Potpuno neadekvatan, preskupi mastodont koji se napravio bez ozbiljne pripreme... Tako o projektu koji je godinama žestoko kritizirao, a koji će jednom vjerojatno svečano otvoriti Silvani Menđušić govori Tomislav Tomašević.
Još uvijek čeka odgovor na kaznenu prijavu koju je zbog Sljemenske žičare podnio DORH-u i USKOK-u. Jesu li i njega ispitali – voditelj projekta žičare Goran Radić ne želi govoriti, no otkriva da su od početka gradnju pratile brojne nepravilnosti. Stara gradska vlast već je pripremila tužbu protiv projektanta, a pravnu borbu najavljuju i protiv Inspektorata koji je stopirao Žičaru.
Prošlo je tri tjedna ali još se ne zna kako je izgorio automobil gospođe koja se samo dan prije tog incidenta javno požalila na buku koju stvara žičara.
"Nakon incidenta okolno stanovništvo se malo povuklo, a ljudi su se možda malo i prepali, ne znaju zašto se to desilo baš kad je gospođa izjavila da je strašna buka, a i mjesni odbor Gračani je još u prvom mjesecu Državnom inspektoratu podnio zahtjev jer se dio stanovnika žalio se na buku", kaže Marijan Kos iz Gračana.
Žičara buči, a građani šute
Žičara buči, građani šute. "Ljudi ne komentiraju, malo se strah uvukao u sve to", kaže Kos. Požuri polako, oprezan je novoizabrani gradonačelnik.
"Preskupa je, nije imala studiju izvodljivosti, nije imala cost benefit analizu. Ne želim požurivati otvaranje, želim da sve državne institucije potvrde da je ona ispravna", kaže izabrani gradonačelnik Zagreba Tomislav Tomašević.
Potporni stupovi u garaži izazvali su najviše zanimanja.
"Novo je dodatni radovi u proteklih šest mjeseci, još prošle godine bilo je objavljeno da su svi radovi gotovi, no kako žičara i dalje nema dozvolu, uporabnu dozvolu za rad, povremeno se odvijaju neki manji radovi i ti manji radovi su izuzetno važni i zanimljivi, jer su bili dodavani dodatni čelični elementi kako bi se ojačala zgrada, ne samo u prizemlju nego i u garaži. I kako bio se poduprijela cijela konstrukcija, ono što sam uspio saznali da su bili problemi sa statikom, odnosno da se dodatno ojačavala donja postaja, kako što su sami rekli, ojačavala se krovna konstrukcija naknadno i donje i gornje postaje, sve su to dodatni aneksi, za koje još uvijek ne znamo koliko su dodatno koštali", kazao je bivši i budući zastupnik u Gradskoj skupštini Renato Petek.
Naknadne radove objašnjava Goran Radić.
"Što se tiče stabilnosti to smo pazili i to je napravljeno sigurno dobro. Gdje se pokazalo da je došlo do pomaka u konstrukciji i da je došlo slijeganja od četiri pet centimetara, što ne bi staklo izdržalo, pa smo poduprli s tri stupa. To možete biti mirni. I nakon potresa smo naručili, nakon prvog i drugog, kontrolu mehaničke otpornosti. Prije izdavanja uporabne dozvole su dodavani elementi ojačanja čelične konstrukcije, dodavani su stupovi unutra", kazao je voditelj projekta Žičara Sljeme Goran Radić.
Radić je od veljače 2019. u ime grada vodio projekt na gradilištu. Prije manje od dvije godine govorio je za Potragu je govorio da je to grandiozno i raskošno, a na pitanje je li prevelika zgrada za tako malo brdo, rekao je: "A sad vi mene pitate o studijama isplativosti, ne bih ja ulazio, ali je žičara napravljena za idućih 50 godina".
Prvorazredni skandal
No, žičara nije ni puštena u promet, a već je postala prvorazedni skandal. "Podnio sam kaznenu prijavu USKOKu i DORH-u još 23. 11. i zasada nisam dobio informacije u kojem smeru, do kud su došli, ono što su obavijestili javnost da su preistražene radnje i izvide pokrenuli, međutim nisam dobio nikakvu informaciju, sad je prošao rok od 6 mjeseci, to ću kao osobno kao građanin pitati DORH što se time dešava", kaže Tomislav Tomašević.
Radić na pitanje je li ga nešto pitao USKOK ili DORH odgovara da o tome ne bi govorio. Nitko ne bi o tome govorio. Na pitanje kako misli da će završiti taj slučaj, voditelj projekta Goran Radić odgovara: "Pravna služba Grada sprema tužbu za projektanta na temelju svih zapisnika sa koordinacije i tih nedostataka koji su uočeni. To je dio koji ja znam, a što će se još drugo dogoditi ne znam, još je ostala samo buka".
Glavni projektant, tvrtka Elektroprojekt šuti, iako Grad Zagreb najavljuje tužbu i protiv njih. I oni su se obvezali da će na kraju sve kompletirati do 31. svibnja, pa nisu, pa je došao listopad 2019. Onda su na kraju otišli s gradilišta, nikad nisu dovršili kompletnu izvedbenu dokumentaciju.
Tužba je spremna, odgovara nam pročelnik Dinko Bilić koji ovih dana daje Tomaševiću na raspolaganje mandat. "Tužba će biti podnesena bez čekanja uporabne dozvole."
No kada i s čijim potpisom - nije jasno. Na pitanje da imaju još par dana i da te tužbe nisu još podignute te hoće li to biti kukavičje jaje koje će morati rješavati, Tomašević odgovara: "Netko ovdje jest odgovoran, ili nadzor ili projektant ili grad. Onaj tko je radio javnu nabavu, jer je činjenica da je od odabrana najpovoljnija cijena nakon aneksa koje je potpisao pokojni gradonačelnik Bandić došlo na najskuplju cijenu. Tu netko mora odgovarati za štetu koji je nastao za grad".
A u gradu se međusobno optužuju. "Što god kažem, govorim protiv firme, ipak tu radim, to su činjenice. Nije bilo cijele izvedbene dokumentacije, kako ne razumijete nije bilo izvedbene dokumentacije. Toga nije bilo, nije bilo uručeno izvođaču, dođete tu bila je iskopana rupa", objašnjava Goran Radić.
"Zadnji dokumenti su bili o propustima projektanata, nabrajali propuste, grad je tvrdio da je projektant odgovoran, nabrajali najveće propuste, navodili probleme s čeličnoj konstrukciji. Radi se o diletantima, pokojni gradonačelnik želio što prije krenuti s radovima. Uveli su GIP pionir, a očito su dokumenti bili manjkavi, ako je to istina kao što su oni tvrdili u tom odgovoru", kazao je Renato Petek.
Šuti i glavni izvođač
Šuti i glavni izvođač, Ranko Predović. Njegova tvrtka GIP Pionir u javnosti je prozivana da su radovi i rušenja i građenja žičare u svim segmentima poskupjeli u pravilu do onih maksimalno dopuštenih 30 posto. Predovićev GIP Pionir prebacio se na novu lokaciju nakon što su u od Hrvatske pošte za, procijenili su mediji, relativno male novce - kupili dvije nekretnine - nekadašnje odmaralište Pošte u Sukošanu i skladište na atraktivnoj lokaciju u Zagrebu.
Partner na ovom projektu u Harambašićevoj mu je ZEM Nadzor, zanimljivo ista tvrtka koja je nadzirala radove na žičari. "Ja očekujem da će nova gradska vlast ne samo provjeriti financijski što se dogfađalo na žičari jer je skoro 1000 kn svaki Zagrepčanin dao za ovaj projekt, a mi nemamo ono što smo trbali dobiti", kazao je Petek.
Izvođaču Grad još nije isplatio posljednjih 9 i pol milijuna kuna. Za isplatu te rate potrebno je potvrditi okončanu situaciju, za što je preduvjet izdavanje uporabne dozvole. Koja se još čeka. Ali, ZET-u je stigla prva rata velikog kredita za žičaru.
ove godine stigla nam je prva velika rata, 50 milijuna kuna, žičara je građena uz pomoć kredita koji će koštati s kamatama preko 650 milijuna kuna, a žičara već šest mjeseci stoji i nitko nije odgovoran.
Odgovoran će biti novi gradonačelnik. Svjestan je loše situacije u kojoj je ZET, izdašno od grada subvencionirano poduzeće.
"Budući da je poskupila dvostruko na precijenjenu a ZET izabran kao nositelj projekta, sad je preko pola milijarde kuna dignut kredit, samo su kamate više od stotinu milijuna kuna. ZET je za svoj trenutni javni prijevoz subvencioniran dobiva više nego od prodaje, bit će vjerojatno ćemo morati povećavati subvencioniranje i karta žičare, o tim konkretnim situacijama kad preuzmemo dužnost i kad odradimo prve razgovore", rekao je Tomislav Tomašević.
Kreditom opterećeni ZET bit će samo jedno u nizu spornih poduzeća koji servisiraju građane.
Tomašević je odgovorio i na pitanje zna li kakvo je stanje s financijama u Gradu. "To će biti jedno od prvih stvari koje me iskreno najviše zanima u petak, stanje likvidnosti je dosta loše, riješit ćemo to refinanciranjem duga, kratkoročnim kreditima da se to riješi, a dugoročno kanimo rješavaati dugove kroz korištenje EU fondova, veće korištenje gradskih prostora, naime prihoda od korištenja imovine imamo samo 3 posto... Ali likvidnost će biti nešto što hitno moramo rješavati", kazao je Tomašević.
Žičara - posljednji projekt Milana Bandića koji je sedam puta najavljivao pa otkazivao njezino otvaranje, ostat će sada u nasljeđe novoj gradskoj vlasti. Velika u dimenzijama, skupa u troškovima, komplicirana u izvedbi. S najvećom nepoznanicom gdje je nestalo onih 90 milijuna kuna za koliko su građevinski radovi bili skuplji. Zakopano ispod ovog mauzolej jedne vlasti.