Seks pop: komadi, tete i lolite

Što treba ženskim pop zvijezdama - glas ili stas? Prvo nije naodmet, no drugo je obavezno

8.6.2000.
1:28
VOYO logo

Kad bih svoj život živjela iznova, vjerojatno bih se, umjesto glazbenom, bavila seksualnom industrijom - izjavila je neuvijeno Debbie Harry, središnja figura i pjevačica grupe Blondie. Iako glazbeni biznis, ali i šoubiznis općenito, katkad može biti vrlo nalik prostituciji, kao što to nerijetko ističu brojne uzdanice ženske scene pošto im pukne film pa odu u zasluženu bogatu mirovinu, mašinerija koja pokreće pop industriju zna biti još nemilosrdnija.
Svima nam drage pop ikone tako, u rukama ekspertnog tima, koji iza kulisa kroji nacrte uspjeha, u prilagodbi imagea ciljanom tržištu više sliče političarima u predizbornoj utakmici. Nije sporno da samo malobrojne uspijevaju isključivo zbog talenta, ali je isto tako neprijeporno da taj talent bez tjelesnih predispozicija i poznavanja pravila igre samo u iznimnim slučajevima može značiti mnogo, kao što tjelesne predispozicije i te kako mogu biti dovoljne za vodstvo u pop areni. Stas je često, dakle, važan koliko i glas, a katkad još i važniji. Nije li upravo Debbie Harry, pojavljujući se nedavno pred pohotnim fanovima koji su s likom (i djelom) dotične upoznati preko fotki (i ploča) iz tamo neke sedamdesetsedme, novim imageom netalentirane i dosadne rock and roll babe srušila golemi dio mita o sebi kao razornoj plavuši koja je jebački žderala sve pred sobom? I, na kraju krajeva, koliko su tom neželjenom transformacijom (tj. podsjećanjem na nju) na kraju izgubile i same pjesme? Uostalom, takav neprimjereni reunion nipošto nije mogao proći potkraj devedesetih, u doba najjačeg buma tzv. lolitapop scene, tj. sverastućeg fenomena spuštanja dobne granice aktualnih seks-simbola. Do lolitapop eksplozije dolazi upravo nakon fenomenalnih projekata fabriciranja tzv. boybandova i marketinški savršenoga girl-powera utjelovljena u likovima i djelima svake spajsice ponaosob.

Ponosno možemo dokazati kako ni Hrvati nisu kasnili za ovim trendom; štoviše, avangarda utjelovljena u liku tadašnje debitantice Minee (faza ?Vrapci i komarci?), Nikoline i pomalo zastrašujuće Veline, pokazala je da smo i te kako svjesni tekućih trendova u svijetu glazbenog seksepila.
No, ipak, put do sasvim uobičajene pojave jedne Britney Spears i isto tako sasvim otvorenog seksualnog koketiranja povezanog s nevinošću ranog tinejdžerstva bio je daleko od jednostavnog.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Premda pionirski stijeg nose muškarci, koji su, dominirajući prvim valom rock?n?rolla, prvi dobili dopuštenje za zavodničko njihanje bokovima i ostalu seksualno sugestivnu gestikulaciju, stvari se već početkom šezdesetih počinju mijenjati. Ženski seks-simboli, ali i općenito samosvjesni ženski role modeli, dotad su se mogli pronaći samo u filmskom svijetu, ponajprije u francuskoj kinematografiji (npr. Brigite Bardot, koja je i sama imala kratkotrajnu glazbenu karijeru). Stvari prve mijenjaju Ronettes, na čelu s Veronicom Ronnie Benett. Iako im socijalno okruženje i dalje nije dopuštalo da provociraju i izazivaju poput muških kolega, ne odveć lijepe djevojke teenyboppers scene ipak su svojom odvažnom pojavom, kao i pjevanjem o ljubavnim aferama svih vrsta, podizale temperaturu u muškom dijelu publike. Pravila igre otada postaju sve jasnija, a norme sve mekše.
Ipak, potkraj šezdesetih, u razuzdanoj flower-power eri, javljaju se i snažne ženske osobnosti koje su, nažalost, bile lišene bilo kakve seksualne samosvijesti, poput Joan Baez. No, ne treba zaboraviti ni svijetle primjere poput Warholove manekenke Nico, neodoljiva vokalnog i pojavnog začina društvu Loua Reeda (Velvet Underground).
S probojem punka kasnih sedamdesetih, sveprisutna Debbie Harry pokazala je kako i seks-simbol može biti više od lutke na koncu. Ta bivša Playboyeva zečica, svjesna da glavna zakonitost pop biznisa jest: ?pokaži SVE što imaš za pokazati?, još je i sad uzor brojnim wannabe glamuroznim platinastim plavušama. Nešto manje profinjenom seksualnom provokacijom tada je plijenila, danas pokojna, liderica punk sastava The Plasmatics, Wendy O. Williams, koja se obično odijevala samo u duge kožnate čizme, pjenu za brijanje i komadiće crne izolir-trake.

Osamdesete zato ostaju kovčeg s blagom. On se doduše znao pretvoriti u Pandorinu kutiju (nije li Nena sa svih svojih 99 luftbalona morala napustiti profesiju nakon neslavnog TV pojavljivanja s neobrijanim pazusima?), ali prisjetimo li se svih duplerica ?Brava? iz tog vremena, jasno je da su vedete zalijepljene na zidove naših soba tada bile i te kako seksualno osviještene. Sabrina i Samantha Fox pionirke su fenomena mokrih majica (desetljeće kasnije, Whitney Houston i D?Arcy iz The Smashing Pumpkins koriste se istim receptom, samo s manjim volumenima), a o veličini i prirodnosti njihovih grudi, koje se nisu stidjele pokazati i bez prozirnih majica, pričali su se mitovi. Negdje u to vrijeme, Kylie Minogue, svojom verzijom eksploatacije Lolita-kompleksa, postaje nenadmašan seks-simbol, da bi je danas zamijenila mlađa, iako izgledom zrelija, sestra Danii.
Madonna ipak ostaje kraljica. Provocirajući sve što stigne, od općenja s crnim Isusom u spotu ?Like a Prayer? do nevjerojatnih novinskih izjava i opčinjenošću ekshibicionizmom, prije negoli je postala majka zainteresirana za orijentalne mudrosti, Madonna je nalikovala na pravu pravcatu seksualnu životinju. Definitivna potvrda takvu imageu dolazi početkom devedesetih, kad izdaje i legendarnu foto-zbirku zabranjenih maštarija, nazvanu jednostavno ?Sex?. Ta je knjiga uzdrmala javnost otvorenim koketiranjem sa svim poznatim seksualnim sklonostima: sadomazohizmom, zoofilijom, pedofilijom, homoseksualnošću itd.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Devedesete donose revoluciju. Cher prolazi kroz 100 plastičnih operacija, ne odustajući od ideala vječne ljepote, Skin iz Skunk Anansie i Sinead O?Connor na pomalo čudan način pokušavaju (a kojiput i uspijevaju) žensku ćelavost učiniti ubojitim seks-oružjem, Nina Persson iz Cardigansa čednom arijevskom pojavom doslovce rastapa srca, Janet Jackson, Michaelova seka, podiže prašinu kad na naslovnici ?Rolling Stonea? rabi tuđe dlanove kao pokrivala za grudi, a gospodični Natalie Imbrugliji uspijeva istodobno izgledati i kao dječak i kao seks-bomba. Zanimljiva su to vremena kad se iz trenutka u trenutak izmjenjuju zakonitosti seksepila. Britancima se, primjerice, u jeku najveće popularnosti benda Catatonia dizao na njihovu pjevačicu Cerys Matthews, velšku inačicu bosanske poljoprivrednice, kao i na tragikomičnu skupinu sasvim prosječnih žena zamotanih u ambalažu paklenog plana prodaje instant-feminizma djeci (Spice Girls). U međuvremenu na njihovo mjesto zasluženo zasjedaju prave bombe - Mel, Natalie, Shaznay i Nicole iz All Saints, dok s druge strane Atlantika stvari postaju sve zamršenije s pravom eksplozijom feminističkih crnih atrakcija.

Nekome će se učiniti kako stalna potraga za seksualnošću u pop biznisu graniči s okrutnim seksizmom i mačizmom, pa makar se radilo i o karizmatičnoj seksualnosti današnje R&B scene. Možda. No, možda je ipak samo riječ o dvosmjernom biznisu. Šoubiznisu. A pandana takvom, kakav god bio, znamo - nema. Uostalom, prvoborka seksualno osviještenog feminizma, Chilli iz TLC, jednom je rekla: ?Velike grudi ne podrazumijevaju ljepotu. Ako ih imate, to je jedna stvar, ali ako ne, i to je OK.? Ili, kako bi je nadopunila Whitney Houston, preporođena seksi ikona, u svom posljednjem velikom feminističkom hitu: ?It?s not right, but it?s OK...?


Playboy, srpanj 2000: sadržaj

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
pikado
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo