Prvih 20 robotaksija koje nitko ne treba voziti Shangaijem. U njima i dalje sjedi čovjek, ali ne dira volan. Probu će odraditi u kontroliranim uvjetima, a ako taksi bez vozača uspije – sele se na ulice. Uz bok Shangaiju, Las Vegasu i San Franciscu, 2026. trebao bi biti i Zagreb.
"Zagreb je prvi grad gdje krećemo, Zagreb je nama jako bitan. Jako nam je bitno da pokažemo da je ovo nešto potpuno drugačije od bilo čega što možete vidjeti po medijima i što možete vidjeti u Americi. Izazov je velik, rokovi su vrlo izazovni", kaže Marko Pejković, direktor Project 3 Mobilityja.
I jednom već probijeni. Iako je najavljeno da će robotaxiji Zagrebom voziti 2024., novi je rok 2026. Ipak odgoda nije obeshrabrila Europsku komisiju koja za projekt daje 180 milijuna eura. Za koji mjesec počinje gradnja tvornice od 35 tisuća kvadrata, planira se proizvodnja 30 000 autonomnih vozila. Zagrebačka čuda bez vozača trebala bi operirati i u sedam europskih gradova.
"Ugovor koji je stvarno prekretnica za RH", smatra Dragan Jelić, ravnatelj Središnje agencije za financiranje i ugovaranje projekata Europske unije
Postaje li Zagreb tehnološki centar cvijeta ili je projekt ipak znanstvena fantastika, pitaju se mnogi. Potpisivanje ugovora sjajna je vijest, no rokovi su nerealni - upozorava poznavatelj auto scene.
"Pa da je i 2034. ja mislim da bi bilo malo, prvenstveno iz razloga što auto industrija trenutno ima većih problema i fokusira se na tranziciju pogona i eliminaciju fosilnih goriva", poručuje Kristijan Tićak, Auto motor i sport.
Puno je otvorenih pitanja, jedno od njih gdje će taksiji stajati i puniti se.
Na livadi uz Savu trebao se graditi veliki terminal za robotaxije. Grad Zagreb raspisao je prošle godine natječaj na koji se nitko nije javio. Novu lokaciju za izgradnju terminala – u Rimcu ne otkrivaju.
Problem su i zakoni. Kako će se regulirati autonomna vožnja, tko će odgovarati za nesreće i kako ih spriječiti. Tehnologija napreduje, ali…
"U prometu se dešavaju nepredvidljive stvari, jednostavno algoritam to kao takav ne može u ovom trenutku još prepoznati, mi nismo na takvoj razini da možemo stvoriti takav mehanizam da može prepoznati potencijalne opasnosti koje vrebaju", tvrdi Tićak.
Ipak, mnogi stručnjaci tvrde da je auto koji vozi umjetna inteligencija sigurniji on onog kojim upravlja prava inteligencija. Europa u razvoju naprednih vozila zaostaje za Kinom, razlika se pokušava smanjiti značajnim sredstvima iz europske kase.
"Ove godine nastojimo ostvariti cilj od dvjesto autonomnih vozila koja mogu u probni rad. Vidjet ćemo možemo li postići pola milijuna narudžbi", kaže Shi Wei, zamjenik ravnatelja Odjela za znanost i tehnologiju, Shanghai.
Mišljenje o taksijima bez taksista tražimo i kod onih koji ih iz posve objektivnih razloga - ne žele vidjeti.
"Za one koji bu to proveli dobro, ali za one koji bu se vozili nikako. Jer to će biti svašta. Ljudi će u tim autima svašta raditi,a koliko je to sigurno - ne znam", kaže taksist Mladen.
"Robot, to mi nećemo dočekati. Sigurno. ne znam, ne razmišljam uopće o robotu jer ja neću voziti ni dočekati sigurno", smatra Miljenko, taksist.
2026. znat ćemo odgovor na pitanje je li robotaxi u Zagrebu realnost ili ludost. I Miljenko i dio stručne javnosti su skeptični, za hrvatsku ekonomiju bi bilo sjajno da ih Mate Rimac - demantira.