Pravobraniteljica za osobe s invaliditetom Anka Slonjšak upozorila je danas da će se situacije kojima svjedočimo ovih dana, kada su neki učenici s teškoćama u razvoju usred obrazovnog razdoblja ostali bez osobnih pomoćnika u nastavi, događati sve dok pitanje različitih oblika podrške inkluzivnom obrazovanju takvih učenika ne bude zakonski uređeno.
Ne ulazeći u razloge takvoga stanja, odnosno pitanja o načinu na koji će se financirati ta vrsta podrške (sredstvima europskih fondova, sredstvima koje je kroz natječaj za udruge za ovu namjenu osiguralo Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta ili pak sredstvima regionalnih, lokalnih ili područnih samouprava), smatra se da je odmah potrebno postići dogovor između Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta, lokalne samouprave i zavoda za zapošljavanja o načinu na koji će se učenicima taj oblik podrške osigurati do kraja školske godine.
"Nikako se ne smije dogoditi da dijete izostaje s nastave samo zato što nema osiguranog pomoćnika u nastavi", ističe u priopćenju pravobraniteljica za osobe s invaliditetom.
Smatra da pitanje vrste i sadržaja podrške za učenike s teškoćama mora biti predmet zasebnog podzakonskog akta koji uz kriterije za dobivanje pomoćnika u nastavi mora definirati i druge vrste podrške inkluzivnom obrazovanju kako bi se izbjeglo neujednačeno postupanje te nepripremljenost obrazovnog sustava na rad s učenicima s teškoćama u razvoju.
Podsjeća kako ne treba zaboraviti da je pomoćnik u nastavi samo jedan od oblika podrške u ostvarivanju prava djece s teškoćama u razvoju na obrazovanje. "Moramo misliti i na programske podrške, prostorne prilagodbe odgojno-obrazovnih institucija, osiguranje odgovarajućih pomagala i udžbenika, potporne tehnologije, a nadasve na edukaciju nastavnog osoblja i to tijekom studija za nastavna zvanja", navodi pravobraniteljica u priopćenju.
Naglašava kako ne želi da se umnožavanjem broja asistenata nadomješta pasivnost nastavnika i njihovo nedovoljno znanje o radu s djecom s različitim vrstama teškoća u razvoju, jer bi upravo nastavnik svojim pristupom trebao pomoći boljoj inkluziji učenika.
Škola bi isto tako trebala imati aktivniju ulogu u osiguravanju podrške nastavniku kroz angažiranje vanjskih stručnjaka za prilagodbe djeci s različitim teškoćama u razvoju koji bi trebali pomoći nastavnicima u kreiranju individualno prilagođenih nastavnih programa kao i korištenje drugih resursa u zajednici. Nerealno je očekivati da će asistent u nastavi zamijeniti sve te druge oblike podrške niti se to smije dogoditi, stoji u priopćenju pravobraniteljice za osobe s invaliditetom.