Europska komisija razmatra uvođenje uredbe kojom bi se svi novi modeli vozila morali prodavati s ugrađenim sustavom za sprječavanje prekoračenja brzine, piše Večernji list.
Takva uredba prošla je tek javnu raspravu, a Komisija još nije iznijela svoj konačni prijedlog koji bi se trebao usvojiti. Stupanje na snagu takve uredbe značilo bi da bi svi automobili, pa čak i Rimčeva nevera, za kupce iz EU-a morali biti opremljeni zakonski propisanim sustavom koji bi mogao sadržavati upozorenja vozaču, primjerice vibriranje papučice gasa pri blagom prekoračenju brzine.
Ugradnja inteligentnih sustava
Prema nacrtu delegirane uredbe prve dvije godine nakon usvajanja, obvezna ugradnja "inteligentnih sustava za pomoć pri kontroli brzine" (ISA) vrijedit će samo za nove modele vozila koji se prodaju na tržištu, a potom, dvije godine kasnije, i za sva nova vozila koja se prodaju.
Također, kao dva roka u nacrtu se spominju srpanj 2022. i srpanj 2024., no usvajanje same uredbe kasni u odnosu na prvotni plan, vjerojatno zbog pandemije.
Vozač mora imati kontrolu
Iako je ideja da sva nova vozila budu opremljena inteligentnim sustavom koji očitava sve prometne znakove uz cestu, pazeći tako da vozač ne prekorači maksimalnu propisanu brzinu, vozač može poništiti sustav upozorenja budući da cilj inteligentnih sustava nije taj da računalo preuzme kontrolu nad vozilom i brzinom kojom se kreće.
U nacrtu Komisija proizvođačima predlaže četiri načina na koji bi njihov ISA sustav upozoravao vozače.
Ovakav europski propis pokrenuo je i zanimljivu javnu raspravu. Nizozemska tvrtka TomTom traži da se sustav ne oslanja samo na automatsko prepoznavanje prometnih znakova po putu jer razne situacije mogu dovesti do grešaka (primjerice kamion koji zaklanja pogled ili kiša koja smanjuje vidljivost). Greške bi se mogle izbjeći, navodi nizozemska tvrtka, ukoliko bi se sustav oslanjao na mape razvijene u sklopu proizvoda za GPS navigaciju.
Austrijska gospodarska komora predlaže da u modelima vozila koji već ugrađuju neku vrstu ISA sustava treba dopustiti da ostanu na tržištu, a da se zakonska obveza ugradnje takvog sustava odnosi samo na modele u koje takvo što nije nikad ugrađivano.
Manjkavi signali na ekranu
U nacrtu upućenom u javnu raspravu Komisija je zauzela stav da postojeći sustavi koji imaju samo vizualno upozorenje na navigacijskom ekranu o tome da je vozač prešao maksimalnu dozvoljenu brzinu barem 20 posto manje učinkoviti od četiri nova koja se predlažu. Ističu kako vozači često ne vide upozorenje koje im sustav javlja.
Činjenica jest da su postojeći sustavi sa zvučnim upozorenjima učinkovitiji, no slabost im je što oni mogu iritirati vozače.
Iritirajući zvuk mogao bi voditi isključenju sustava upozorenja
Europsko vijeće za sigurnost u prometu (ETSC) zamjera Komisiji na tome što je u nacrtu zamislila sustav kaskadirajućeg zvučnog upozorenja kao jednako učinkovit kao ostali. ETSC smatra da će vozači koje taj zvuk iritira biti skloni isključivati takav sustav upozorenja.
Vozači koje taj zvuk iritira bit će skloni isključivati takav sustav upozorenja. Međunarodni savez pješaka traži od Komisije da predloži tekst uredbe koji ne bi dopuštao vozačima da isključuju nešto što misle da ih samo iritira, a jamči sigurnost u prometu.
Europski savez biciklista podržava savez pješaka te istovremeno podsjeća na istraživanje koje je utvrdilo da povećanje brzine vozila za samo 1 km/h vodi povećanju sudara s ozljedama za tri posto i gotovo 5-postotnom povećanju fatalnih sudara.