža. Oni žele da se korisnici, vlasnici profila što duže zadrže na tim mrežama kako bi im se moglo plasirati što više oglasa", kaže Dragan Petric, IT stručnjak i urednik časopisa BUG.

Sjećate se Frances Haugen? Facebook zviždačice koja je za Zuckerberga radila dvije godine. Ona je razotkrila Facebook i potvrdila da algoritmi služe kako bi stvorili teorije zavjere, kako bi izazvali bijes i posvađali ljude. E baš takvim, zločestim algoritmima - Elon Musk želi stati na kraj. 

"Svjedočili smo da su se i izbori dobivali formiranjem mišljenja kroz algoritme koji analiziraju profile ljudi, njihove stavove i ovisno o tome se prilagođava sadržaj koji će im biti prikazivan. Sve kako bi oni možda promijenili stav, kako bi glasali za nekog drugog", kaže Dragan Petric.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Algoritmi mogu biti pristrani, rasistički, seksistički. Realno, kada napravimo profil na društvenim mrežama i sami pristajemo na njih. Musk želi da budu transparentniji. 

"Tako da, on ne može ukinuti sve algoritme, može promijeniti ili prilagoditi način korištenja algoritama preko oglašavanja. Gdje se neće možda pratiti svaki klik, geolokacija korisnika. Možda će ukinuti nešto što on prezire da ga se ne triggera kako bi povećao interakciju na toj platformi što će joj dati na vrijednosti", kaže Nikola Stolnik, direktor tvrtke za internetske igre. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Vrijednost Twittera mogla bi porasti i zbog toga što će Musk uvesti mogućnost uređivanja tweetova. I nije baš za očekivati da će biti kao Jeff Bezos. On je kupio Washington Post kako bi spriječio da se piše o sindikatima u Amazonu. Ne. Elon Musk na Twitter poziva i one koji ga hejtaju.

"Treba razmišljati o zlouporabi govora mržnje, praktički on u Americi ne postoji, zaštićen je prvim amandmanom to su tehnički problemi na koje nailazi. Ono što je dobra ideja, što je on najavio, je da će se svi morati autenticirati, potvrditi svoj identitet", kaže Nikola Baketa iz Instituta za društvena istraživanja u Zagrebu.

Revolucija stiže. Manipulacija oglasima, algoritmima, botovima, utjecanje na mišljenja - odlaze u povijest. Demokracija na Twitteru sigurno ne veseli svakoga, ali, iz pouzdanih izvora znamo tko već sada pleše od sreće.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
gospodin savršeni aus
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo