Zašto je došlo do požara u Los Angelesu i kako to da se nezaustavljivo širi? Kako ga uopće gasiti? Na ta pitanja odgovorio nam je pukovnik Darko Kučej, zapovjednik 855. Protupožarne eskadrile HRZ-a.
Objasnio nam je kako se buktinja uopće razvila. "Požar je prethodno krenuo zato što je područje već osam mjeseci gotovo bez kiše. Stvorili su se preduvjeti da je raslinje suho, pogodno za požar koji se razvio. Uz učinak vjetra Sante Ane, koje je dovela do toga da požar proširio na toliko područje", priča Kučej.
Važnost vjetra
Ističe važnost vjetra, koji je ograničio zračne protupožarne snage. "Ako pričamo o strategiji, govorimo o vjetru koju je spriječio djelovanje zračnih protupožarnih snaga, odnosno doveo ih do margine vrlo male upotrebljivosti. Zemaljske zračne snage bile su osuđene da rade i djeluju na njemu same. Smatram da je presudan bio vjetar, turbulencija koju je stvorio, da zračne protupožarne snage nisu adekvatno mogle djelovati i pomoći zemaljskim snagama", kaže Kučej.
Objašnjava da zračne protupožarne snage ne gase požare u urbanim područjima. "Najdalje možemo doći do rubova urbanih područja. Jedini razlog je sigurnost - vodena bomba izbačena iz zrakoplova može nanijeti štetu materiji ispod, ako se tamo nalaze kuća, staklo. Ozlijediti ljude, životinje, napraviti materijalnu štetu goru nego što bi napravio korist", objašnjava Kučej.
"Sada smo svjedoci da je jedan zrakoplov koji je radio tamo imao sudar s dronom, oštetio se i više ne sudjeluje u gašenje. To nas navodi na priču iz prošlih ljeta, gdje apeliramo na ljude da ne koriste dronove u blizinu područja našeg djelovanja", upozorava Kučej.
Morska voda - da ili ne?
Jedan od argumenta zašto se požari u Kaliforniji ne gasi morskom vodom je da oprema korodira u morskoj soli. Na snazi su i strogi zakoni, koji štite eko sustav. Ipak, u ovoj situaciji morali su popustiti.
"Unatoč činjenici da tamo to nije dopušteno, gledamo da kanaderi tamo rade s Tihog oceana, sa slane vode. Imamo izazove u održavanju. Svjedoci našeg područja znaju da svi kanaderi i traktori po povratku s požara sebe peru na Vranskom jezeru. Kad sletimo, naši zrakoplovni tehničari ispiru avione nakon slijetanja slatkom vodom. Ako gledamo, veća je korist da radimo sa slanom vodom nego da je izbjegavamo. Veći su benefiti nego da kažemo da ćemo samo sa slatkom vodom; štititi zrakoplov, a s druge strane gubiti na njegovoj učinkovitosti kada se požar nalazi u blizini slatke vode", kaže naš sugovornik.
Kučej misli da ovu katastrofu može zaustaviti jedino priroda. "Kada je požar otišao na toliku površinu, mislim da je jedino priroda ta koja će ga zaustaviti. Je li to kiša, područja bez raslinja… Ne znam koliko broj ljudi i resursa bi se trebalo uložiti da se to iskontrolira. Mislim da je priroda rješenje", misli Kučej.