125,00 kn ? redovna cijena
106,25 kn ? Klik &Moderna vremena
U zbirci priča Ponoć cijeli dan Kureishi se bavi istim nizom problema koji su predstavljali motivsku okosnicu u romanu Intima ? raskid ljubavne veze, uglavnom bračne, i psihičke i moralne posljedice koje nakon takvog čina prate junake u daljnjem životu.
U pričama pokriva čitavo polje međuljudskih odnosa ? žena s ljubavnikom, ostavljena žena s djecom, susret bivših ljubavnika, susret muža i ljubavnika njegove žene?
U prikazivanju tih neobičnih i zamršenih, nikada do kraja razriješenih situacija i odnosa Kureishi, kao i u dosadašnjim romanima, pokazuje izuzetan senzibilitet i izvanredno umijeće ocrtavanja likova i stvaranja dojmljive atmosfere.
Kao i uvijek i u ovoj se knjizi pisac bavi generacijom kojoj i sam pripada, generacijom koja je stasala sedamdesetih i u devedesetima se suočava sa problemima "sredovječnog" života - propalim brakovima, trudnim ljubavnicama, ostavljenom djecom i profesionalnim ispunjenjem, odnosno neispunjenjem.
Zbirku odlikuje tematska i stilska ujednačenost iz koje se izdvaja posljednja priča (Penis) , duhovita radikalizacija raskida ? muškoj porno zvijezdi od tijela se odvaja i počinje živjeti vlastitim životom najvažniji dio njegova tijela.
Unatoč specifičnoj melankoliji koja je zajednička svim pričama, Kureishi i dalje uspijeva biti provokativan i zabavan. Kao što jedan njegov junak kaže:
"Što može biti zabavnije od tuđe osujećene žudnje?"
Hanif Kureishi ? biografija & bibliografija
Hanif Kureishi, jedan od najpoznatijih suvremenih engleskih autora, rodio se i odrastao u Kentu i studirao filozofiju u Londonu. Osamdesetih godina nametnuo se kao dramski pisac, a sa Stephenom Frearsom napravio je dva kultna filma, My Beautiful Laundrette , 1985. (o sitnom poduzetništvu indijsko pakistanskih useljenika u Englesku, od kojih i sam vuče korijene, eroziji njihova svjetonazora, ali i uključenja druge generacije u svoje, neroditeljsko okruženje) i Sammy and Rosie get Laid, 1987. (međurasnu priču o sudarima i prožimanjima tradicija). Godine 1991. sam je režirao London Kills Me (o osamljenosti i narkomaniji u Londonu), 1995. obavio je roman Black Album (kao repliku na Princeov Black Album), a 1997. izišla mu je knjiga pripovijedaka Love in Blue Time. U nas su objavljeni njegovi romani Buddha iz predgrađa (1991) i Intima (1998), te zbirka priča Ponoć cijeli dan (1999).
Važniji linkovi:
Hanif Kureishi
Razgovori s Hanifom Kureishiem 1
Razgovori s Hanifom Kureishiem 2
Razgovori s Hanifom Kureishiem 3
O Buddhi? & Intimi
Buddha iz predgrađa (1991) je prvi Kureishiev roman, u kojemu prati protok povijesti od šezdesetih do osamdesetih u kojemu se odvijaju životi ljudi iz (rasno) miješanih brakova i miješanih gradskih četvrti Londona. Glavni je junak Karim, dijete Indijca i Engleskinje, a njegovi otac i stric u starijim godinama sve više streme povratku u domovinu, što obojicu dovede do rasapa njihovih obitelji. Otac, neka vrsta lokalnog budističkog propovjednika, odlazi u vezu s posthipijevkom Evom i živi dvostruki život krotkog činovnika, koji je se pak u privatnom životu nastoji prikazati otpadnikom. Karim nakon propasti na obiteljskom planu kreće putevima umjetnosti tražeći sam sebe (između žena i muškaraca jednako je teško odlučiti se kao i između Roling Stonesa i Beatlesa) i pokušava s periferije ući u središte Londona i afirmirati se u kazalištu.
Roman razgrađuje društvenu patologiju mentaliteta skupina, klasa i kultura (Karimov otac aristokratskog je indijskog podrijetla, no u novoj domovini tek je jedan od obojenih), vrlo je zabavan i duhovit i ne nastoji donijeti konačne odgovore na vrlo očita brojna pitanja. Onima koje to zanima, pružiti će iscrpnu analizu suburbane kulture i kroz odrastanje glavnog lika, njen razvoj tijekom šezedestih i sedamdesetih godina.
Nakon velikog uspjeha romana Buddha iz predgrađa, Hanif Kureishi hrvatskim se čitateljima predstavio svojim drugim romanom Intima (1998). U Intimi pratimo previranja u razmišljanjima i raspoloženjima glavnog junaka o tome kako što bezbolnije ostaviti ženu i dvoje djece i otići zauvijek iz života koji ga više ne ispunjava niti ga čini sretnim. Kako otići i zatvoriti vrata bez puno priče, a pri tome ne povrijediti nikoga, a ponajmanje djecu?
?Ovo je najtužnija noć jer odlazim i neću se vratiti. Sutra ujutro, kad žena s kojom sam živio šest godina ode biciklom na posao, a djecu odvedu s loptom u park, spakirat ću nešto stvari u kovčeg, išuljati se iz kuće s nadom da me nitko ne gleda i sjesti u podzemnu do Victorova stana?U ovaj se život više neću vratiti. Ne mogu. Možda bi trebao ostaviti poruku da joj obznanim tu vijest.?
Glavni junak napušta ženu, dvoje djece i neformalni brak čija se svakodnevica utopila u čarima malograđanske dosade sa svim trivijalnostima koje takav život donosi: obiteljsku idilu s klincima, posao, karijeru, televiziju, krevet?, a u krevetu ništa. Kao ni u životu. Ali ni takav život nije jednostavno napustiti, jer nosi sa sobom sve prednosti udobnog svakodnevnog života. Pa, ipak, priča je to o svršetku jedne veze, a ponajviše o bolu, o dvojbama i razmišljanjima u toku jedne noći. Radnja je sabijena u tu jednu noć kada pada konačna odluka o odlasku. Raspad braka se ne događa u jednoj noći, ali je Kureishi u tu jednu noć smjestio i prošlost i sadašnjost i budućnost. Junak napušta dosadašnji život zbog neformalne djevojke Nine koja još nije upoznala dosadu malograđanskog života iz kakvog naš junak bježi.
Ali nije Nina razlog, možda nije ni pravi povod, tek je jedna od kapi koje su ubrzale odluku. Sloboda i osjećaj da se tako više ne može bili su odlučujući u odluci o odlasku i odlasku samom: ?Ne mogu reći da u ovom iskušenju nisam naučio više nego što sam naučio igdje drugdje: odgoj srca, blago napuklog, ako ne mjestimično slomljenog. Hoću li preživjeti to znanje i dobro ga upotrijebiti- hoće li , uostalom, itko od nas - druga je stvar.?
Intimna je to pripovijest / ispovijest o jednom od najtežih odlazaka u životu o čemu sam Kureishi kaže: ?Intima je za neke bio svojevrstan nasrtaj i svakako im je bila teška za čitanje. Taj momak odlazi od žene, i to je u tom trenutku najveća stvar u životu. Uostalom, u životima većine ljudi brak i jest najvažnija stvar. Narušiti brak u izvjesnom je smislu duboko subverzivan čin. I doima se samorazornim.?