CNN PIŠE O MISTERIOZNOM SLUČAJU SJEVERNOKOREJSKOG BRODA: /

Što se uistinu dogodilo s Hao Fanom 6?

Image
Foto: AFP/MarineTraffic

'Ako Hao Fan 6 pokuša ući u neku luku koja mu je zabranjena, vlasti bi vjerojatno gledale njegovu rutu. Brod i dalje kruži bez cilja'

8.12.2017.
14:58
AFP/MarineTraffic
VOYO logo

Dana 10. listopada 140-metarskom teretnom brodu Hao Fan 6 zabranjen je ulaz u svaku luku na svijetu. Kazna je to za kršenje sankcija nametnutih Sjevernoj Koreji. Dogodilo se to južno od Južne Koreje dana kad je vijest i objavljena, prema informacijama pomorskog prometa. Podaci njihova transpondera tog su dana pokazivali 'koordinirano univerzalno vrijeme'. Tada je Hao Fan 6 nestao. Bio je to jedan od četiriju brodova koje je UN kaznio globalnom zabranom ulaska u luke. No to nije prvi put da su sjevernokorejski brodovi sankcionirani. Jie Shun, jedan od četiri takva, ulovile su egipatske vlasti dok je krijumčario tisuće sjevernokorejskih raketnih pogonskih granata. To se dogodilo 2016. godine.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Panamske vlasti zadržale su 2013. brod Chon Chon Gang nakon što su na njemu ispod vreća šećera pronašle dijelove MiG-ova, protuzračne sustave i eksplozive. Čini se da je sada mreža proširena. UN je nedavno donio rezoluciju o blokiranju Sjeverne Koreje da izvozi dobra kao što su ugljen i metalne rude, što znači velik novac za Pjongjang, koji im pomaže u svemu, od životnih troškova za elitu, do brzog napretka nuklearnog programa.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Dodatne mjere

Američki državni tajnik Rex Tillerson obnovio je poziv za sankcijama nakon što je Sjeverna Koreja testirala dugometražnu balističku raketu potkraj studenoga. Rekao je da međunarodna zajednica mora poduzeti dodatne mjere protiv te zemlje, uključujući i pravo na zabranu pomorskog prometa kojim se prevoze dobra.

'To je područje koje je sada u najvećoj nevolji nakon sankcija', rekao je George Lopez, bivši član UN-ovog panela stručnjaka o Sjevernoj Koreji. 'Jednom kad se nađete u takvoj situaciji, kad nikakav izvoz nije dopušten, tada imate priliku prekinuti gotovo sve. Sankcije se podudaraju s planom američkog predsjednika Donalda Trumpa da zaustavi nuklearni program Sjeverne Koreje okupljanjem globalne koalicije. Nada se da će Kim Jong-un napustiti svoj nuklearni program u zamjenu za olakšanje sankcija.

Sankcije SAD-a onima koji surađuju sa Sj. Korejom

SAD je otišao još dalje od UN-a, sankcionirajući 59 plovila zbog poslovanja sa Sjevernom Korejom. No nezavisni promatrači Sjeverne Koreje identificirali su 180 brodova povezanih s tom zemljom, a sada se postavlja pitanje koliko ima brodova kao što je Hao Fan 6 koji još plove morima i donose novac za Kimov režim.

Putovanja broda Hao Fan 6 u tjednima prije zabrane pokazuju da je taj golemi brod koji može prenositi 8,343 tona tereta, putovao preko velikih područja Južne Koreje. Većina modernih plovila prati se putem automatskog sustava identifikacije. Međunarodna pomorska organizacija inzistira da veliki brodovi moraju imati takav sustav sa sobom. Ako ga se isključi, brod se može sakriti od neželjenih pogleda ili potencijalnih prijetnji. Kad se ponovno uključi, podaci o praćenju pokazat će velik i neobičan skok.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Image
Foto: Foto: Marinetraffic.com

Foto: Marinetraffic.com

Sustav za praćenje

'Može se jako malo učiniti kako bi se kapetane spriječilo da te sustave isključe', kaže istraživačica sjevernokorejskog programa oružja Andrea Berger za CNN. Nakon što je utihnuo 10. listopada, Hao Fan 6 nije svoj sustav za praćenje uključio do kraja mjeseca. Berger kaže da je često da brodovi koji se povezuju sa Sjevernom Korejom to čine na dijelovima svojeg puta. Stručnjaci tvrde da se ti sustavi često isključuju ako brodu nešto prijeti, a najčešći su razlog gusari.

Prema ranijim podacima, taj je brod posjetio Sjevernu Koreju tri puta 2016. godine, tijekom uobičajenih ruta za prijevoz ugljena. Da je Hao Fan 6 prevozio ugljen, to bi bilo kršenje UN-ove rezolucije donesene u ožujku 2016. Vijeće sigurnosti je tada donijelo više novih paketa sankcija. Ugljen je bio ključno gospodarsko dobro za Sjevernu Koreju, a najveći su kupci bile kineske kompanije.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Tko je vlasnik broda Hao Fan 6?

Nedavno je američka veleposlanica pri UN-u Nikki Haley pozvala globalnu zajednicu da učini više protiv kršenja sankcija Sjevernoj Koreji. 'Vijeće je zabranilo izvoz ugljena iz Sjeverne Koreje. Ipak, i dalje dobivamo izvještaje o tome da režim nastavlja krijumčariti ugljen u susjedne azijske zemlje koristeći taktike da zamaskiraju porijeklo tog ugljena', rekla je Haley nakon posljednjeg nuklearnog testa Sjeverne Koreje u studenome.

Na papiru, vlasnik broda Hao Fan 6 je tvrtka sa sjedištem u Hong Kongu. Kad je CNN posjetio zgradu u kojoj bi trebalo biti sjedište, nije ga bilo. U Hong Kongu nije ilegalno da tvrtke dijele adresu s tajnikom tvrtke. Tamošnje kompanije moraju imati i direktora i tajnika, no samo direktor mora biti prava osoba. Tvrtke sa sjedištem izvan Hong Konga koje posluju u tom gradu to čine kako bi izbjegle dodatne troškove novih ureda.

Izbjegavanje sankcija

No nije rijetkost i da se to čini zbog izbjegavanja sankcija. CNN-ova je istraga u listopadu pokazala da kompanije koje su optužene da pomažu Sjevernoj Koreji, izbjegavaju sankcije tako što otvaraju tvrtke u Hong Kongu zbog toga što tamo i nema puno zakona o nadzoru. Operator Hao Fan 6 također dijeli adresu s jednom od četiriju tvrtki u Hong Kongu. Tamošnja policija nije htjela komentirati slučaj, dok pomorski odjel tvrdi da nema informacije o plovilima koja nemaju hongkonšku zastavu. Hao Fan 6 ima zastavu Svetog Kristofora i Nevisa. Odjel gradske trgovine i industrije priopćio je da ovaj slučaj ne spada pod njihovu nadležnost. Neobično je i to da je kao vlasnik broda naveden trgovac cementom, umjesto osobe u logistici ili brodarskoj industriji.

Istraga je pokazala da Zhejiang Haofan trenutačno posjeduje samo jedan brod: Hao Fan 3. Poput broda Hao Fan 6, podaci Hao Fana 3 pokazuju velike razlike u praćenju: viđen je kako s isključenim sustavom za praćenje prolazi Južnom Korejom i Japanom. Sustav je ponovno uključen na drugoj lokaciji.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Neobično ponašanje

Iako Hao Fan 2 i 3 nisu uhvaćeni u bilo kakvim kršenjima, niti su sankcionirani od UN-a, oba su broda isključila svoje sustave za praćenje u istim područjima kao i Hao Fan 6, a stručnjaci tvrde da je to dovoljno da se ti brodovi počnu motriti. 'Postoje sankcije UN-a protiv broda Hao Fan 6, zbog neprihvatljivog ponašanja kada je riječ o Sjevernoj Koreji, a istodobno postoje još dva broda koja kontroliraju isti ljudi, a koji su još uvijek aktivni', piše CNN.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Time se vidi da su isti ljudi povezani s tim neobičnim ponašanjem. Više od mjesec dana nakon nestanka signala Hao Fan 6 broda, signal se pojavio u Istočnom kineskom moru, stotine tisuća kilometara dalje od svoje posljednje lokacije. Zatim je kružio više od dva tjedna.

To bi mogao biti način za odvraćanje pozornosti istražiteljima, smatraju stručnjaci. Kasnije je praćenje pokazalo da je položaj Hao Fan 6 broda bio u potpunom mraku od 31. listopada do 4. prosinca. Brod je prestao slati svoju lokaciju sredinom listopada, a ponovno ju je počeo slati 13. studenoga. Ako Hao Fan 6 pokuša ući u neku luku koja mu je zabranjena, vlasti bi vjerojatno gledale njegovu rutu. Nepotpuni bi podaci značili zabranu, a brod bi vjerojatno ušao u probleme. Kako sada nema kamo ići, nema domaću luku i putuje bez smjera, Hao Fan 6 sada luta. Još uvijek kruži.

Sjene prošlosti
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo