Nakon što je Net.hr prvi objavio tekst o zakulisnom dogovaranju posla s oglašavanjem na tramvajima i autobusima ZET-a u siječnju ove godine s tvrtkom InterMedia Group iz Banje Luke na web stranici ZET-a objavljen je tekstić "povodom interesa pojedinih medija te tendencioznih insinuacija na temu Ugovora za zakup vanjskih površina vozila ZET-a".
U tekstu Net.hr-a, dakako, nije bilo nikakvih "tendencioznih insinuacija" nego obilje informacija o netransparentnom modelu "javnog pozivanja" na temelju kojeg je ZET ugovorio posao s banjalučkom tvrtkom, podsjećali smo kako se Milan Bandić nekoć kleo u plavu boju tramvaja i kako je 2012. zabranio "nagrđivanje vozila", kako se posao oglašavanja u vozilima prepustio tvrtki B1 Plakati u suvlasništvu Ante Babića, sina HDZ-ovog velikana Luke Bebića, i da je taj posao bio značajna odskočna daska za mladog poduzetnika, a da je možda on posredovao i oko spajanja s tvrtkom iz Banje Luke u vlasništvu tajkuna iz Republike Srpske, Vedrana Pušića, jer Bebićeva tvrtka s njima već surađuje na regionalnom tržištu.
Iz teksta javnog poziva bilo je vidljivo da ZET daje na korištenje vanjske površine stotinu autobusa i pedeset tramvaja uz neobično liberalne uvjete. Nije bila navedena obaveza vraćanja vozila u prvobitno stanje, nije bilo nikakvih ograničenja oko boje, a zaključili smo da će se raditi i s novim tramvajima. No, u uvrijeđenoj objavi ZET-a, nakon našeg teksta, navedeno je da će tvrtka morati vraćati vozila u prvobitno stanje, a posebno je istaknuto i da tvrtka iz Banje Luke neće dirati nove tramvaje.
Direktorica ZET-a uhvaćena u laži
"Napominjemo kako se Javni poziv odnosi isključivo na starije modele tramvaja i autobusa, ali ne i na niskopodne tramvaje tip NT 2200 i NT 2300.", napisano je doslovno u objavi potkraj siječnja 2021. na stranicama ZET-a koja je još dostupna. Doimalo se kao da je direktorica ZET-a, Ljuba Romčević Žgela, u osvit novih lokalnih izbora odlučila biti posebno pažljiva.
A što je onda izašlo iz ZET-ovih garaža nakon što su majstori oglašavanja iz Banje Luke započeli konzumirati svoj ugovor? Oslikani niskopodni tramvaji. Tako da je direktorica ZET-a doslovno uhvaćena u laži. Na web stranici ZET-a još stoji objava da se neće dirati novi tramvaji, a gradom joj već kruže posve zamaskirani novi tramvaji. Ne samo da su oslikani oglasima, nego je i tvrtka koja ih oslikava stavila i svoj logo, da ne bude zabune.
Pitali smo ZET kako to da je direktorica Romčević Žgela okrenula ploču, odnosno, rastegnula ugovor za koji je napisano da se neće odnositi na nove, niskopodne tramvaje, je li možda potpisan aneks ugovora. No, nismo dobili baš precizan odgovor.
Direktorica ZET-a Ljuba Romčević Žgela
Neobično rastezanje ugovora
Objašnjeno nam je da ZET "može donijeti odluke o oslikavanju određenih tipova vozila kroz vlastite marketinške aktivnosti koristeći svoje poslovne resurse", te da je sada i u "izradi novi cjenik oglašavanja koji će dodatno obuhvatiti i niskopodna tramvajska vozila, a kako bi se do kraja komercijalizirao ovaj oblik oglašavanja". Podsjetili su da je ZET do sada već oslikavao niskopodne tramvaje, primjerice povodom 130. obljetnice Uspinjače i ZET-a, te 50. obljetnice Zdravstvenog veleučilišta.
"Što se tiče ugovornog partnera na poslovima oslikavanja, zbog trenutnih okolnosti zakupac ima interes oslikavanja vozila koja prometuju na određenim linijama, a zbog veće vidljivosti promidžbenih poruka. Budući da na pojedinim linijama voze isključivo niskopodni tramvaji, kao i zbog skorašnje prilagodbe rasporeda vožnje tijekom ljeta kada će u prometu većinom ostati vozila novije generacije koja su opremljena klimatizacijskim uređajima, nužna je i dodatna prilagodba poslovanja", odgovoreno je na ono što nas je konkretno zanimalo, kako to da je banjalučka tvrtka za koju se tvrdilo da je prema ugovoru dobila pravo oslikavati oglasima samo stare tramvaje – sada počela oslikavati i nove.
Da ne bi bilo zabune, tvrtka Info Media iz Banja Luke na oglas je stavila i svoj oglas
Drugim riječima, ako nije bilo aneksa, ugovor se prilično neobično rasteže. Ili je ipak bio malo drugačiji od onog što se objavljivalo?
Za kraj, iz ZET-a, opterećenog golemim kreditom za žičaru, skupim menadžerskim aparatom, nedostatkom kvalificiranih vozača i sigurnih i kvalitetnih vozila, sve ovo što se radi oko oglašavanja na pretežno jadnom voznom parku, objašnjeno je kao napor da se – povećaju prihodi.
"Zagrebački električni tramvaj na ovaj način ulaže dodatne napore kako bi se povećali prihodi i u dijelu promidžbenih aktivnosti, posebice zbog toga što je razdoblje pandemije i potresa koji su zadesili naš grad, neizbježno ostavilo traga i na poslovne procese javnog gradskog prijevoznika", stoji u odgovoru koji je Net.hr-u stigao iz ZET-a.
Novi izgleda novog zagrebačkog tramvaja