Grad je The Line. Stanovnici su Niomci. Gradonačelnik - umjetna inteligencija. Usred pustinje, na obali Crvenog mora Saudijski princ Bin Salman radi grad u kojem neće biti ceste ni automobila. Ali, zato će biti robota i dronova koji će upravljati letećim taksijima.
Makar je Saudijska Arabija najveći izvoznik nafte na svijetu - The line će biti potpuno čist grad, bez emisija CO2, bez buke, potpuno izoliran.
"Linija povezuje različite gradske module. Tako da ćete sve moći obavljati pomoću gradskog prijevoza ili hodajući. Sve vaše dnevne obaveze moći ćete obaviti u pet minuta hoda", objasnila je arhitektica Dami Lee.
Linearni grad budućnosti bit će 33 puta veći od New Yorka. Prve stanovnike trebao bi dočekati 2030. U gradu će vrijeme uvijek biti idealno, kontrolirano, a imat će i umjetni mjesec. Zvuči kao science fiction, ali nije nemoguće.
"Treba postavit viziju. To ne znači da će grad tako točno izgraditi. Vizija je jedan okvir koji postavlja korake koje bi bilo dobro napraviti u narednih 20, 30 godina. A onda se tako arhitektonsko urbanistička vizija korigira s obzirom na vrijeme. Tako da ju je moguće izvesti, samo neće možda u konačnici izgledati kako je danas vidimo u vizualizaciji", kazao je Alen Žunić s Arhitektonskog fakulteta u Zagrebu.
Ono što planiraju je potpuna kontrola grada s video nadzorom i prepoznavanjem lica - pa ovdje neće biti lopova i ubojica. Proizvodit će vlastitu hranu, što je za Saudijce novost, jer uvoze 80% onoga što jedu.
"Nećemo baš zamijeniti Zagreb ovakvim konceptom, niti će se ijedan veliki grad na svijetu zamijeniti odjednom futurističkim gradom, ali malo po malo, ovakvi gradovi koji se sada grade pokazuju nam kako će civilizacija izgledati za naše unuke ili praunuke", kazao je Dragan Petric, IT stručnjak i urednik časopisa BUG.
Jer nisu nam futuristički gradovi budućnost već sadašnjost. A u tome prednjači Bliski Istok.
"Bio sam u jednom takvom futurističkom gradu pokraj Abu Dhabija. Poanta je da je grad samoodrživ, prije svega energetski, da ne troši nikakvu energiju, da svu energiju stvara samostalno iz obnovljivih izvora za sve potrebe ljudi koji tamo žive. Ljudi se voze javnim prijevozom odnosno mini busevima koji nemaju vozača, njima upravljaju računala", kazao je Petric.
Stambena kriza, klimatske promjene, zagađenja - sve se to planira riješiti ovakvim gradovima, poput Telose koja će se graditi u Americi.
"To je grad koji se gradi za 5 milijuna ljudi, gradi ga poznati milijarder koji poziva onda mlade da pomognu s idejama o tome kako bi se taj grad kroz desetljeća mogao širiti. Problem takvih gradova - bit će biti teško prisiliti ljude da zaista počnu tamo živjeti", tvrdi Žunić.
Najveća kritika saudijskog megagrada je to što će za njegovu gradnju zbog njega morati odseliti 20 tisuća stanovnika plemena Huwaiti, i oduzet će im zemlju. Ali, nije bin Salman jedini princ koji razvija gradove. Makar ovaj nema lebdećih auta, čuda tehnologije, zamislio ga je princ, sada kralj Charles. Devedesetih je od nule stvorio Poundbury. Eko Kralj ne planira stati - pa će navodno napraviti još jedan zeleni gradić nedaleko od Londona.