Glavna politička tema u cijeloj regiji proteklih dana bio je posjet srpskog predsjednika Aleksandra Vučića Parizu i njegov susret s francuskim predsjednikom Emmanuelom Macronom.
Naravno, najviše pažnje političari u republikama bivše SFRJ posvetili su postignutom dogovoru o kupovini 12 borbenih aviona 'Dassault Rafale'. Tako će Srbija u narednim godinama polako zamijeniti svoju postojeću eskadrilu ruskih zrakoplova MiG-29, koji su nabavljeni u vrijeme bivše Jugoslavije.
No, oko same nabave još je puno nepoznanica - koliko će koštati, kada će avioni stići i kada će ući u sastav Ratnog zrakoplovstva i protuzračne obrane Srbije. Činjenica da je Hrvatska već godinama u procesu nabave istih zrakoplova izazvala je interes regionalnih i stranih medija.
Stručnjaci navode da bi Srbija na isporuku Rafalea mogla čekati nekoliko godina, čak i do 2030. Razlog je to što sve više zemalja želi obnoviti svoje ratno zrakoplovstvo, ali iz raznih razloga ne želi kupovati američke i ruske zrakoplove. Tako francuski proizvođač 'Dassault' postaje vrlo zanimljiv izbor za niz zemalja koje se u budućnosti žele pridružiti NATO savezu ili jednostavno žele nastaviti voditi samostalnu politiku u sferi obrane. Sam proizvođač "Dassault" već ima narudžbe za nekoliko godina, tako da bi Srbija prvi "Rafale" mogla dobiti tek oko 2027. ili 2028. godine.
Gdje će se obučavati srpski piloti?
Također, još uvijek nije poznato (budući da su ovi ugovori uglavnom državna i vojna tajna) kakve će nadogradnje i mogućnosti imati avioni namijenjeni Srbiji. Specijalizirane zrakoplovne stranice navode da će Hrvatska vjerojatno imati simulator za obuku pilota na zemlji. Hoće li ovakav simulator biti dio 'posla' i za Srbiju ili će se srpski piloti obučavati s hrvatskim u nekakvom 'Dassault regionalnom centru za obuku', za sada nije poznato.
Prethodnih dana beogradski mediji objavili su da je u planu kupnja čak dvije eskadrile 'Rafale' (ukupno 24 letjelice). Neki od stručnjaka navode da je 'Rafale' zapravo cijeli sustav, koji se sastoji od posebnih radarskih sustava nove generacije, te različitih tipova modernih vođenih raketa i projektila. Hoće li u godinama pred nama hrvatski i srpski radarski sustavi raditi zajedno (u paru) ili odvojeno - budući da je riječ o istoj tehnologiji i istom proizvođaču ili će sve biti potpuno odvojeno - vrijeme će pokazati.
'Dassault Rafale' je zrakoplov generacije '4++', no zapravo je po svom dizajnu i namjeni prilično jedinstven zrakoplov. Francuska je njime zamijenila niz višenamjenskih letjelica, a Rafale može biti i mornarički zrakoplov, zrakoplov za elektroničko izviđanje (AEW&C), kao i lovac-bombarder. Trenutno se nalazi u Zračnim snagama Francuske, Egipta, Indije, Katara, Grčke i Hrvatske, a o njegovoj nabavi pregovara još najmanje osam zemalja.
Pokreću ga dva turbo-mlazna motora 'Snecma M88-4e' s mogućnošću dodatnog izgaranja (naknadnog izgaranja). Također ima mogućnost 'superkrstarenja', stalnog letenja brzinom zvuka (oko 1,4 Macha). Cijena aviona ovisi o opremi, a kreće se oko 100 milijuna eura. Zanimljiva je i mogućnost korištenja posebnog sustava za navođenje i odabir meta 'Thales Damocles'. Ovaj sustav ima napredni laser koji može automatski odabrati i označiti mete u letu, a ima i posebne 'FLIR' infracrvene kamere i optičke sustave visoke rezolucije.
POGLEDAJTE VIDEO: Mojmira 'udijelila' laskavu titulu Vučićevom kandidatu: 'Šokirao je čak i voditelje'