U zagrebačkoj Petrinjskoj šalteri su puni. Vade se dokumenti, ispunjavaju formulari, službenici rade bez prestanka da ne bude gužve. Jer baš redovi građane najviše živciraju.
Baš je to jedan od najčešćih razloga pritužbi na neetično ponašanje državnih službenika koji stiže na stol Zorana Radića, etičkog povjerenika u ministarstvu unutarnjih poslova.
''Možete zamisliti frustraciju građanina koji sat vremena stoji u redu pa mu službenica kaže da mu fali nekakav dokument i onda traži objašnjenje, a čovjek iza njega već je nervozan jer duže čeka'', kaže povjerenik za etiku u MUP-u, Zoran Radić.
Od svih državnih službi, baš je MUP-u stiglo najviše pritužbi. Što zbog velikog broja službenika, što zbog prirode posla. Kažnjavanje u prometu, osiguravanje velikih skupova, intervencije zbog nasilja, izvršavanje deložacija, sve su to poslovi policije.
''U pravilu je svaka deložacija završila s nekoliko pritužbi na neetično postupanje gdje policijski službenici nažalost, moraju pružiti posao sudu i svi znamo kako se to događa, pa nakon toga uvijek slijedi jedna do dvije pritužbe“, nastavlja Radić.
U MUP-u ih je lani bilo 212, slijedi Porezna s 56 pritužbi, pa ministarstvo graditeljstva s 22. Od ukupno 477 pritužbi u svim državnim službe, samo su 53 ocijenjene osnovanima. Većinu se opomenulo usmeno ili pisano.
''Građani se uvijek žale na ponašanje službenika, da su nepristojni, da im ne pružaju dovoljno informacija i da im ne pomažu u ostvarivanju njihovih prava'', rekla je Vesna Šiklić Odak, načelnica Sektora za etiku, sustav vrijednosti i izobrazbu državnih službenika Ministarstva uprave.
U slučajevima koje su proveli povjerenici za etiku, pokrenut je samo jedan postupak, ali su zato čak 22 postupka zbog teže povrede dužnosti pokrenuli sami šefovi državnih službi.
Ali smisao pritužbi i etičkog kodeksa nije samo sankcioniranje.
''Cilj je svega toga da se promjeni percepcija javnosti, da administracija radi loše'', rekla je Odak.
Ali ako netko ipak ne radi svoj posao kako treba, požaliti se mogu svi. No svi to ne znaju.
''Nisam znala, ali nisam takva kao tip da bi takvo nešto radila, trebamo imati razumijevanja za sve'', prokomentirala je Brankica iz Zagreba.
Unatoč tomu, državni službenici uvijek trebaju biti na usluzi građanima.